Forum > Geluid

REW Impedantie meting

(60 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
7-10-2016 19:03
Precies, hier staat het: "The current source method illustrated in Fig. 8.5 will also yield true impedance, but has several distinct advantages over the constant voltage method."

Hier staat dus dat je prima impedantie metingen kunt doen met een stroombron. De uitgangsimpedantie van een stroombron is... groot, niet klein.

Er zijn dus grofweg 3 manieren om impedantie te meten:
1) Met een grote serieweerstand en een constante spanningsbron. Hier wordt alleen de spanning over het te meten systeem gemeten en wordt de impedantie van het te meten systeem verwaarloost tov de serieweerstand. Dit geeft dus een meetfout omdat de stroom niet constant is (omdat de impedantie van het systeem stiekem toch niet te verwaarlozen is). Dit is de methode die ook in je referenties niet wordt aanbevolen.
2) Met een constante stroombron. Hier wordt ook alleen de spanning over het te meten systeem gemeten. De impedantie is dan de spanning gedeeld door de constante stroom. Dit is de methode die in je vorige post wordt aanbevolen.
3) Met een bekende serieweerstand en 2 spanningsmetingen: over de serieweerstand en over het te meten systeem. Met de spanning over de serieweerstand wordt de stroom bepaald. Hier is de impedantie de gemeten spanning over het systeem gedeeld door de gemeten stroom door de serieweerstand. Dit is de methode die REW gebruikt.

Kortom: de serieweerstand mag best groot zijn, mits je in je meetmethode geen zaken verwaarloost die niet verwaarloosbaar zijn.

sneaky :V
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
7-10-2016 19:19
True impedance voor die situatie. Dus als je versterker een 100 Ohm uitgangsweerstand heeft dan klopt de meting. Is dat niet het geval (voor zeg maar 99.99999% van de situaties) dan introduceer je een onnodige meetfout. MAAR... In jouw geval is het dan wel een meetfout die je met je 0.1% weerstand hebt gemeten...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
7-10-2016 19:31
Sorry, Dré, maar het zou ook zo kunnen zijn dat je er zelf naast zit...
Ik heb je er enkele keren opgewezen dat je artikelen hier en daar verkeerd interpreteert.

Edit: Oh, ok, je hebt je reactie herzien. wink ;)
Moment.
Edit2: Sorry, ik snap niet wat je met bovenstaande reactie wilt zeggen.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-10-2016 19:50
Onenigheid over interpretaties; hele geloofsovertuigingen zijn hieruit ontstaan.....

Simpel op te lossen:
Stap uit de theorie, en organiseer een praktijk rew meting meeting happy :)
Leuk en leerzaam voor een ieder.
Ik weet zeker dat er heel wat mee zitten te lezen razz :p

En dan ook meteen bij de meeting weer een stapeltje serieuze boxen mee nemen; bij voorkeur eigen bouw en ontwerpjes.
en dan ook meteen te diverse meet methodes vergelijken,
meet microfoons, opstellingen en apparatuur enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
7-10-2016 20:15
Gehe laugh :D Ik houd wel van een stevige inhoudelijke discussie. Ik waardeer het zeer dat Dré ook inhoudelijk blijft. Echt! happy :) Het nadeel van dit medium is dat je alle non-verbale communicatie mist en elkaar daardoor soms net niet begrijpt.

De situatie is volgens mij:
Dré zegt dat de response van een systeem wijzigt als je een weerstand in serie zet (Qtc verhaal). Daar ben ik het mee eens. Dré lijkt ook te beweren dat de impedantie van kast+speaker wijzigen als je een weerstand in serie zet en dat je geen goede impedantiemeting zou kunnen doen met een grote serieweerstand met de REW methode. Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij geldt hier gewoon de wet van Ohm: Z=V/I. Door spanning en stroom te meten, kun je Z bepalen en Z verandert niet door de serieweerstand. Tja, hoe nu verder...

Goede voorstellen Tom! Waar en wanneer? Ik heb nog wel 2 DIY topjes te demo-en wink ;)
't is maar een hobby...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
9-10-2016 00:02
Ik kreeg het niet voor elkaar om REW en mijn geluidskaart samen te laten werken. Ik ben afgestapt van mijn Behringer ECM8000 met fantoomvoeding en heb een UMIK-1 (van MiniDSP) gekocht. Dat is een gekalibreerde USB-microfoon, afgestemd op gebruik met REW. Echt plug-and-play.

Bovendien komt het signaal nu een stuk sterker binnen, voor de ECM8000 had ik ook nog een mixer of versterkte fantoomvoeding nodig gehad, wat de UMIK-1 uiteindelijk goedkoper maakt.
Je schema ziet er goed uit (hoewel ik liever de shunt op 0.1 of 0.22 Ohm zou zetten en gebalanceerd zou willen meten om brom en meetfouten veroorzaakt door kabelverliezen te voorkomen)
Ik heb geen gebalanceerde geluidskaart, dus dat zou het weer een stapje ingewikkelder maken.

Als ik de shunt op 0,1 Ohm zet wordt de meetfout ten gevolge van de weerstand van de draden niet een stuk groter? Uitgaande van 0,007 Ohm/meter voor 2,5 mm^2 kom ik op 7% per meter aansluitdraad uit bij 0,1 Ohm maar slechts 0,7% bij 1 Ohm?

Ik ga overigens eerst voor de makkelijke meting, aangezien ik met een deadline zit maar ik schaf de benodigde weerstanden allemaal tegelijkertijd aan, zodat ik de mogelijkheid heb om te zien wie van jullie tweeën gelijk heeft ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
9-10-2016 09:56
De invloed van de kabel kun je kwijtraken door de spanningen op de shunt weerstand te meten (niet bij de speaker).

Houd er rekening mee dat je ook voldoende signaal over de shunt moet overhouden: er zal een behoorlijke stroom doorheen moeten. Diezelfde stroom zorgt voor een behoorlijke spanningsval over de speaker. De vraag is of je dan binnen de range van je audio inputs blijft. Ik weet niet of REW ook kan meten met de shunt aan ground, dan zou je een spanningsdeler kunnen gebruiken om de spanning over de speaker te meten. Als de shunt ongeveer dezelfde weerstand heeft als de speaker (8-50 Ohm), krijg je vwb spanningen het beste signaal.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2016 09:31

PvG schreef:

De situatie is volgens mij:
Dré zegt dat de response van een systeem wijzigt als je een weerstand in serie zet (Qtc verhaal). Daar ben ik het mee eens.
Het is fijn dat je het daar mee eens bent (gelukkig maar aangezien alle bronnen die ik in dit topic heb aangehaald precies dat zeggen).
Dré lijkt ook te beweren dat de impedantie van kast+speaker wijzigen als je een weerstand in serie zet
Klopt. In tegenstelling tot een setje spoelen, weerstanden en condensatoren zit het bij een luidspreker net even anders. Als je de Qtc van een systeem aanpast dan heeft dat meerdere gevolgen (waaronder een ander frequentiegedrag en het daarbij behorende fasegedrag). Je kunt onmogelijk stellen dat de Qtc wél verandert en de rest niet (Het zit nu eenmaal allemaal aan elkaar vast). De grote serieweerstand van de "houtje touwtje" meting is daar debet aan (chips, een serieweerstand van 1 Ohm is daar al meetbaar debet aan; laat staan een 100 Ohm weerstand).

In mijn ogen is het heel vreemd om een discussie te hebben over of je nu 0.1% of 1% weerstanden moet gebruiken met de houtje touwtje methode (maar precies dat gebeurde wel in dit topic).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2016 09:34

Rademakers schreef:

Als ik de shunt op 0,1 Ohm zet wordt de meetfout ten gevolge van de weerstand van de draden niet een stuk groter?
Je doet een spanningsmeting OP de shunt weerstand. De andere serieweerstanden hebben niet een andere invloed dan luidsprekerkabels normaliter hebben op de spanning over de shunt weerstand. Daarnaast kun je die andere weerstanden meten (en er daarna simpelweg rekening mee houden). Zolang de totale Rg (want van meneer Thevenin mogen we ze allemaal bij elkaar optellen) maar in de buurt van een realistische waarde blijft.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2016 10:43

PvG schreef:

De invloed van de kabel kun je kwijtraken door de spanningen op de shunt weerstand te meten (niet bij de speaker).

Houd er rekening mee dat je ook voldoende signaal over de shunt moet overhouden: er zal een behoorlijke stroom doorheen moeten.
Laten we ook hier eens aan gaan rekenen. Laten we eens uitgaan van een 1W stimulus (2.83Veff zoals héél gangbaar is bij het meten van bijvoorbeeld kleinsignaal T/S parameters). Bij een 8 Ohm luidspreker staat er dan zo'n (0.1/8.1=) 1% van dat signaal (= ca 30mV) over de shunt. Voor een meting is daarbij een S/N van 40dB voldoende (meetfout < 1%). We hebben het dan over omstandigheden die we dagelijks met het grootste gemak halen als we een microfoon ergens in prikken. Vandaar ook mijn eerdere suggestie om met afgeschermde meetkabels te gaan werken.

Groot bijkomend voordeel van de laagohmige opstelling is dat je, met een passend zware versterker, ook nog vermogensmetingen kunt doen met dezelfde setup (iets dat bij de 100 Ohm of hogere shunt nagenoeg onmogelijk is). Ik blijf het namelijk vreemd vinden om aan een luidspreker te gaan meten met ieniemienie signaaltjes terwijl je hem bij gebruik gaat blootstellen aan signalen die daar in de verste verte helemaal niets meer mee te maken hebben, aangestuurd door een stroombron (terwijl je hem in de praktijk aan gaat sturen met een spanningsbron).

Uiteraard dien je bij vermogensmetingen wél rekening te houden met dingen zoals belastbaarheid en excursie limits van de afzonderlijke componenten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)