Forum > Licht

Lichtbrug buiten en kans op regen

(55 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
21-6-2012 21:29
Beste forumleden,

Ik heb zaterdag 30 juni een feest voor 350 personen waar ik het licht, geluid en stroomvoorziening moet verzorgen. Het volgende aan materiaal zal er globaal komen te staan:
- een trussbrug van 10 meter met daaraan: 8 ledparren, 4 robe 250 movingheads, 8 of 16 octostrips, en 4 toppen (2 per kant).
- 4 subs op de grond onder de toppen
- DJ-set
- etc.

Nu heb ik het probleem dat het feest buiten gehouden wordt. Er staat wel een tent van 10x6m met daarin de DJ-booth (hier komen de krachtverdeler en de versterkers e.d. ook te staan), en hier zullen verder hooguit 50 man in terecht kunnen. Voor de tent wou ik de lichtbrug plaatsen op VMB statieven. Voor de tent is waar het meeste publiek zal staan.

Nu zit ik een beetje met het onvoorspelbare weer op dit moment. Als het flink gaat regenen dan kan de lichtbrug dus ook niet buiten staan. De organisatie heeft extra tenten geregeld voor als de voorspellingen erg slecht zijn, daar heb ik dan mijn lichtplan op aangepast zodat het licht droog in de tent staat. De voorspellingen voor die dag zien er overigens nu prima uit.

Mocht het op die zaterdag echter overdag goed weer zijn en de voorspellingen nogsteeds goed, willen we de tenten weglaten en de lichtbrug ook buiten neerzetten. Hiermee loop ik dus toch een risico dat mocht het toch gaan regenen, de apparatuur in de lichtbrug nat wordt. Hier had ik dus het idee voor om op een of andere manier (met een zeil o.i.d.) ervoor te zorgen dat de lichtbrug dan toch redelijk droog blijft. Ik heb echter geen idee hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Heeft iemand hier ervaring mee of een goed idee?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
21-6-2012 21:38
Je verhuurder heeft vast faciliteiten voor de movingheads. Soms in de vorm van omgebouwde speciekuipen, soms ander oplossingen. Ledparren zijn al wat moeilijker, maar je kunt er voor kiezen om outdoor varianten te huren, of hier ook iets van een kap boven te maken.

Verder zou ik er vooral voor kiezen om een deel van de verlichting zo op te stellen dat dit sowieso al in de tent van de DJ staat.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
21-6-2012 21:43
Ik heb hier ooit een foto gezien met omgekeerde dakgoot gemonteerd aan een T4...

Eigenlijk simpel:
Als het buiten moet ongeacht het weer, waterbestendig spul neerzetten. Als het niet per se hoeft, alleen buiten zetten als je zeker weet dat er geen druppel gaat vallen. Is het grijs en weet je het niet, zet je alles binnen. Zelf prutsen met zeil levert alleen maar gevaarlijkere situaties.

Btw: als er onstuimig weer is voorspeld en op de locatie staat een partytent van de craenenbroek als overkapping voor mijn spullen, dan zou ik omkeren huiswaarts...
't is maar een hobby...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
21-6-2012 21:47
Helaas heeft mijn verhuurder de kappen voor movingheads niet. Inderdaad een goed idee om een gedeelte binnen te zetten, het enige jammere daarvan is dat het effect een stuk minder indrukwekkend word. Ik was aan het denken om er een soort van afdak overheen te maken, ik heb echter nog geen goed idee gehad over hoe ik dit het beste kan doen.
Uiteraard komen de spullen bij slecht weer overdag en slechte voorspellingen ook binnen te staan, echter zou dat wel heel jammer zijn omdat ik in de tent totaal geen hoogte kan maken (2m aan de buitenkanten en 5m in het midden in de punt).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-6-2012 23:45
speciekuip is je vriend boven een mh
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
22-6-2012 09:44
Als je er iets aan uit wil geven zijn er oplossingen voor (klik, klik en klik), maar dat vraagt natuurlijk voor een investering en daarbij mag je ze officieel niet op de kop hangen, wat je dus wel doet in truss. Er ziten namelijk gaten in de onderkant waar de lucht door wordt aangezogen.

Ik heb wel al eens een oplossing gezien waar een soort zwarte stofzuigerslang aan de onderkant bevestigd is, waardoor je min of meer een 180 graden bocht maakt als je het apparaat ondersteboven hangt (en de lucht dus wordt aangezogen zoals het bedoeld was)
Ook hier kan úw reclame staan!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-6-2012 10:11

TimD schreef:

daarbij mag je ze officieel niet op de kop hangen
Officieus ook niet, als het niet in de specs vermeld staat.
Water technisch en mechanisch moeten ze daar voor gegarandeerd zijn anders gaat de boel nat worden, onder stroom staan, en uiteindelijk en stuk.
En pseudo stofzuigeroplossingen lijkt me ook geen strak plan.

Denk ook aan de stroomtechnische veiligheid.
Als alles alleen maar vochtig word, dan loop je flinke risico's dat je hele truss constructie onder stroom komt te staan.
Heel goed aarden is dan wel handig.

Om een mh op pro wijze te beschermen tegen het weer, is gewoon een standaard oplossing voor.
Martin heeft er een soort paraplu kap voor, maar Elation heeft wel een inflatable die op zijn kop mag hangen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2012 10:49
De regenkappen van Rombouts zijn ook een nette oplossing en tevens los te huur.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
22-6-2012 11:45

Tom schreef:

TimD schreef:

daarbij mag je ze officieel niet op de kop hangen
Officieus ook niet, als het niet in de specs vermeld staat.
Water technisch en mechanisch moeten ze daar voor gegarandeerd zijn anders gaat de boel nat worden, onder stroom staan, en uiteindelijk en stuk.
En pseudo stofzuigeroplossingen lijkt me ook geen strak plan.


Blablabla, maar Elation heeft wel een inflatable die op zijn kop mag hangen.
Beschrijf dan eens wat je ziet op de 2e foto bij Elation... Juist. Ik wist niet hoe ik het moest omschrijven, maar je ziet toch ook wel dat de enige reden waarom de Elation op de kop kan hangen die slang is? Verder is het exact dezelfde constructie als de Showtecs, het aanzuiggat van de ventilator zit gewoon aan de onderkant.

Overigens die oplossing van Rombouts ziet er inderdaad erg leuk uit, een leuke low-budget oplossing.
Ook hier kan úw reclame staan!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-6-2012 14:46
als het er niet voor gemaakt is, is het risico van schade voor je eigen rekening.
Daarom zeg ik: niet rommelen omdat een forumlid "denkt"' dat het wel kan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)