Forum > Algemeen Forum

voeding versterkerrek

(43 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
22-11-2006 17:48
Weet niet, zal wel in de war zijn geweest met de getallen. 20A klopt voor een powercon. Maar mijn gevoel stopt al bij 16A, laat staan 20A.

Wat ik nog gekker vind: speakon.

40A..
Vergeet niet te lachen
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-11-2006 17:54
Voor kwaliteit betaal je. Neutrik is duur, daar krijg je wat voor terug. Die stekkers zijn ook niet gemaakt met het idee dat een paar koperplaatjes volstaan. Daar is een speciale legering voor gebruikt. Die speakons kunnen zelfs 50A hebben, aangezien muziek een en al dynamiek is, en dus ongeveer overeenkomt met die 50% duty cycle. Eerlijk gezegd vertrouw ik die Neutrik connectoren blindelings. Als zij opgeven dat een Powercon stekker 20A mag hebben, dan kan dat. Omdat er verder geen tijdsduur op is gegeven zou ik toch niet zonder na te denken een lange tijd 20A er doorheen trekken, maar voor een tijdje kan dat prima. Maar ook nu weer, 20A nominaal is erg lastig te halen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
25-11-2006 12:25
Misschien een idee om een deel van dit topic af te splitsen naar een nieuwe? Zijn toch een aantal nuttige dingen rondom stroomverbruik en stekkers voorbij gekomen, wat nu lastig te vinden zou zijn met de zoekmachine.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
25-11-2006 15:36

Martijn schreef:

Vanaf stroomsterktes van 63A hebben CEE stekkers daarom een pilot, een kort dun klein pennetje in het midden. In een volgens de juiste manier aangesloten 63A contactdoos is die pilot aangesloten op een contactor, een groot relais. Die contactor staat tussen een willekeurige fase en de nul. De nul komt via een omweggetje in de stekker op de pilot te staan. Pas als de rest van de pennen allang een eind in de WCD zitten, raakt de pilot de pen in de WCD. De contactor schakelt de nul voor de aansluiting (Een van de 5 grote pennen dus), en er kan stroom lopen. Het enige wat nu nog een vonkje kan veroorzaken is de pilot, die alleen belast is met de spoel van de contactor: te overzien dus. wink ;)
Als ik jouw verhaal lees wordt de nul dus als laatste ingeschakeld? Ik zou het niet proberen met je spulletjes al aangesloten want dan trek je nog meer vonken, namelijk in alle spulletjes omdat ze 380 krijgen omdat je nul normaal als EERSTE aangesloten moet worden........ De meeste 63 a en hoger stekkers hebben overigens helemaal geen extra pilot pin. Als je met dat soort vermogens werkt moet je gewoon je verstand gebruiken of erafblijven. Powerlock heeft toch ook geen contactor, als je daar eerst je fases en dan je nul inprikt wens ik je veel plezier met het betalen en repareren van schades.
Die pilot pin is absoluut geen standaard.. meer een optie.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
25-11-2006 17:08
De nul staat vast verbonden, de fase's worden dmv een relais geschakeld.
En als de nul onderbroken is wordt er ook niet geschakeld,een veilige gedachte dus.
Het "pilot" pennetje voert een spanning van 24 volt.
brabantse nachten zijn lang
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
26-11-2006 14:15

CyberDance schreef:

Als ik jouw verhaal lees wordt de nul dus als laatste ingeschakeld? Ik zou het niet proberen met je spulletjes al aangesloten want dan trek je nog meer vonken, namelijk in alle spulletjes omdat ze 380 krijgen omdat je nul normaal als EERSTE aangesloten moet worden........ De meeste 63 a en hoger stekkers hebben overigens helemaal geen extra pilot pin. Als je met dat soort vermogens werkt moet je gewoon je verstand gebruiken of erafblijven. Powerlock heeft toch ook geen contactor, als je daar eerst je fases en dan je nul inprikt wens ik je veel plezier met het betalen en repareren van schades.
Die pilot pin is absoluut geen standaard.. meer een optie.
Oeps, weer wat dingen door elkaar gehaald. De contactor schakelt de nul inderdaad niet, maar de fasen. Een quote van het J&H forum:
Hoe het precies werkt :
Een contactor is een soort grote relais, voor grote stroomsterktes en hij kan die bij vollast afschakelen ( niet blijven plakken dus ). Deze contactor onderbreekt de 3 fases tussen de uitgaande zekering en het stopcontact waar je inprikt. De spoel ( bekrachtiging ) van de contactor wordt enerzijds gevoed uit één fase en uit een loopje van neutraal dat via de pilot terugkeert. Aangezien dit pinnetje ofwel als laatste ( t.o.v. de fases ) contact maakt bij inprikken, of als eerste onderbreekt bij uitschakelen, kan je nooit de vollast op je stekker krijgen bij in of uitprikken. Het werkt dus als een soort fysische vertraging bij inprikken en een vooraf uitschakelen bij uitprikken. Dit is eigenlijk om te voorkomen dat je een boog trekt tussen de contacten en bijgevolg schade aanricht. Nu is mijn regel : CEE vanaf 32 A : nooit onder belasting in of uit prikken, je voorkomt er alle mogelijke problemen mee.
Groet
In niet iedere stekker zit die pilot, maar in een groot deel wel. Het is geen standaard, maar wordt in de industrie regelmatig gebruikt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-11-2006 22:46
Pilot pin lijkt me inderdaad vooral iets voor industrie, apparaten en motoren die verder niet 123 uit te schakelen zijn etc.

Onder vollast uittrekken van CEEs doe ik eigenlijk sowieso nooit, altijd ff de aardlek uit dan is alles uit.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
17-12-2006 14:44
hey,

even ter info.
het 6/10 of 10/16 0f 16/20 moet je helemaal zo ver niet gaan zoeken.
het stamt nog af van de tijd van overgang van de smeltzekeringen naar automaten.
ik veronderstel dat iedereen ondertussen wel automaten gebruikt dan moet je dus enkel rekening houden met de hoogste waarde.
een stekker kan die opgegeven stroom continu voeren maar mag in principe nooit gebruikt worden als schakelmiddel daar zijn ze gewoon noet voor ontworpen.
dus :

je hebt een draad van 1,5mm deze mag je maximaal afzekeren met smeltveiligheid van 10a en automaten van 16a.
een draad van 2,5mm mag je dan maximaal afzekeren met een sleltveiligheid van 16a en een automaat van 20a.
bij stekkers is dit net hetzelfde.
als er op staat 6/10 dan is dit 6a smeltveiligheid en 10a automaat.

mvg,

dieter
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
17-12-2006 21:41

d&m schreef:

hey,

even ter info.
het 6/10 of 10/16 0f 16/20 moet je helemaal zo ver niet gaan zoeken.
het stamt nog af van de tijd van overgang van de smeltzekeringen naar automaten.
ik veronderstel dat iedereen ondertussen wel automaten gebruikt dan moet je dus enkel rekening houden met de hoogste waarde.
een stekker kan die opgegeven stroom continu voeren maar mag in principe nooit gebruikt worden als schakelmiddel daar zijn ze gewoon noet voor ontworpen.
dus :

je hebt een draad van 1,5mm deze mag je maximaal afzekeren met smeltveiligheid van 10a en automaten van 16a.
een draad van 2,5mm mag je dan maximaal afzekeren met een sleltveiligheid van 16a en een automaat van 20a.
bij stekkers is dit net hetzelfde.
als er op staat 6/10 dan is dit 6a smeltveiligheid en 10a automaat.

mvg,

dieter
Zonder enige bijbedoeling, maar geld dit alleen in België of ook in Nederland?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
18-12-2006 21:14
dit geld zowel voor belgie als nederland.
een smeltveiligheid of een automaat weet immers niet of hij de grens is gepasseerd

mvg,

dieter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)