Forum > Zelfbouw Speakers

Advies bij kastontwerp Beyma 18P1000

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
20-8-2007 23:04
De amplitude response lijkt me nogal puntig (kans op eentonige bas omdat een klein frequentiegebied het meest versterkt wordt door de kast). De vent velocity is aan de hoge kant (hoger als 32 m/sec met 1500 W input zou ik niet gaan).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
24-8-2007 19:28
bedankt voor de reply Rademakers.

ik heb even zitten spelen met BBP en heb nu een nieuw ontwerp. alhier de graphs waarover je opmerkingen plaatste (paars is het nieuwe ontwerp):

[Amplitude Response]

[Vent Air Velocity]

heeft weliswaar de grotere poorten dus daar zal ik toch naar uit moeten kijken. mijn eerste ontwerp met de 100mm poorten bleek niet flexibel genoeg te zijn om de vent air velocity te verlagen.

hopelijk vind ik ergens buismateriaal voor een niet te hoge prijs happy :)

Edit:

heb even zitten zoeken naar buizen en ik kom een landbouwbuis tegen van 200mm doorsnee die per 5m verkocht worden en kost ruim 40 euro shocked 8O

ikga morgen even naar de praxis, misschien dat ze ook pvc buizen hebben met zo'n grote doorsnee en goedkoper zijn. ze zullen wel geen restjes hebben liggen razz :p
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-8-2007 10:30
Hallo Fabb,

Je komt toch weer op het ontwerp uit, als wat ik eerder poste.
Ik zat met de zelfde problemen als jij nu ondervonden hebt.

Het ontwerp van mij is ongeveer de "gulden middenweg", beter kreeg ik hem niet.
Je kan natuurlijk ook i.p.v. ronde buizen, gewoon rechthoekige poorten gaan gebruiken die je dus dan zelf van hout kan gaan maken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
26-8-2007 11:51
Dag Webbie,

Inderdaad, daar heb ik zelf ook over nagedacht maar ik wist niet hoe ik dit handig kon doen totdat ik dacht aan een ontwerp wat ik eens gezien, maar dan voor de Beyma 18G550, waarbij de poorten helemaal tegen de zijkant zaten, zie de afbeelding hier -> Beyma 18G550 kastontwerp

Helaas heeft BBP niet het vernuft om de poortplaatsing te interpreteren en zelf te kunnen veranderen maar met een beetje zelfstandig nadenken kun je de maten van de poorten in verhouding met het gehele ontwerp zo aanpassen dat ze mooi tegen de zijkant komen. Zo kun je dus eenvoudig naar de bouwmarkt (waar ze enkel vierzijdige planken zagen) zonder dat je zelf nog hoeken uit de planken moet zagen (rest enkel nog de ronde gaten in de baffle).

De poorten die ik uitgedacht heb zijn dus van boven tot onder (=de volledige interne maat van 50cm) waarbij de een wat breder is dan de ander. De karakteristieken zitten heel dicht tegen die van de laatste BBP plaatjes die ik hierboven geplaatst heb.

Denk dat nu de tijd gekomen is om te gaan bouwen. happy :)

Ik wil iedereen graag bedanken voor de hulp en voor wie het interesseert, ik laat nog wel weten hoe het kastje klinkt wink ;)

Groet,

Fab
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2007 14:37
Net via de telefoon te horen gekregen van Fabb hoe de kast klinkt: NIET. Ding fluit aan alle kanten als ik Fabb goed begrepen heb.

Dit is Fabb z'n eerste ontwerp. Een 6e orde bandpass kast is een van de moeilijkste ontwerpen (dus wel een beetje HEEL erg in het diepe zonder zwembandjes; laat staan een diploma). Fabb dacht dat het aan de speaker lag (hij heeft de speaker al eens teruggestuurd. Deze is door ons oppervlakkig getest (prima, geen mechanische problemen) en daarna door de importeur ook nog gecontroleerd (T/S set nagelopen)). Kans dat het aan de speaker ligt is dus vrij klein.

Ik heb Fabb geadviseerd eerst maar eens al z'n aansluitingen na te lopen (hij gebruikt een FBQ-6200 als filter voor z'n sub). Ook heb ik hem geadviseerd een impedantiemeting te doen van z'n sub (benodigd: FFT analyser (gratis software), geluidskaart, klein versterkertje, paar weerstandjes, wil om te leren) en die meting te vergelijken met de uitkomst van het gebruikte pakket. Sowieso blijf ik het raar vinden om als eerste ontwerp (of zelfs als 2e ontwerp) maar zelf een 6-orde kastje te gaan bouwen...

Ander advies dat ik gegeven heb (kast wordt namelijk gebruikt voor THUIS, puur ter ondersteuning van HiFi speakers) is om een gesloten kast te nemen en die te voorzien van een actief correctienetwerkje waarmee het laag wordt rechtgetrokken tot (bijvoorbeeld) 20Hz. Lijkt mij voor thuis ABSOLUUT de beste optie (mooi klein kastje, goede impulsresponse, simpel te bouwen). Ontwerpgedachte hierachter is uitgebreid besproken in een van de Elektuur speaker specials van een paar honderd jaar geleden.

Bandpass kast is leuk MAAR alleen als je 100% zeker weet dat de ingeklopte T/S parameters kloppen (ja, betekent dat je de driver ZELF moet meten) EN als je zoveel bagage hebt dat je weet wat de oorzaak van het probleem is wanneer (niet als aangezien je bij zelf ontwerpen altijd tegen problemen aan zult lopen) deze zich voordoet.

PS: Mijn eerste zelf ontworpen bandpass kast (en reken maar dat ik in die tijd al een aardige koffer bagage had) was een regelrechte ramp.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
10-9-2007 16:56

Dré schreef:

knip
Mijn eerste bandpass kastje is net de deur uit ;-).
Maar inderdaad, die kast moest ook aardig wat verstevigt worden,
maar mijn ervaring algemeen met bandpass kastjes (dus niet alleen die ene die ik gebouwd heb)
Is dat ze ver dragen, dan is in de woonkamer een basreflex toch veel beter???

Daniel

PS: wat komt der een druk vrij zeg bij een zon kastje ;-).
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)