Forum > Geluid

Clippen, het hoe en waarom

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
30-11-2005 19:49
Er is natuurlijk wel een verschil in sets met processor en zonder. Met processor is het natuurlijk handig (en logisch?) om je versterkers vol open te zetten en hem dan op een (beveiligde) processor goed af te stellen, zeker met het oog op de verhuur.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
30-11-2005 19:57
Ik werk zonder proccessor.
Ik denk dat deels ervaring een grote rol speelt, het goed kijken (luisteren) naar en weten wat je doet principe.

Maar een zwakke schakel zal nooit beter worden wink ;)

Martin.
kvm entertainment
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-11-2005 20:04
Ik hoor het wel als het vervormd, vandaar ook dat ik verder ben gegaan met dit topic. Als het slecht klinkt, ga je eigenlijk al te ver... Een processor moet er wel komen, waarschijnlijk een DBX Driverack PA, maar dat hakt in op het budget van een 17-jarige, dus nog even doorsparen. Voorlopig moet het wel zonder lukken, nu is gelijk mijn persoonlijke probleem opgelost, namelijk dat ik de mooie LED-balkjes van de masterfader miste, nu ik de gain van de versterker beter ken, kan ik het omwisselen, en kan ik weer full-collor bezig zijn op mn mengpaneel!laugh :D

Ik ben gek van die lichtjes, en er staat wel een nieuw mengpaneel in de planning. Alleen ik wil nu eindelijk eerst eens een sub en nog wat andere (dure) dingen, dus dat gaat nog lang duren.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-12-2005 09:33

KVM schreef:

Ik dacht dat Victor zijn versterkers ook voluit heeft staan. Martin.
Inderdaad. Dat is niet het beste voor de verhouding vervorming/headroom, maar wel het veiligste: iemand kan nu niet zomaar de versterkergains verder opendraaien waardoor de boel te hard gaat.

Bovendien heeft de Driverack processor zo'n gigantische headroom dat dit in de praktijk prima werkt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
10-8-2006 23:58
een erg lange kick nu happy :)

maar bij mij vliegt de versterker ook in de clip als ik gewoon op 0 db uitzend en niks met de EQ instellingen doe.
dat doet de veresterker al op 3/4 van de potmeter op de versterker.
versterker: peavey pv 2600
Speakers: EV Gladiator

Is de versterker nou te zwak?
ik snap niet hoe dit kan heb heb dit topic toch al 4 keer door gelezen(en ook nog veel andere topics.

Hoe kan ik dit oplossen?(zwaardere versterker kopen?)
Alvast bedankt
Waar een wil is, is een weg.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
11-8-2006 00:32
Jij denkt dus blijkbaar dat als je je mengpaneel op nul dB output laat spelen je versterker open kan zetten (dus volume knop op max) en dan het maximale vermogen van je versterker bereikt.

Helaas...

Op nul dB output van je mixer geeft deze een bepaalde output spanning, deze is niet bij alle mixers het zelfde. Check de specs.

Helaas kan ik bij peavey niet de juiste specs vinden, maar vaak word er opgegeven bij welke ingangsspanning het maximale vermogen word bereikt.

stel bij een ingangsspanning van 1 volt RMS word de maximale uitgangsspanning van je versterker bereikt en je mixer geeft 1,5 volt RMS op 0 dB dan zit je vesterker dus eerder aan zijn max en moet de volume knop worden afgesteld totdat deze niet meer clipt.

Dus de volume knop zegt niet veel over het uitgangsvermogen maar over de input.

Gewoon weer een kwestie van gain structure, gewoon je mixer afstellen op nul dB (of liever iets daarboven) zodat je versterker niet op zijn max zit met enig headroom.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-8-2007 11:00
Oke kick,
Ik zal het allemaal maar even uitleggen,
Ik weet al wat clippen is, door o.a. dit topic,
maar Dré jij hebt het over dat je op je LG speakerprocessor,
+3DB in de clip draait, waarmee je dus wilt zeggen, dat je versterkers ook 3 db clippen?.
En dat je doordat je dat doet(3Db in de clip) de helft aan basjes nodig hebt,
Enn dat is blijkbaar safe, want: "ze doen het al 5 jaar",
Hoe is dit te meten!?!?(graag in details razz :p ) En zou je je versterker vermogen hierop moeten aanpassen?
(omdat ik toch nieuwe amps moet hebben razz :p )
Ennn natuurlijk moet er dan ook een speakerprocessor komen die dit kan wink ;) .(Driverack PA?)

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-8-2007 11:17

Daniel-sound schreef:

Oke kick,
Ik zal het allemaal maar even uitleggen,
Ik weet al wat clippen is, door o.a. dit topic,
maar Dré jij hebt het over dat je op je LG speakerprocessor,
+3DB in de clip draait, waarmee je dus wilt zeggen, dat je versterkers ook 3 db clippen?.
Klopt. De pieken zouden dus 3dB hoger zijn als de versterker niet door z'n lucht heen was geweest.
En dat je doordat je dat doet(3Db in de clip) de helft aan basjes nodig hebt,
Enn dat is blijkbaar safe, want: "ze doen het al 5 jaar",
Geen idee of ze het nog doen (zijn een paar jaar geleden naar andere gebruikers gegaan).
Hoe is dit te meten!?!?(graag in details razz :p ) En zou je je versterker vermogen hierop moeten aanpassen?
Wat meten? Hoeveel clip je instelt? Dat is vrij eenvoudig. Je weet wat de grens is van je versterker. Zet de instellingen nu zo dat je er 3dB overheen gaat en klaar ben je.

Je huis is 10 meter. Je wilt daar 2 meter overheen gaan (dus 12 meter).

Of bedoel je qua waarneming? Dat laatste is dus een waarneming (dus gevoelsmatige luidheid). De output gaat 3dB omhoog (dus dat is niet voldoende voor de halvering van het benodigde aantal kasten). MAAR je voegt ook een stuk(je) kleuring toe. En kleuring (zoals elke W-bin, Karlsonkast en glijbaangebruiker weet) draagt bij aan waargenomen luidheid. Vandaar dus dat je op deze manier met de helft van de kasten dezelfde "ervaring" krijgt (zij het met een ander klankkleur).
Ennn natuurlijk moet er dan ook een speakerprocessor komen die dit kan wink ;) .(Driverack PA?)
Bijvoorbeeld. Elke speaker processor moet goed instelbare limiters en compressors biedt voldoende tools om dit in te stellen. Zorg er wel voor dat het gemiddelde vermogen dat naar je speakers gaat niet te hoog wordt (logisch) en dat de excursie niet te hoog wordt (logisch).

Clippen: Velen zeggen "mijn systemen clippen nooit". Het gros van de mensen die dat zegt heeft in werkelijkheid een systeem dat keer op keer staat te clippen (maar het systeem zegt dat niet tegen de gebruiker dus de gebruiker gaat er dan maar vanuit dat het niet zo is (beetje goedgelovig als je het mij vraagt)). Zoek maar eens op in de betere handleiding van de betere versterker wanneer daar de clip limiters bijvoorbeeld ingrijpen. Vaak is dat pas vanaf 2-3% vervorming, gedurende een bepaalde tijd (meestal rond de 100msec). Je oor is namelijk zo doof als een kwartel voor korststondige verstoringen (en dat is clippen).

PS: Sets die duidelijk over hun nek staan te draaien staan vaak 10+dB in de clip te draaien (type "gaatnergensover"). Daar hebben we het hier dus NIET over. We hebben het hier over een goed doordachte toepassing van een principe dat elke speakerfabrikant weet (en een klein aantal gebruikers). En uiteraard hebben we het over a-kwaliteit componenten (dus geen bij elkaar gelogen specs als basis ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
23-8-2007 11:43

Dré schreef:

En dat je doordat je dat doet(3Db in de clip) de helft aan basjes nodig hebt,
Enn dat is blijkbaar safe, want: "ze doen het al 5 jaar",
Geen idee of ze het nog doen (zijn een paar jaar geleden naar andere gebruikers gegaan).
Ging dat over de 18g50's ? dus mijn bux5.0 mag in de clip spelen zonder dat het problemen geeft ?
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-8-2007 11:55

Dré schreef:

knipp ;-)
Oke dus samengevat:
Ik heb mn systeem prachtig helemaal afgericht zonder clippen,
en dan zet ik mn speakerprocessor op +3DB,
daarmee zorg ik dus dat mn versterkers 3 DB clippen,
waarmee ik dus een aggresief randje krijg,

maar dan rest mij nog steeds de vraag:
Zou ik mijn versterkervermogen hierop moeten aanpassen?
Zoals in mijn geval bijv: 300 watt rms(@ 4 ohm)zou ik hier dan een 400 a 500 watt versterker 3 DB laten clippen? of een 600 watt versterker 3 DB?(neem het voorbeeld AA V3000 of AA 2001 as t ff kan ;-))

En ik neem aan dat dit clippen vooral geld voor je bassen die je gehad hebt ;-),
En niet voor je toppen? aangezien die vrij snel over hun nek gaan...

En heelll erg bedankt voor de info

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)