Forum > Geluid

Speakers voor rock zanger

(36 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
11-8-2011 09:41
Het bandje is slechts een voorbeeld van harde rock, eerder dead metal, een soort uiterste wink ;)
Bij bijvoorbeeld Jazz of soft rock, ga je weer heel anders te werk met je processing.

hugovanmeijeren schreef:

Je hebt dus gelijk dat je met een compressor makkelijker een luider volume kunt behalen, maar een compressor zal NOOIT als middel tegen feedback werken.
hier snap je mijn verhaal
Een gate gebruik je alleen om overspraak te voorkomen
hier ook, en die gate gebruik je dan om als er geen zang is, dat de mic dicht gaat, om onnodig kans op feedback te voorkomen.
Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...
En hier spreek je jezelf tegen. De gate gebruik je niet om harder te klinken, daar is de compressor voor zoals je ook zelf net uitlegt.
Een compressor is een belangrijke tool die ik graag op vocals gebruik, maar dan moet je wel weten wat het ding precies doet en wanneer je hem moet gebruiken!
Daar gaan we wel vanuit.
En daar draait het dan natuurlijk ook om, maar dat geldt voor elk stukje processing.
Een eq is ook alleen in professionele handen een goed stuk gereedschap om feedback te verminderen.
En ik zeg expres verminderen, want er zijn altijd grenzen.

Hele volksstammen denken bijvoorbeeld dat je een eq in de zogenaamde V vorm moet zetten om een beter geluid te krijgen.
Hele volksstammen denken dat je met een feedbackdestroyer op de automaat nog een goed zanggeluid kan hebben.
Hele volksstammen weten niet wat de rode lichtjes van een Vu meter op een versterker en mengpanelen betekenen....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-8-2011 10:39
Oké, back ontopic:
Ook ik zou liever met 1 goede speaker beginnen dan met 2 matige. Dat gezegd hebbende, het kan natuurlijk wel lastig zijn om in de tweedehands markt een enkele speaker te kopen aangezien iedereen graag zijn hele setje kwijt wil.
Electrovoice Sx-300 is een goede optie die eerder genoemd is, RCF ART's vind ik een goede optie en je ziet vaak de powered versies, Mackie SRM450 zou ik ook niet uitsluiten, maar ook de betere speakers van bijvoorbeeld DAP zou ik niet uitsluiten aangezien je toch met je budget te maken hebt. En zo zijn er natuurlijk nog vele merken die ik niet genoemd heb die goede speakers maken voor jouw toepassing. Het beste is misschien gewoon om de tweedehands markt af te struinen, dus tweedehands websites maar ook websites van licht- & geluidbedrijven die occasions aanbieden. Als je iets tegenkomt wat mogelijk interessant is gewoon gaan googelen naar het merk en type en dan kun je vaak wel inschatten of het een beetje kwaliteit is. En anders kun je het ook altijd hier navragen!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
11-8-2011 12:10

Tom schreef:

hugovanmeijeren schreef:

Dus ja: het is heel raar dat 90% van die bandjes een gate gebruiken om over de rest van de band heen te kunnen komen... Want daar heeft een gate namelijk totaal geen invloed op...
En hier spreek je jezelf tegen. De gate gebruik je niet om harder te klinken, daar is de compressor voor zoals je ook zelf net uitlegt.
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Ik zeg alleen dat een gate geen invloed heeft op het 'harder klinken'. Dat was een reactie op:

Tom schreef:

En dan kan je met zo'n comp/gate net even iets meer volume maken als zanger...
Maar goed, verder ook niet zo interessant... Mijn stelling is dat een gate je in de meeste gevallen ook niet zal helpen om feedback te voorkomen. Je zou inderdaad een gate kunnen inregelen zodat hij dichtgaat als er niet gezongen wordt, maar als je dat wilt doen omdat er anders feedback optreed, dan kom je bedrogen uit: want zodra de gate open gaat zal er alsnog feedback optreden. (En als er eenmaal voldoende feedback is gaat je gate weer niet dicht etc...)
Een gate werkt alleen als er bij geopende gate geen feedback optreed, maar wanneer de gate gesloten zou zijn en je geen gate had gebruikt er wel feedback zou ontstaan... (Je voelt hem al aankomen: die kans is bijzonder klein.)

Het zou wel kunnen werken als er een luidspreker achter de zanger staat, die geen feedback geeft als de zanger voor zijn mic staat, maar begint met rondzingen zodra de zanger bij zijn microfoon wegloopt...
De kans op deze situatie is echter niet zo groot.

In een live situatie zijn het maximaal volume en feedback vaak sterk aan elkaar gerelateerd, het maximum volume wordt beperkt door het moment waarop er feedback optreed. Naar mijn idee kun je veel meer GBF behalen door een goede opstelling (in combinatie met de juiste materialen) te gebruiken. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de karakteristiek van je microfoon en te zorgen dat de monitor op een positie ligt waar de minste pick-up van de microfoon plaatsvindt.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
11-8-2011 13:48
Hugo,
het meeste verschil in onze mening ontstaat door de interpretatie van de tekst,
we liggen voor het grootste gedeelte toch wel parallel, als ik het allemaal nog even teruglees.

hugovanmeijeren schreef:

Naar mijn idee kun je veel meer GBF behalen door een goede opstelling (in combinatie met de juiste materialen) te gebruiken. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de karakteristiek van je microfoon en te zorgen dat de monitor op een positie ligt waar de minste pick-up van de microfoon plaatsvindt.
En dat laatste zijn we het dan weer helemaal over eens wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tommie1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2009
Laatste: 25-4-2018
Berichten: 89
11-8-2011 21:54
Ik zou zeker eens naar de electro voice sx 300 luisteren.
Die kom ik hier heel vaak tegen met carnaval en wat gaan die speakers hard en blijen ook nog mooi klinken.
Je komt die 2 hands ook vaak tegen rond de 400 a 500 euro per 2.
JaysStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-8-2011
Laatste: 6-11-2012
Berichten: 7
24-8-2011 13:17
Na jullie raadgevingen heb ik toch besloten om te kiezen voor 1 goede speaker ipv 2 budget speakers.

Alleen blijft de vraag nog indien ik nu slechts 1 speaker neem, of het in dit geval niet beter is om een 15" te nemen? (dient enkel voor vocals)

Wat denken jullie van deze: Solton AA-craaft mf 15/2 actief. 300w

grts
j.

Rene, kan je dan een paar voorbeelden geven van de "betere" dap reeksen?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
24-8-2011 15:13
Als je enkel vocals op je monitor gaat zetten ben je (veel) beter af met een 12". Natuurlijk uitzonderingen daargelaten (maar dan hebben we het alweer over veel duurdere monitors).

Wil je persé een actieve kast?

Ik blijf erbij dat een SX300 in deze situatie zeer bruikbaar zou kunnen zijn.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)