Forum > Geluid

REW Impedantie meting

(60 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
1-10-2016 19:08
Ik wil een impedantiemeting uitvoeren met roomeqwizard volgens onderstaande link:

www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impedancemeasurement.html

Ze geven hier de volgende schematische weergave, ik zou graag controleren of ik het helemaal begrijp:

https://www.roomeqwizard.com/help/images/impedancesetup.jpg

Ik sluit het rechterkanaal van de koptelefoonuitgang aan op het linkerkanaal van de input van mijn geluidskaart (aarde en linkerkanaal blijven onaangesloten) en op de "sense"-(meet)weerstand.
De andere kant van de meetweerstand wordt aangesloten op het rechterkanaal van mijn geluidskaart en op de te meten luidspreker.
De luidspreker wordt verder nog aangesloten op de aarde? Vraagje, is dat de aarde van mijn geluidskaart of van het net?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
1-10-2016 19:32
Speaker moet aan één kant aan de ground van je hoofdtelefoonoutput.

Het idee is: de te meten speaker hang je in serie met de sense weerstand aan de hoofdtelefoonoutput. De ingangen van de geluidskaart meten het spanningsverschil over de sense weerstand en speaker.
't is maar een hobby...
RademakersVIP Lid
2-10-2016 19:33
Klinkt logisch als je het zo zegt. Nog een vraagje, ik heb de keuze uit dikfilm, dunfilm en metaalfilmweerstanden van de Conrad. Als ik het goed begrijp zijn de dunfilm/metaalfilmweerstanden het meest geschikt voor audiotoepassingen.

Deze lijken me makkelijk te implementeren (linkjes werken niet):

Metaalfilmweerstand 100 Ohm, Axiaal bedraad 0207 0.6 W, 0.1%

https://i65.tinypic.com/2dsnx43.jpg

Goede keuze?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
2-10-2016 20:34
Neem de meest nauwkeurige. 0.1% lijkt me prima. Voor audio gebruik tot 20 kHz doet de parasitaire zelfinductie er niet toe, dus het type maakt niets uit.

BTW: Het impedantie plaatje in dit topic www.new-line.nl/forum/read/?m=713538 is ook met REW op bovenstaande wijze gemaakt. Werkt prima. Misschien wel oppassen met de xmax van compressiedrivers.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
3-10-2016 09:27

PvG schreef:

Misschien wel oppassen met de xmax van compressiedrivers.
Bij een koptelefoonuitgang van een PC (3V max op een mooie dag) via een 100 Ohm weerstandje??? Veel verder dan 10mW zul je dan niet gaan komen. Ik ken geen enkele HF driver die daar een probleem van zou maken (zelfs niet als de stimulus DC zou zijn)!

<<<

Doe eerst wel een testmeting (0, 2,2 Ohm, 10 Ohm en 47 Ohm weerstandje) en kijk of je, als de koptelefoonuitgang stevig genoeg is, met een wat lagere serieweerstand kunt werken (33 Ohm bijvoorbeeld). Of dat goed gaat kun je wederom prima zelf testen door een meting te doen aan de genoemde testweerstandjes. Kwaliteit van de geluidskaart is in dit verhaal amper tot niet boeiend (ik deed het destijds met een SoundBlaster 16 die toevallig een zeer zwaar uitgevoerde koptelefoonuitgang had).

Nadeel van deze (toch wel een beetje "houtje touwtje") meting is dat je de luidspreker aanstuurt met iets dat meer op een stroombron lijkt dan op een spanningsbron. Voor nauwkeurigere metingen (waarbij de bron meer lijkt op een echte versterker) kun je overwegen om te werken met een kleine versterker (hoeft niets luxe te zijn en een paar Watt is al zat) in combinatie met een 0.1 Ohm (mooi maar moeilijk) tot 1 Ohm (minder mooi maar makkelijker) weerstand (waarbij de weerstand en dus het meetpunt dan voor het gemak tussen massa en de luidspreker komt). Ook die set-up moet gekalibreerd worden (dus pak je weer je trusty 2.2, 10 en 47 Ohm 1% weerstandjes). De sense van geluidskaart naar je meetweerstand mag best wel voorzien worden van een 100 Ohm serieweerstand (zodat de interne clamping diodes van de geluidskaart niet als eerste de geest geven bij een aansluitfout). Die 100 Ohm is immers te verwaarlozen ten opzichte van de ingangsimpedantie van de geluidskaart.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
4-10-2016 03:10
Doe eerst wel een testmeting (0, 2,2 Ohm, 10 Ohm en 47 Ohm weerstandje) en kijk of je, als de koptelefoonuitgang stevig genoeg is, met een wat lagere serieweerstand kunt werken (33 Ohm bijvoorbeeld). Of dat goed gaat kun je wederom prima zelf testen door een meting te doen aan de genoemde testweerstandjes
Waarom een testmeting met verschillende weerstandjes? Wat kalibreer ik dan en hoe zie ik dat?
Voor nauwkeurigere metingen (waarbij de bron meer lijkt op een echte versterker) kun je overwegen om te werken met een kleine versterker in combinatie met een 0,1 tot 1 Ohm weerstand. Ook die set-up moet gekalibreerd worden (dus pak je weer je trusty 2.2, 10 en 47 Ohm 1% weerstandjes). De sense van geluidskaart naar je meetweerstand mag best wel voorzien worden van een 100 Ohm serieweerstand
Zelf raden ze het volgende aan:

"If using a power amplifier the sense resistor can be much lower, 33 ohms or less, but the soundcard inputs should be connected via a resistive divider providing around 20dB of attenuation and ideally the inputs should also be protected by back-to-back zener diodes to clamp the input to less than 5V"

Als ik het goed bereken komt een serieweerstand van 100 Ohm in de praktijk neer op zo'n 20 dB reductie. Die zener diodes sla ik gemakshalve over. Dit zou dan neerkomen op de volgende situatie:
https://i63.tinypic.com/343orq8.jpg
Komt deze setup overeen met de praktijksituatie?

P.S. De luidspreker bestaat in dit geval uit 2 (vier Ohm) luidsprekers in serie (of parallel).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
4-10-2016 08:35
Hoi Johan.
Is dit een projectje van je gewoon omdat je het zelf wilt maken,
of heb je een exacte meting nodig van impedantie gedrag van luidsprekers?

Als het laatste het geval is, heb ik hier twee echte pro impedantie meters.

Eentje met een vaste toon hoogte, welke ik hier op de werkbank heb, die kan je eventueel wel van me lenen voor een weekje of zo.
Kan op de post.

Of eentje die op elke gewenste frequentie met elk gewenste spanning kan meten tot wel een paar volt.
Als je daar metingen mee wilt, kan je gerust even een keertje langs komen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
4-10-2016 09:54

Rademakers schreef:

Waarom een testmeting met verschillende weerstandjes? Wat kalibreer ik dan en hoe zie ik dat?
Ik mag hopen dat je bij elke weerstand een rechte lijn ziet (en wel op 2,2 voor de 2,2 Ohm weerstand, 10 voor de 10 Ohm en de 47 Ohm... kun je wel raden). Je calibreert niets maar controleert je meetopstelling.
Als ik het goed bereken komt een serieweerstand van 100 Ohm in de praktijk neer op zo'n 20 dB reductie. Die zener diodes sla ik gemakshalve over. Dit zou dan neerkomen op de volgende situatie:
https://i63.tinypic.com/343orq8.jpg
Komt deze setup overeen met de praktijksituatie?
Zo ongeveer het tegenovergestelde van wat de bedoeling is! Je wilt een spanningsbron (net als bij een normale toepassing van de PA luidsprekerkast)! Een weerstand van 100 Ohm is geen spanningsbron.

Een goede meetopstelling is: Eindversterkertje -> luidspreker -> 0.22 Ohm weerstand -> massa (eindversterkertje). Meetpunt komt op knooppunt van luidspreker en weerstand (en gaat via een 100 Ohm weerstandje naar de ingang van de geluidskaart). Massa geluidskaart naar massapunt meetopstelling. Heeft geluidskaart gebalanceerd in? Nog mooier. Massa blijft dan los en koud gaat naar massapunt meetopstelling. Meetopstelling is vrij laagohmig maar de signalen zijn ook klein (2-3% van stimulus) dus let op onafgeschermde kabels in dit geval (of gebruik microfoonkabel voor je meetkabels). Ook hier weer de meetopstelling grondig testen met verschillende weerstandjes.

Waarom laagohmig meten? Bij een losse driver (in de lucht) kun je nog wegkomen met een hoogohmige meting (mits software hier rekening mee houdt). Bij een samenstel van luidspreker + kast (al dan niet ook nog eens met een passief filter) verandert de totale transfer functie als je een weerstand in serie zet van een paar Ohm (zie ook eerdere topics over demping factor geneuzel). Bij een shunt van ca. 100 Ohm kun je alleen nog maar gokken wat de afwijking van de werkelijkheid gaat worden (je bent dan eigenlijk niet meer bezig met meten maar meer met iets dat lijkt op "creatief met kurk" of zo). Vandaar dus dat het een must is om ook de impedantiemeting te doen op een manier die een beetje overeenkomt met de praktijk.

Waarom een weerstandje van 0.22 Ohm? Dat komt aardig overeen met een stuk van 10 meter luidsprekerkabel + stekkers (2 x 2,5 kwadraat). 0.1 Ohm mag natuurlijk ook (als dat meer overeenkomt met _jouw_ praktijk). Hou er wel rekening mee dat een kleinere weerstand betekent dat de opstelling gevoeliger wordt voor het oppikken van externe (elektromagnetische) stoorsignalen (maar dat is iets waar elke audio man toch wel mee om moet kunnen gaan lijkt mij).

Waarom die 100 Ohm in serie met de ingang(en) van de geluidskaart? Een geluidskaart is intern beschermd met clamping diodes. Dat zijn bepaald geen beulen van power diodes. Door een 100 Ohm weerstand in serie te zetten begrens je, bij een 20V stimulus, de maximale stroom die door de clamping diodes loopt tot zo'n 200mA. Dat is nog steeds een hele peut maar, een stuk minder dan de vele tientallen amperes die lopen (en de diodes ter plekke verdampen) als die 100 Ohm weerstandjes er niet zijn. Waar plaats je de weerstandjes? Je wilt alle lijnen altijd zo laagohmig aangesloten hebben (dus plaats je ze NIET aan de kant van de meetopstelling maar aan de kant van de ingangen van de geluidskaart). Waarom niet meer dan 100 Ohm? Meer kan als je zeker weet dat de ingangsimpedantie van de geluidskaart hoog (en vlak) genoeg is. Die zal namelijk in combinatie met de 100 Ohm serieweerstandjes, een ongewenste deler gaan vormen.

De sense ingang (linker kant geluidskaart, wordt gebruikt om de output van de versterker te meten) dient uiteraard via een geschikte deler aangeboden te worden (bijvoorbeeld een 1k in serie met 10 Ohm waarbij het meetpunt op het knooppunt geplaatst wordt).

Op deze pagina zie je wat de invloed is van een hoge serieweerstand op de meting. Met name bij de meting van de BR kast zie je dat er sprake is van een duidelijke meetfout (zeker als je een stimulus gaat gebruiken die een beetje in de buurt komt van PA levels; je gaat dan echt spreken over uiterst creatieve verschillen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
4-10-2016 22:43
Hoi Johan.
Is dit een projectje van je gewoon omdat je het zelf wilt maken, of heb je een exacte meting nodig van impedantie gedrag van luidsprekers?
Hoi Tom,

Het liefst zou ik het allemaal hapklaar, plug-and-play willen hebben. Ik wil sowieso de impedantieresponse hebben, dus het impedantieverloop van pakémbeet 20 - 20.000 Hz.

Enerzijds om de invloed van dempingsmateriaal in basreflexkasten te testen (genoeg om theoretisch de afstemming van de kast lager te leggen). Hiervan is de testkast klaar en licht genoeg om mee in de trein te nemen ;) Anderzijds omdat ik steeds meer kasten ontwerp waarbij de afstemming anders puur giswerk is, door vreemde of sterk variërende afmetingen. Die ontwerpen zijn op het moment nog geheimzinnig, dus heeft thuis meten de grote voorkeur.
Door een 100 Ohm weerstand in serie te zetten begrens je, bij een 20V stimulus, de maximale stroom die door de clamping diodes loopt tot zo'n 200mA. Dat is nog steeds een hele peut.
Is 200 mA niet aan de hoge kant voor een geluidskaart?
Waarom niet meer dan 100 Ohm? Meer kan als je zeker weet dat de ingangsimpedantie van de geluidskaart hoog (en vlak) genoeg is
De ingangsimpedantie heeft een minimum van 10 k Ohm, volgens de spec sheet.
bijvoorbeeld een 1k in serie met 10 Ohm waarbij het meetpunt op het knooppunt geplaatst wordt
Bied ik de sense ingang op deze manier niet een afwijkend/ alternatief signaal aan?

Nog even een plaatje om te zien of ik nu wel begrijp:
https://i65.tinypic.com/2en00wj.jpg

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RademakersVIP Lid
4-10-2016 22:50
Oww, en een calibratiemeting van mijn geluidskaart levert de volgende (vreemde) resultaten op, iemand een idee wat er zich hier afspeelt?

https://i63.tinypic.com/2jb7gd2.jpg

https://i64.tinypic.com/veyqs7.jpg

De kaart zou tussen de 22 Hz - 22 kHz, +/- 0,4 dB moeten zijn

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)