Forum > Zelfbouw Speakers

Compacte 12" Sub/bas kast

(70 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
20-8-2009 18:36
De bms 12N630 doet het ook erg leuk zie ik in Win ISD. Kun je mij iets meer vertellen over de inhoud en de tuning van het kastje?
Mocht de koop van de ciares niet doorgaan zal ik de bms ook zeker overwegen.
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
22-8-2009 14:39
zo, inmiddels de boel een beetje aan het narekenen, de kast wordt 40 liter netto en getuned op 48 hz.
de poort van 50 cm. komt neer op 12 liter, de driver 5,5 en voor de bracing + handvatten 1 liter.
De bruto inhoud komt dan neer op 58 liter. Nu nog even narekenen wat de diepte van de kast gaat worden
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
24-8-2009 19:43
Vandaag had ik wat tijd om eens te gaan bekijken of het mogelijk is met het gereedschap dat ik voor handen heb al de vormen in de kast aan te brengen die ik wil.
Als eerste ben ik begonnen met het namaken van de handvatten die aanwezig zijn in mijn AD MA-7 kastjes.

Zie hier het resultaat (voor dit proefstukje heb ik nog "goedkoop" multiplex gebruikt):

Gaten geboord met 35mm. gatenzaag

Met decopeerzaag de andere rondingen gezaagd

Met radiusfrees 6,5mm alles netjes afgerond

De proef vind ik zeer geslaagd, nu eens bekijken wanneer we weer verder gaan, ik houd jullie op de hoogte!
't komt goed
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
24-8-2009 20:52
Heel handig in dit geval is een kopieer frees, je boort/zaagt/freest één keer een mal die je vervolgens op de plek klemt waar je een handvat wilt hebben en krijgt op die manier heel makkelijk steeds exact hetzelfde handvat.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
25-8-2009 00:18

MusicXtra schreef:

Heel handig in dit geval is een kopieer frees, je boort/zaagt/freest één keer een mal die je vervolgens op de plek klemt waar je een handvat wilt hebben en krijgt op die manier heel makkelijk steeds exact hetzelfde handvat.
Daar heb je helemaal gelijk in, echter heb ik geen kopieerfrees voor handen. Dat vind ik niet zo'n probleem aangezien ik al zeer tevreden ben met dit resultaat en ook maar 2 handvatten per kast wil gaan maken.
't komt goed
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
25-8-2009 10:26
Een kopieer frees kost je de kop niet hoor, paar tientjes heb je er al één.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-8-2009 21:48
Als je vaker zelf klust is het absoluut aan te raden een fatsoenlijk groeffreesje met kopieerring te kopen. (Er vanuitgaande dat je al een goede bovenfrees hebt) Het voordeel van een groeffrees icm kopieerringen ten opzichte van een groeffrees met lagertje is dat je een stuk flexibeler bent. Vaak moet je ook de overgangen tussen de gaten en het stuk dat je er tussenuit zaagt nabewerken, dat hoeft ook niet als je een frees gebruikt. Daarnaast is een uitsparing die met de bovenfrees gemaakt is VEEL strakker dan met een decoupeerzaag+gatzaag, en werkt het stukken sneller.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
26-8-2009 22:54
Na hier en daar eens wat geinformeert te hebben over een kopierfrees denk ik dat ik jullie adviesen gewoon eens opvolg!
Met name voor de uitsparingen van zowel het connectorpanneeltje als de statiefflens denk ik dat het erg handig zal zijn.
Voorlopig verwacht ik geen vorderingen aan het project, zodra er weer wat te melden is lezen jullie het hier.
't komt goed
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
5-10-2009 19:02
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken. De koop van de Ciares is niet door gegaan en ben daarom eens naar de BMS 12N630 gaan kijken.
het valt mij op de de BMS 12S330 nagenoeg de zelfde specificaties heeft alleen is deze voorzien van een ferrite magneet in plaats van een neodium, kan iemand mij vertellen of er meer verschillen zijn?
Daarnaast kan ik een erg leuk kastje in WIN ISD simuleren dat met minder vermogen als de Ciare ook al leuk presteerd. Een nadeel dat ik ondervind is een powerdip rond de 63hz, de belastbaarheid daalt daar tot 525watt in plaats van de normale 600watt. Is dit te veel?
Mocht iemand anders trouwens ervaring hebben met deze speakers in een compacte BR dan hoor ik dat graag!
't komt goed
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
7-10-2009 14:55
Uhm..beide luidsprekers zullen het op zich wel doen in een kast van 40 liter getuned op...maarre ze zijn verre van nagenoeg gelijk. Gekeken naar de Fs, Qts en Vas (drie primaire parameters) is de Vas bijna 3 keer zo groot en de Fs ca. 12 Hz lager. De Qts is in dezelfde ordegrootte, dat duidt er op dat de BMS liever in een grotere kast zit, met een afstemming die zo'n 12 Hz lager is.

Verder heeft de BMS een lagere Xmax en een 3" VC ipv een 4" VC. Gecombineerd met elkaar is de BMS meer geschikt voor een grote kast met meer diepgang, maar een lagere belastbaarheid (des te meer als je uitgaat van een grotere kast).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)