Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top 12" / dubbel wave guide.

(43 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-6-2007 13:53
Terwijl ik mijn reactie aan het typen was heb je je post volgens mij aangepast en de verwijzing naar de norm die je noemt toegevoegd. Misschien komt mijn bericht nu wat raar over, ik kon uit je onaangepaste bericht echter niet opmaken dat het je niet om de tekst zelf ging maar om de verwijzing naar de norm.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-6-2007 14:40

ivo2 schreef:

Als je de kast volgens de regels der kunst wilt vliegen dan zal er inderdaad een frame in de kast moeten waar de drivers via safeties aan geborgd zitten
Heb je ook een link naar de wettelijke regels?
Nee, sorry, zit niet in die materie (maar ik bouw dan ook geen kasten die gevlogen gaan worden dus ik hoef ook geen link naar wettelijke regels op te kunnen hoesten (ik ken wel iemand die bezig is met het ontwerpen van dit soort systemen; wellicht weet hij precies hoe het zit?)).

Info is afkomstig van de ontwerpers van o.a. AD-Systems. Mogelijk hebben zij het fout?

Edit: Net nog even gebeld hoe het zit. AD-Systems heeft in de MA reeks inderdaad een frame waar alle losse onderdelen aan vast zitten (inclusief de drivers). In Duitsland schijnt dit een vereiste te zijn als je de kasten boven mensen wilt vliegen (makes sense no?). In Nederland zijn hiervoor nog geen regels (kan zijn dat de regering eerst rustig afwacht tot er ongelukken komen; zoals wel vaker het geval is)... Of je als ontwerper dezelfde methode moet hanteren...
Ik heb line array kasten, op de beurs in duitsland, gezien van 100kilo ps, waar het vliegsysteem met t-nuts bevestigt was? ook niet de minste merken, EV ed.
Tja... Bij de EV SX-200 e.d. wordt ook geen frame gebruikt. EV claimt dan ook totaal niet dat deze kasten boven mensen gehangen mogen worden (ze vermelden alleen dat de ophanging voldoet aan de Vf=5 regel). Helaas is de Vf=5 regel bij mijn weten niet voldoende om boven mensen te vliegen (boven mensen geldt volgens mij de Vf=10 regel).

Er is volgens mij ook een verschil tussen het aanbieden van de mogelijkheid tot ophangen en het gecertificeerd mogen toepassen van de mogelijkheid.
De kasten waren van binnen dusdanig geconstrueerd dat er ook geen ruimte voor een frame was.
Ik snap het doel van die opmerking niet precies. Meestal ontwerp je namelijk iets met een doel voor ogen. Als dat doel niet bestaat uit het gecertificeerd kunnen vliegen van de kast hoef je er ook geen frame (en zelfs geen ruimte voor een frame) in te verwerken. Is dat echter WEL het geval dan zul je moeilijk kunnen zeggen als ontwerper "we wilden wel maar er was geen ruimte". En gelukkig maar...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-6-2007 17:31
Wat ik bedoelde met de opmerking is het volgende,

Als je een frame in je kast kwijt wil, zal je hier ruimte voor moeten hebben.
Een van de open kast die ik heb gezien was een hoorngeladen line array, deze zat zo vol met schotjes en kastjes dat er gewoonweg geen ruimte was om er een frame in te passen zonder de construktie van de kast aan te tasten.
Ik denk ook dat het frame bij een line array aan de buitenkant van de kast wordt gedragen, bij alle line arrays wordt er een "ketting" gevormd die de last draagt.

Voorzover ik heb kunnen ondekken zijn er geen wettelijke regels voor het bouwen en toepassen voor vliegframes, hijsogen en vliegstrips.
Er zijn wel RICHTLIJNEN voor het hijsen van last, deze verantwoording ligt bij de gebruiker.

Misschien is het verstandig om er een aparte topic over op te zetten omdat er vrij veel vragen en nog minder antwoorden op zijn, misschien dat we er met zijn alle passende antwoorden op kunnen vinden wink ;)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
12-6-2007 10:47

ivo2 schreef:

Ik denk ook dat het frame bij een line array aan de buitenkant van de kast wordt gedragen, bij alle line arrays wordt er een "ketting" gevormd die de last draagt.
Kleine moeite om de drivers te borgen aan dit frame, of het nu aan de binnenkant of aan de buitenkant zit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
12-6-2007 12:21
Kleine moeite om de drivers te borgen aan dit frame, of het nu aan de binnenkant of aan de buitenkant zit.
Dat is zo, ik neem deze raad dan ook van harte en doe er wat mee.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-6-2007 21:36

Dré schreef:

In Duitsland schijnt dit een vereiste te zijn als je de kasten boven mensen wilt vliegen (makes sense no?).
Klopt, in duitland is men hier vrij streng in.
Men verkoopt hier echter ook wel merken die voorzien zijn van een vlieg mogelijkheid, maar er eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
Als het niet gekeurd is zal een beter bedrijf het zeer zeker vermelden. Iemand die "serieus" wil vliegen zal deze kasten dan ook niet nemen.

Als iets niet goed geregeld is in eigen land, zou ik persoonlijk naar een land kijken waar het wel geregeld is.
(denk o.a. ook maar aan laser veiligheid)
Dat voorkomt naar mijn idee ook "teleurstelling" als het in eigen land opeens wel geregeld word.

Martin.
kvm entertainment
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
2-7-2007 17:54
Zijn er ondertussen al meer bevindingen met deze toppen? Ben zeer benieuwd hoe dit gaat klinken, het zijn in ieder geval nette toppen.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
HermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-7-2002
Laatste: 17-3-2009
Berichten: 26
2-7-2007 18:25
In duitsland kent met de VBG keuring, voor installaties de Bauart prufung en...nog veel meer regelgeving.

In 2007 in Nederland een speakerkast ontwerpen en in het ontwerp rekening houden met het "vliegen" van diezelfde kast(en)...sterkte met de rechtzaak als er wat naar beneden komt stuiteren.

Vragen naar wetteksten...als je zoveel kopieert van reeds bestaande merken, dan kopieer je toch hopelijk ookn wat nodig is, niet alleen wat handig is?

Speakers bouwen is meer dan hout zagen...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-7-2007 23:32
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-7-2007 10:54
Hallo,

Misschien een domme vraag, maar wat zit er nu tussen de "vliegogen" van de luidsprekerkast en bijvoorbeeld je truss?

Wordt dit gedaan met de zogenaamde "slings" en "shackles" of zijn er andere verbindings-middelen/methoden om de zaak veilig op te hangen?

Ik vraag dit omdat mijn SA kasten bijna klaar zijn, en ik ze graag op een nette manier wil gaan vliegen in de huiskamer, helemaal in "stijl" dus.

De kasten zijn/worden nu voorzien van vliegstrips met "backing-plates" (die nog worden versterkt met hoekprofielen aan de zijkanten van de kast) en safety's voor de drivers.

Daar de vliegstrips aan de voorkant zitten boven op de kast, moet er nog een nette ophangmogelijkheid komen boven achterop de kast. Zoiets als dit of een vliegoog die ik weer in een speciaal hiervoor bedoelde bus/frame kan schroeven.

Valt overigens niet mee om een bedrijf te vinden die ze ook daadwerkelijk kan leveren, iemand een idee waar ik ze kan bemachtigen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
23-7-2007 00:27

Webbie schreef:

Wordt dit gedaan met de zogenaamde "slings" en "shackles" of zijn er andere verbindings-middelen/methoden om de zaak veilig op te hangen?
Nederlandse naam (die ik ken) zijn stroppen.. Handige 'bandjes' die je voor verschillende toepassingen kunt gebruiken.
Een goeie Harp eraan/erop en je bent klaar..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)