Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
3-6-2011 16:52
Jips railtje is prima!
Je kunt ook een geïsoleerde variant nemen.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
3-6-2011 16:55
Mijn lof dat je de adviezen ter hand neemt, en er echt iets goeds en veiligs van probeert te maken
Buiten dat het natuurlijk leuk is om zoiets voor je zelf te bouwen, en je tijd in overvloed hebt......

maak voor de grap nu eens een echt prijstotaaltje van alle gebruikte materialen.
En kijk nu eens wat een 19 inch 32A verdeler van showtec kost.

Hoeveel goedkoper ben je nu echt uit?
En dan hebben we het nog niet gehad over het aansprakelijkheidsgedeelte.
En natuurlijk, je wilt alles zo goed mogelijk doen, maar stel nu dat je één klein foutje maakt in al die losse draadjes ?

Ik hoop dat je hem heel goed gaat testen voordat je hem in gebruik neemt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1595
3-6-2011 16:59
De nuldraden die bij dezelfde fase horen zou je bij de zekeringautomaten kunnen doorlussen. Scheelt 3 nuldraden richting aardlek.
Een (geïsoleerde) verdeelstrip doet het inderdaad ook (wel met 6mm2 naar de aardlek).
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1595
3-6-2011 17:03

Tom schreef:

En kijk nu eens wat een 19 inch 32A verdeler van showtec kost.

Hoeveel goedkoper ben je nu echt uit?
Ja, deze wordt duurder (als je alles moet kopen), maar welke van de Showtec-verdelers heeft een over-/onderspanningsbeveiliging?
Hoe vaak gaat het in de praktijk mis door over-/onderspanning op brakke krachtaansluitingen? Juist, vaak!
Ik denk dat het de investering waard is (mits je weet wat je doet).

Overigens, mijn verdeler met spanningsbeveiliging heeft mij minder dan 300euro gekost...
't is maar een hobby...
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 17:35

Tom schreef:

maak voor de grap nu eens een echt prijstotaaltje van alle gebruikte materialen.
En kijk nu eens wat een 19 inch 32A verdeler van showtec kost.
Heb een excel bestandje met daarin alle onderdelen, ik kom nu uit op 190 euro. Dat is excl. de automaten en relais (deze heb ik liggen).
Het zelfgebouwde kastje zal niet echt te vergelijken zijn met een Showtec kastje aangezien er (volgens mij) geen enkel kastje van Showtec is dat een nulpuntsverschuivingbeveiliging heeft.
Qua uitgangen zal het te vergelijken zijn met de PSA-321. Mijne zal dan een extra CEE16 gezekerde uitgang hebben.

Tom schreef:

En natuurlijk, je wilt alles zo goed mogelijk doen, maar stel nu dat je één klein foutje maakt in al die losse draadjes ?

Ik hoop dat je hem heel goed gaat testen voordat je hem in gebruik neemt.
Als het kastje klaar is kijk ik het zowieso driedubbel na op foutjes. Daarna met de multimeter vanalles uitmeten en dan pas aansluiten op 3 fase. Dan grondig nameten of er de juiste spanningen uitkomen en of dat de beveiliging werkt.
Als ik er 100% zeker van ben dat ie het doet, dan pas gaat ie in gebruik!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
3-6-2011 18:29
geen nulpunt beveiliging, maar wel een ampère en spanning uitlezing.
Hier kom je ook een heel eind mee, en dan valt niet meteen alles uit als het nulpunt voor een moment verschuift.

Enfin, ik bedoelde ook niet om je project onderuit te halen, want ik heb het idee dat je verstandig bezig bent,
maar niet iedere hobbybob zal je dit nadoen, en de tekening is er nu wel.
Dus doe-het-zelvers zouden op gedachtes kunnen komen.

Tel voor de gein ook nog even de 6 automaatjes erbij op.....
En dan zitten we toch wel heel dicht op de prijs van een kant en klaar systeempje.
Zeker als je het voor normale (niet inkoop) prijzen moet kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
3-6-2011 18:57
De kwaliteit van het gebruikte schakelmateriaal in de showtec verdelers is dan ook weer niet top he!
Ik heb eens een keer met een chinees gemaild die wilde me 4 polige 63a aardleks verkopen voor nog geen 4 dollar per stuk.
Hierbij kon ik zelfs tussen een stuk of 10 merken look-a-like kiezen.
Zoiets zit ook in die showtec verdelertjes, look-a-like merlin gerin als ik me niet vergis?
Niet goed, wel hard!
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 19:42

Tom schreef:

geen nulpunt beveiliging, maar wel een ampère en spanning uitlezing.
Hier kom je ook een heel eind mee, en dan valt niet meteen alles uit als het nulpunt voor een moment verschuift.
Dat is inderdaad wel handig die uitlezing, maar als het nulpunt verschuift door een brakke aansluiting zoals PvG zei, dan heb je in no-time wel heel wat schade.

Tom schreef:

Tel voor de gein ook nog even de 6 automaatjes erbij op.....
En dan zitten we toch wel heel dicht op de prijs van een kant en klaar systeempje.
Zeker als je het voor normale (niet inkoop) prijzen moet kopen.
Daar heeft Joep dan weer een sterk punt over:

joepurlings schreef:

De kwaliteit van het gebruikte schakelmateriaal in de showtec verdelers is dan ook weer niet top he!
Heb ook al ergens gehoord dat ze de aardlek moesten vervangen van een Showtec kastje omdat het gewoon dikke rommel was (bleef niet opstaan in onbelaste toestand, kastje teruggestuurd voor herstelling, nieuw kastje en weer van hetzelfde, dan aardlek vervangen door een "echte" en het was allemaal in orde...).

Dus liever wat degelijk installatiemateriaal erin wink ;) Een stroomkast is toch iets dat zeer belangrijk is voor je show, als die al niet goed zou werken...
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
3-6-2011 20:30
@Joep, tijd om je mail nog eens te checken razz :p
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
3-6-2011 21:05
Heb alleen pagina 1 gelezen, is het niet handig om op aanwezigheid van aarde/nul ook te checken, en of deze eventueel verbonden zijn?
https://www.localive.nl/380.jpg
Nu ook op internet!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)