Forum > Licht

Lichtbrug buiten en kans op regen

(55 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
10-7-2012 23:34
Wat voor vmb's heb je al dit geweld inclusief 4 toppen in hangen als ik vragen mag? Er lopen ook mensen onder namelijk?
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
11-7-2012 00:53
Al dit geweld? Die expressions wegen niet veel, evenals de octostrips. De Robe's en de speakers dan wat meer.

Gewicht:
Expressions: 52kg
Robe's: 76kg
Toppen: 106kg
Octostrips: 13,8kg
Bekabeling: 50kg
Truss: 71,5kg

Dan kom je uit op in totaal 369,3kg verdeelde last over 10 meter overspanning (truss totaal was 11 meter). Volgend de spec's mogen de VMB's (TE-071) 200kg per stuk verdragen. Totaal dus (verdeeld) 400kg. Om het helemaal netjes te doen moet ik dit inderdaad halveren omdat het onder de mensen komt te staan.
Ik heb echter heel vaak het idee dat hier op het forum alles veel vaker "volgens het boekje" gekeken wordt dan men in werkelijkheid op klus zou doen. Want kom op, wie heeft er nou nooit zo'n brug zoals ik heb gehad staan op 2 VMB's de lucht in getakeld. Soms moet je wel toch? Dan is gezond verstand gebruiken naar mijn inziens belangrijker dan een trussconstructie die volledig berekend is en 100% voldoet aan de regels. Als die statieven 200kg kunnen houden als ze niet onder de mensen staan dan kunnen ze dat ook best als er mensen onder staan. Wat ik veel vaker zie is dat bedrijven gewoon trussveertjes vergeten, dat is veel gevaarlijker en kun je niet voorkomen door je prachtige berekening, maar door het verstandig opleiden van je personeel.

Nu zal er wel weer een discussie over gezond verstand en het buiten plaatsen van apparatuur ontstaan. Tja, dat zijn keuzes waar ik alleen zelf voor verantwoordelijk zou zijn geweest. Niemand uit het publiek die er ook maar even mee zou zitten als het licht in de regen hing.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
11-7-2012 02:38
Ach, het is maar zo'n23% overbelast! En dan heb ik het over de statieven! angry

Maar jouw gezond verstand vind dat geen enkel probleem?

Sterkte sneaky :V
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
11-7-2012 09:41
Ik denk dat wanneer je hier alle fuiven rondgaat geen 20 percent echt volgens de regels is opgesteld.
Als jij het niet doet vind men wel een andere en op den duur moet je niets meer doen,er zijn nu eenmaal te veel cowboys aktief in deze branche.
Als je volgens de regels werkt(als er al regels voor bestaan)prijs je jezelf gewoon uit de markt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
11-7-2012 10:13

djspiky schreef:

Om het helemaal netjes te doen moet ik dit inderdaad halveren omdat het onder de mensen komt te staan.
En de belastbaarheid per statief vermenigvuldigen met 0,75 (verdeelde last over 2 statieven regel). Wellicht die regel nog even in je "dithooriktewetenvoordatikbegin" boekje noteren.

Paar nadelen aan je manier van denken.

1. Anderen kunnen gewond raken door de risico's die door jou genomen worden.
2. Je kunt zelf invalide raken met als gevolg dat we met z'n allen mogen dokken voor de risico's die jij genomen hebt.
Ik heb echter heel vaak het idee dat hier op het forum alles veel vaker "volgens het boekje" gekeken wordt dan men in werkelijkheid op klus zou doen.
Een uitgesproken kans dus om het zelf goed te doen (en anderen achter te laten in de "shit, hij doet het wel volgens het boekje" gedachte).

Natuurlijk hebben we allemaal wel eens domme keuzes gemaakt die uiteindelijk niet catastrofaal zijn afgelopen (maar om dat nu als vrijbrief te interpreteren lijkt me niet de beste optie).
Nu zal er wel weer een discussie over gezond verstand en het buiten plaatsen van apparatuur ontstaan.
Ben je mal. Als alles geaard is dan zal het hooguit stuk gaan tijdens een regenbui (geen probleem wat mij betreft; goed zelfs voor óf de economie óf de algehele veiligheid). Dus hang het in de regen, doe een pissing contest over je apparatuur, leef je uit.

M'ja... Zodra je willens en wetens anderen gaat blootstellen aan jouw gokjes dan wordt het wel een beetje een ander verhaal.
Tja, dat zijn keuzes waar ik alleen zelf voor verantwoordelijk zou zijn geweest.
Een beetje zoals de banken _alleen_ zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen wanbeleid (gevolgen hebben immers geen invloed op de maatschappij (...)). Er is dan ook geen regering in de wereld die er aan zou denken om falend beleid bij banken met gemeenschapsgeld te gaan steunen... Nope, de gedachte alleen al... It'll never happen...

Oftewel. Verantwoordelijk voor je eigen bochtenwerk ben je zeker. Maar voor de eventuele gevolgen draaien we allemaal op.

PS: Bericht is niet bedoeld om je af te branden maar wel bedoeld om een ander inzicht te bieden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
11-7-2012 13:43

eddy wally schreef:

Als je volgens de regels werkt(als er al regels voor bestaan)prijs je jezelf gewoon uit de markt.
Daar sla je de spijker recht op zijn kop! Wat had ik tegen mijn klant moeten zeggen? Ja sorry, maar mijn statieven zijn wat aan de lichte kant dus ik moet de truss inkorten waardoor de statieven recht voor de ingang van de tent staan. Dan hoef ik de volgende keer er echt niet meer op te rekenen dat hij me nog een keer belt. Zo werkt het nu eenmaal in deze branche. Ik heb voor diverse grote bedrijven gewerkt, jullie weten net zo goed als ik dat dit soort dingen vaak genoeg gebeuren. Als ik tegen dat bedrijf waar ik voor werk moet zeggen: sorry jongens maar de statieven trekken dit niet dus ik bouw het niet op, zullen ze mij ook echt niet opnieuw vragen om te komen werken.
Uiteraard begrijp ik dat ik dat eigenlijk wel zou moeten doen, maar zo werkt het gewoon niet. Ik moet ook mijn geld verdienen.
En de belastbaarheid per statief vermenigvuldigen met 0,75 (verdeelde last over 2 statieven regel). Wellicht die regel nog even in je "dithooriktewetenvoordatikbegin" boekje noteren.

Paar nadelen aan je manier van denken.

1. Anderen kunnen gewond raken door de risico's die door jou genomen worden.
2. Je kunt zelf invalide raken met als gevolg dat we met z'n allen mogen dokken voor de risico's die jij genomen hebt.
Je hebt gelijk, de 0,75 regel was ik in de gauwigheid vergeten. Die nadelen die je noemt zijn wel erg zwart op wit. Maar je hebt gelijk, er kan altijd wat gebeuren waarbij iemand gewond raakt. Het is echter zeker niet zo dat ik maar gewoon lak aan de regeltjes heb en alles doe wat god verboden heeft. Ik denk echt wel na bij de dingen die ik doe, en naar mijn idee kan deze constructie nog prima op 2 VMB's (ook al zijn ze volgens de regels overbelast). Deze constructie zit voor mij echt wel tegen het maximum aan, een overspanning groter als 10 meter zou ik dan ook nooit op 2 VMB's plaatsen.

Een ander voorbeeld: ik ken ook geen enkel bedrijf die hun bakwagens precies zo laad dat ze er nog mee mogen rijden, want dan zouden ze de wagen maar voor de helft vol hebben. De maximale laadbelasting van zo'n wagens is vaak maar zo'n 500kg. Je zou zeggen dat dit ook gevaarlijk zou moeten zijn omdat deze wagens daar ook niet voor gemaakt zijn. Zou jij ze dan ook adviseren om 2x op en neer naar een (misschien wel erg verre) locatie te rijden? Waarschijnlijk wel, maar of ze je serieus nemen is een ander verhaal.
Een uitgesproken kans dus om het zelf goed te doen (en anderen achter te laten in de "shit, hij doet het wel volgens het boekje" gedachte).

Natuurlijk hebben we allemaal wel eens domme keuzes gemaakt die uiteindelijk niet catastrofaal zijn afgelopen (maar om dat nu als vrijbrief te interpreteren lijkt me niet de beste optie).
Ik probeer alles ook zo veel mogelijk volgens de regels te doen hoor (en ja, ik ken een hoop regels wat betreft rigging), maar soms kom je er gewoon niet onderuit (mensen die voor grotere bedrijven werken zullen dit vast wel eens meemaken). Ik interpreteer het, zoals hierboven gezegd, ook zeker niet als een vrijbrief om zomaar alles tegen de regels in te doen (helder blijven denken scheelt ook veel!).
Ben je mal. Als alles geaard is dan zal het hooguit stuk gaan tijdens een regenbui (geen probleem wat mij betreft; goed zelfs voor óf de economie óf de algehele veiligheid). Dus hang het in de regen, doe een pissing contest over je apparatuur, leef je uit.

M'ja... Zodra je willens en wetens anderen gaat blootstellen aan jouw gokjes dan wordt het wel een beetje een ander verhaal.
Ik bedoelde met de zin waar jij op reageert dat wat mij betreft de discussie daarover gesloten is. Ik heb me gerealiseerd dat dat toch echt niet slim was om te doen, en het was zeker een leermoment voor de volgende keer. Meer kan ik er niet van maken toch?
PS: Bericht is niet bedoeld om je af te branden maar wel bedoeld om een ander inzicht te bieden.
Begrijp ik, ik vind het het ook goed dat er op het forum alleen maar adviezen gegeven worden die wel volgens de regels zijn (leken zouden anders nog wel eens gekke dingen kunnen gaan uithalen). Echter valt het mij wel altijd op dat dit forum daarom erg theoretisch ingesteld is, en veel mensen (uitzonderingen daar gelaten) niet erg praktisch ingesteld zijn hier.
Deze reactie is vooral bedoeld om jullie te laten zien dat het in het werkveld echt niet altijd 100% volgens het boekje gaat. Mensen met een klein bedrijf zullen dit niet zo snel in de gaten hebben, mensen die voor grotere bedrijven werken zullen bovenstaande zaken herkennen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-7-2012 16:18
1 x bewerkt. Laatst door Big bang op 11-7-2012 18:14

djspiky schreef:

eddy wally schreef:

Als je volgens de regels werkt(als er al regels voor bestaan)prijs je jezelf gewoon uit de markt.
Daar sla je de spijker recht op zijn kop! Wat had ik tegen mijn klant moeten zeggen? Ja sorry, maar mijn statieven zijn wat aan de lichte kant dus ik moet de truss inkorten waardoor de statieven recht voor de ingang van de tent staan. Dan hoef ik de volgende keer er echt niet meer op te rekenen dat hij me nog een keer belt. Zo werkt het nu eenmaal in deze branche.
Je laat dus geld gaan voor veiligheid? Of wil je beweren dat de veiligheid hier niet in het geding is?
Denk ook eens aan het enorme aansprakelijkheids risico dat je op deze manier loopt.
Ik heb voor diverse grote bedrijven gewerkt, jullie weten net zo goed als ik dat dit soort dingen vaak genoeg gebeuren. Als ik tegen dat bedrijf waar ik voor werk moet zeggen: sorry jongens maar de statieven trekken dit niet dus ik bouw het niet op, zullen ze mij ook echt niet opnieuw vragen om te komen werken.
Uiteraard begrijp ik dat ik dat eigenlijk wel zou moeten doen, maar zo werkt het gewoon niet. Ik moet ook mijn geld verdienen.
Ik ken ze ook genoeg, en heb besloten niet meer voor die bedrijven te werken.

Onderstaande dient niet persoonlijk opgevat te worden, maar meer in algemene zin en is gericht aan eenieder die zich aangesproken voelt:
----
Als je persé wilt meewerken aan een onveilige situatie ben je in mijn ogen als een crackhoer die het maar zonder condoom doet.
Als ik tegen die klant waar ik voor werk moet zeggen: sorry jongen maar zonder condoom loop ik kans op soa's dus ik geef je geen beurt, zullen ze mij ook echt niet opnieuw vragen om te komen werken.
Uiteraard begrijp ik dat ik dat eigenlijk wel zou moeten doen, maar zo werkt het gewoon niet. Ik moet ook mijn geld verdienen.
Ook die crackhoer zal denken dat die goedverzorgde klant geen soa heeft en al haar collega's doen het ook. Zo vormt ze een risico voor haar klant en voor zichzelf.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
11-7-2012 16:21
Nu vraag ik mij toch af

Die statieven mogen 200kg dragen per stuk, en normaal is dat gekeurd gewicht al met een VF gemeten
Alles tesamen weegt het 370kg, door 2 steunpunten te nemen is je verdeling 50/50 en dus komt er 165kg per statief op.

Van waar dat gedoe dat het /2 x 0.75 moet gebeuren al vorens het veilig is ?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
11-7-2012 16:50
Omdat het hijsen/heffen met meer dan 1 takel/hefpunt meer risico met zich mee brengt, en het zo goed als onmogelijk is om met hadnkracht. (maar de regel geldt ook voor electrisch) Precies gelijk te hijsen/heffen Je krijgt dus continu verschillen in je belasting.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
11-7-2012 18:17
Tijdens het hijsen loopt er normaal geen volk onder en eens op hoogte word er een veiligheidspin geplaatst waardoor de kabels ontlast worden.Ik wil hier geen pleidooi houden voor onveilig werken maar er is een groot verschil tussen praktijk en theorie.Diegene die het moeten hebben van de lowbudget evenementen en dat zijn er heel wat,kunnen onmogelijk
alle regeltjes volgen want dan hebben ze gewoon geen job.
Laat het nou net op die grote evenementen zijn waar alles volgens de regels verloopt waar tot hiertoe de zwaarste ongelukken gebeurd zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)