Forum > Algemeen Forum

Flightcase: prodjuser vs. dap

(42 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
7-7-2007 03:15
Als er na 1 jaar plekken tot op het hout zitten met een prof case dan zijn ze perongelijk langs een cirkelzaag gelopen.

Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk, echt toplaag bestaat uit een laag die je niet zomaar wegkrast.

Helaas ben ik de naam even kwijt maar het is het spul waar ze ook boegdelen van maken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-7-2007 09:10

nijhuisr schreef:

Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk, echt toplaag bestaat uit een laag die je niet zomaar wegkrast.
Ga er maar vanuit dat het wel mogelijk is.
Helaas is de case weer weg, anders had ik even een foto genomen. Vergeet ook niet dat in een vrachtwagen de hele handel kan bewegen. (en dus ook kan "schuren" langs eventuele scherpe delen.)
Helaas ben ik de naam even kwijt maar het is het spul waar ze ook boegdelen van maken.
Waarschijnlijk bedoel je trespa. Naar mijn idee is dat hetzelfde materiaal als de toplaag maar dan volledig massief.

De toplaag van HPL mag dan zeer sterk zijn, de "zwakste schakel" is echter de ondergrond.

Martin.
kvm entertainment
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
8-7-2007 23:35
Als je een versterker rek tegen de laadklep van de vrachtwagen gooit dan houd die laag bar weinig maar dat lijkt mij niet echt onder normale omstandigheden vallen wink ;)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
9-7-2007 02:17

KVM schreef:

Helaas ben ik de naam even kwijt maar het is het spul waar ze ook boegdelen van maken.
Waarschijnlijk bedoel je trespa. Naar mijn idee is dat hetzelfde materiaal als de toplaag maar dan volledig massief.
Martin.
Trespa is idd uit hetzelfde materiaal opgebouwd. Beide bestaan uit verlijmde en bewerkte vellen papier.
Lost in Music
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
10-7-2007 13:34
Voor mij is het in ieder geval duidelijk. Ben gegaan voor de 12HE flightcase van prodjuser. Dit dan niet zozeer om de ruimte (8HE zou op dit moment ook voldoende zijn; 4HE versterkers en de rest processing + connectors) maar wel om het feit dat er bij de 12HE aan de voor/achter-kant 4 vlindersloten zitten (totaal 8 in tegen stelling tot 4) en ook 4 handvaten in plaats van 2. Dat leek me beide erg prettig.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
13-7-2007 09:01

Patrick Beuken schreef:

Duidelijk verhaal :)

Alhoewel 3x1 meter wel een heel vreemde maat is voor een plaat razz :p 122 x 244 cm is gebruikelijker. Maarja, dat doet er verder niet toe.
Hij bedoelt waarschijnlijk 305 x 130 cm. Dit is inderdaad ook een standaard maat. Komt overeen met ongeveer 4 m², terwijl 122 x 244 ongeveer 3 m² is. Platen bij mij zijn ook altijd 305 x 130.

Trouwens, wat die toplaag betreft, ofwel HPL of een soort van plakfolie. Ik heb vroeger de test gedaan. Destructieve tests, zeg maar. Ik had een aantal verschillende soorten flightcase hout ter beschikking. Ik heb er met een hamer en met scherpe voorwerpen op ingebeukt en ingekrast. De verschillen waren heel duidelijk, de dunne plakfolie is duidelijk minder sterk. Maar ook binnen HPL (een laag van zeg maar 0,8 mm dik) is er toch nog verschil, met name wat betreft krasvastheid, en dit wordt voornamelijk bepaald door de oppervlaktestructuur.

En dit bleek bovendien weinig afhankelijk van het merk van HPL te zijn. Binnen de meeste merken van HPL is er nog keuze tussen gladde of grovere variant. Die laatste wordt dikwijls mandarin structuur genoemd en is ook nog beter bestand tegen krassen bijvoorbeeld dan de gladde variant (proefondervindelijk nagegaan). In België wordt de mandarijn variant dikwijls gebruikt door custom case flightcasebouwers, om die reden. Bij fabriekscases ben ik die variant nog niet tegengekomen.

Het soort hout dat gebruikt wordt is natuurlijk ook enorm bepalend voor sterkte en gewicht. Maar ik wil hier niet opnieuw de discussie voeren welk soort multiplex het beste is, en hoeveel lagen die moet hebben enzovoort.

By the way, dat verchroomde beslag van DAP (in dit geval) vind ik maar niks. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe die "chroom look" er uitziet na een paar jaar on the road. Iemand daar ondervinding mee (of foto's van)? Ik heb zo het vooroordeel (maar kan dus mis zijn) dat dat verchroomde laagje maar heel erg dun is, en dat dat er na een tijd totaal niet meer uitziet wegens krassen en zo, maar is mijn vooroordeel gegrond?

Misschien is verzinkt of verchroomd wel enkel een kwestie van smaak, want feit is, een verzinkte balhoek ziet er na een tijd intensief gebruik ook gans anders uit dan als hij nagelnieuw is.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
13-7-2007 23:58

beerke schreef:

Patrick Beuken schreef:

Duidelijk verhaal :)

Alhoewel 3x1 meter wel een heel vreemde maat is voor een plaat razz :p 122 x 244 cm is gebruikelijker. Maarja, dat doet er verder niet toe.
Hij bedoelt waarschijnlijk 305 x 130 cm. Dit is inderdaad ook een standaard maat. Komt overeen met ongeveer 4 m², terwijl 122 x 244 ongeveer 3 m² is. Platen bij mij zijn ook altijd 305 x 130.
Klopt idd. Ten tijde dat ik het verhaal schreef wist ik de maten even niet meer precies. Maar afgelopen week een rol binnengekregen, en deze is idd 130 breed.
Lost in Music
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
14-7-2007 02:35

beerke schreef:

By the way, dat verchroomde beslag van DAP (in dit geval) vind ik maar niks. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe die "chroom look" er uitziet na een paar jaar on the road. Iemand daar ondervinding mee (of foto's van)? Ik heb zo het vooroordeel (maar kan dus mis zijn) dat dat verchroomde laagje maar heel erg dun is, en dat dat er na een tijd totaal niet meer uitziet wegens krassen en zo, maar is mijn vooroordeel gegrond?

Misschien is verzinkt of verchroomd wel enkel een kwestie van smaak, want feit is, een verzinkte balhoek ziet er na een tijd intensief gebruik ook gans anders uit dan als hij nagelnieuw is.
Idem hier, de Dap cases hebben toch al een budget-look vind ik, na één avondje met een 8HE (paar versterkers erin) op pad te zijn gegaan waren er al duidelijke diepe krassen/stukjes "schroom" eraf. Het is (ik geloof) koper met een laagje eroverheen, de bolhoeken althans. De hoekprofielen zijn van een ander materiaal, maar het is allemaal vrij dun en soepel materiaal wat niet echt gemaakt is voor elke week op pad te gaan, zeker niet als je hem volstopt met zware apparatuur.

Maarja, voor het geld wel aardig natuurlijk, echter zou ik ze voortaan liever alleen gebruiken voor effektenrackje, wil je een serieus versterkerrack die zwaar beladen gaat worden zou ik even verder kijken..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-7-2007 06:59

Mr. Edie schreef:

Het is (ik geloof) koper met een laagje eroverheen, de bolhoeken althans.
Dat is wel de juiste manier van verchromen. Ooit eens in de Sonor drumfabriek in Duitsland geweest en gezien hoe men alles maakt. (dus ook chrome, koper en gouden statieven)
[van internet]Alle delen zitten in een goede dikke chromelaag, maar wat nog veel belangrijker is, is dat het allemaal nog op de ouderwetse manier met gebruik van een koper tussenlaag wordt gedaan.
Martin.
kvm entertainment
JustinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2006
Laatste: 8-3-2013
Berichten: 2
30-7-2007 21:34
ff niet geheel ontoppic,

Wie weet waar je HPL of formica platen/vellen kunt kopen?
Er wordt veel gesproken over het zelf beplakken van meranti om flightcases te bouwen. Maar ik kan nergens vinden waar je dat moet halen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)