Droogijs als lichteffect
(56 reacties. Pagina 4 van 6)Moderator(s): Dré
MutzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-8-2004 Laatste: 1-4-2010 Berichten: 211 | 22-10-2006 12:45 |
Als je in je achterhoofd houdt dat slechts 21% van de lucht die we inademen 02 bevat, dat is niet waar. We ademen ontzettend veel inert gas in, He, NOxen etc, gassen die voor ons geen rol spelen. bij ademhaling spelen 2 dingen een rol kun je dus behoorlijk wat CO2 loslaten voordat de lucht on-adembaar wordt. 1 partiaal spanning van het O2 en het CO2 2 concentraties van beide stoffen in de lucht. zoals dre al in de vele voorbeelden genoemd heeft is rond 10% levensgevaarlijk. Het valt me trouwens op dat er bij de percentages niet bijstaat of het volumeprocent is of mol/massa procnt. Dat maakt in dit geval nogal uit. O2 weegt 16 kg per mol en CO2 44 kg/mol. dat telt hard in gewichtspercentages. :S Iets anders. Dré Ik heb nog even gevraagd an een docent bij ons hoe die specifieke machine, die ook met normaal ijs kan roken, kan werken. Hij kon zich daar niets bij voorstellen, droogijs wel maar normaal ijs niet. Kun je hier meer uitleg over geven? groet jurjen PS:Overigens worden in veel situaties de MAC waarden van gassen keihard overtreden. zo is methanol in alle chemische fabrieken zeer giftig etc, behalve... bij het tankstation. De ppm waarden zijn/waren daar vele malen hoger dan de arbeidsinspectie zou accepteren. | |
niet nodig | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 22-10-2006 13:05 |
mutz schreef: Ik heb nog even gevraagd an een docent bij ons hoe die specifieke machine, die ook met normaal ijs kan roken, kan werken. Hij kon zich daar niets bij voorstellen, droogijs wel maar normaal ijs niet. Kun je hier meer uitleg over geven?De bedoeling hiervan is natuurlijk om "koude lucht" te maken.Koude lucht heeft een grotere dichtheid en is dan ook zwaarder dan warme lucht. Ik heb echter niet het idee dat de ijsblokjes machines goed werken. De genoemde Martin machine werkt wel perfect. Op een of andere manier heb ik de indruk dat het een vergelijk is tussen een "echte" airco en een airco die gebruik maakt van ijsblokjes. Martin. | |
kvm entertainment | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 22-10-2006 15:08 |
O2 weegt 16 kg per mol en CO2 44 kg/mol O2 weegt 32 g/mol en CO2 weegt 44 g/mol.Een mol gas is bij standaardomstandigheden 22,4 liter, oftewel per kg droogijs wordt er (1000/44) x 22,4 = 500 liter gevormd. Bij een ruimte van 10 x 10 x 4 mtr zou 8 kg droogijs voor een CO2 percentage van 1% zorgen. CO2 blijft alleen in gesloten ruimtes zonder luchtbeweging bij de grond hangen. D.m.v diffusie en beweging van de lucht mengt het zich met de omringende lucht. Door alle bewegende mensen kan er niet zomaar een laag worden gevormd bij de grond. Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
WatjeVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2006 Laatste: 30-11-2015 Berichten: 1293 | 5-10-2007 17:21 |
maar voor een schoolfeest zou het dus geen optie zijn? gezien verstikking etc mogelijk is? het is een vrij grote ruimte waar ik het zou willen gebruiken, maakt dit nog uit voor de dichtheid van de rook? met vr groet martin | |
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 5-10-2007 20:28 |
watje schreef: maar voor een schoolfeest zou het dus geen optie zijn? gezien verstikking etc mogelijk is? het is een vrij grote ruimte waar ik het zou willen gebruiken, maakt dit nog uit voor de dichtheid van de rook?met vr groet martin | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
DeWitStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2003 Laatste: 15-10-2018 Berichten: 648 | 5-10-2007 22:25 |
Ik werk op m'n stage veel met vloeibare CO2 (cilinders), en wanneer ik dit laat expanderen ontstaat er ook droogijs. In de evementenindustrie heb ik er geen ervaring mee. Echter, een CO2 niveau van 1,5% is al gevaarlijk, hetzij bij langdurige blootstelling. Je lichaam zal dan steeds meer moeite krijgen om de CO2 uit het bloed te verwijderen. Vandaar dat bij mijn installatie de gasdetectie ook is afgesteld op 1,5% CO2. Dit is iets waar je gigantisch snel aanzit, mits je niet voldoende ventileert. In het topic is al eerder naar voren gekomen, dat in geval van vallen je gewoon een probleem hebt. CO2 is zwaarder dan lucht, en zal dus voor het overgrote deel laag bij de grond hangen. Een overig deel zal diffunderen de ruimte in, en zal afgezogen worden door een eventuele ventilator. In geval van gebruik van CO2 heb je dus niet zo veel aan een afzuiger aan het plafond, maar is het beter om deze laag geplaatst te hebben... Al met al, zou ik in geval van een feest geen gebruik willen maken van droogijs. In het geval van een podium waar een aantal mensen op staan lijkt het me al een beter idee, aangezien er dan overzicht is van wat er gebeurd. Op een dansvloer is de kans dat iemand ten val komt en blijft liggen in mijn ogen stukken groter... | |
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein | |
WatjeVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2006 Laatste: 30-11-2015 Berichten: 1293 | 6-10-2007 08:33 |
hmm okey, en om het naar beneden te laten vallen van een hoger gelegen punt? zou dit wel kunnen? met vr groet martin | |
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen | |
Watt-XtraStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2006 Laatste: 8-11-2021 Berichten: 1182 | 6-10-2007 11:07 |
watje schreef: hmm okey, en om het naar beneden te laten vallen van een hoger gelegen punt? zou dit wel kunnen?met vr groet martin Er komt weer een hoog hobby gehalte bij mij naar boven als ik het lees. | |
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes... | |
WatjeVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 16-8-2006 Laatste: 30-11-2015 Berichten: 1293 | 8-10-2007 15:56 |
ik weet het, maar probleem is rookmelders op school... vandaar dat ik opzoek ging naar andere mogelijkheden.. maar heb dan ook dit idee van de baan geschoven | |
Bassie RassieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 26-4-2006 Laatste: 21-3-2016 Berichten: 189 | 8-10-2007 16:29 |
Rookmelders kan je mooi afplakken met een stukje plastic. (Wel zorgen dat er genoeg handmelders er dan zijn, en eventueel een bhv-er.) | |
Freelancer in de noordelijke provincies |