Forum > Geluid

Versterkers opgeblazen? hoe?

(54 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-2-2007 13:45
Het is heel moeilijk op afstand te controleren wat de oorzaak was. Misschien zat de zwevende nul wel in het versterkerrack zelf (je zegt dat deze een 32A CEE input had, wellicht was de nul daar niet goed aangesloten).

Dit kan nog een heel getouwtrek worden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
24-2-2007 09:33

luc2366 schreef:

dit kan gelukkig met de belgische stekkers niet gebeuren.
Dat is onzin, want wie zegt mij dat de fase en de nul in de stekker altijd keurig op de juiste pin zitten aangesloten?

En wat betreft de zwevende nul....
Je zal ze te kost geven bij verhuur krachtstroomkabels die slechts 4 aderig zijn, en waar 5 polige stekkers op worden gebruikt......
in deze kabels word meestal wel de aarde ne niet de nul aangesloten...... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
26-2-2007 12:01

Tom schreef:

luc2366 schreef:

dit kan gelukkig met de belgische stekkers niet gebeuren.
Dat is onzin, want wie zegt mij dat de fase en de nul in de stekker altijd keurig op de juiste pin zitten aangesloten?
daar heb je me... bijna razz :p laat ons daar maar vanuit gaan want die zekerheid heb je in NL ook niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-2-2007 12:20

luc2366 schreef:

Tom schreef:

luc2366 schreef:

dit kan gelukkig met de belgische stekkers niet gebeuren.
Dat is onzin, want wie zegt mij dat de fase en de nul in de stekker altijd keurig op de juiste pin zitten aangesloten?
daar heb je me... bijna razz :p laat ons daar maar vanuit gaan want die zekerheid heb je in NL ook niet.
En da's maar goed ook. In de UK heb je die zekerheid namelijk wel (en die zekerheid wordt dan door diverse ontwerpers gebruikt om bochten af te snijden en pisbakproducten af te leveren (die hier direct op de brandstapel zouden verdwijnen)).

Dus laten we blij zijn met het feit dat we niet kunnen weten of de nul aan de nul en de fase aan de fase hangt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
26-2-2007 21:04
Hier wat foto's van de es40

Stekkerblok wat in het rack zat
is niet helemaal heel meer volgens mij
Print rechts is wat zwart
nog meer zwarte plekken
nog meer zwarte plekken
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
26-2-2007 21:13
Heb je dat verdeelblok al gecontroleerd?
brabantse nachten zijn lang
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
26-2-2007 21:24
je heb het spul blijkbaar nog thuis liggen?

meet inderdaad even (wat TNT) al zegt het blok door
(weet je hoe dit moet en wat waarop aangesloten moet worden?)

meld anders even hier DUIDELIJK wat waarop zit aangesloten of laat iemand met verstand van zaken hieraan meten?
nog 10 berichten en ik word VIP!!
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
26-2-2007 21:30
Rack is van het weekeind terug gebracht naar de verhuurder.
Deze had een of andere hulpje laten opdraven om de spullen aan te pakken.
Meneer zelf had het druk en geen tijd voor ons en was niet bereikbaar.

Verdeelblok heb ik nog open gehad en was zover ik het kon zien goed aangesloten.
Nul doorgelust aan de ene kant.
Fases verdeeld aan de andere kant.
En 1 fas was doorgelust omdat het een 4-voudig blok is.
Draden zaten netjes vast en er zat ook geen isolatie onder de schroeven.
Stekker idem.
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
26-2-2007 21:32
Met de multimeter in de diodestand controleren of de N pin van de cee stekker verbinding heeft met N van alle 4 de schuko's

Eventueel de cee en het schukoblok openschroeven en de bedrading controleren,
ook de kabel op breuk controleren.

Die versterker is er niet best aan toe sad :(
brabantse nachten zijn lang
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
26-2-2007 21:49
Als het verdeelblok netjes in orde was, dan heeft er waarschijnlijk een nul los gezeten in de gehuurde verdeelkast (of een helemaal niet aangesloten nul).

Je zou nog kunnen proberen om bij 't verhuurbedrijf van de verdeelkast na te gaan welke verdeler je hebt gehad, en die ter plaatse even open te maken. Of 't verhuurbedrijf hieraan mee wil werken is echter de vraag. Tevens zullen hun in de verhuurvoorwaarden alle "aansprakelijkheden op schade door gebruik van ..." wel uitsluiten. Het gefotografeerde kanaal van de SA is redelijk heftig ter ziele gegaan (in de defecte SA's die ik hier heb gehad was het ook vaak heftig eraan toe gegaan, soms zelfs tot gaten in de PCB van 2cm doorsnede aan toe).. Dat zal dus een fikse reparatie worden (minstens dat kanaal vervangen).

Eind van het verhaal in bovenstaand geval is dat je van de verhuurder van de geluidsset een aardige rekening gepresenteerd gaat krijgen. In principe terecht, want zijn spullen waren in orde.

Ik ga er dan eventjes vanuit dat een foute netspanning de veroorzaker van de ellende is geweest, wat een hele plausibele verklaring is voor het uitbranden van meerdere apparaten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)