Forum > Licht

Droogijs als lichteffect

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-10-2006 12:47
Een tijdje geleden besloot ik wat droogijs te bestellen, om eens uit te proberen op een klus. Ik hoopte het effect te krijgen wat je vaak in de entertainment business ziet, die koude walm "rook" op de grond. Ik had bij een bepaald bedrijf besteld en die vermeldden dat je een kom kokend water moest neerzetten en daar een flinke schep droogijs in moest doen.
Het princiepe werkte wel, maar de hoeveelheid rook/damp die er vanaf kwam was niet spectaculair en bleef ook niet bepaald lang hangen. Het bedrijf bood ook een soort "frituurpan" te huur aan. Deze kon je een dag huren en het was eigenlijk een kokende pan water met een buisje eraan, het voordeel ervan zag ik niet in.

In ieder geval, mijn ervaring met droogijs was dus matig. Het zag er leuk uit in drankjes, maar het effect waar ik op doelde bleef toch wel uit, vanwege de niet zo spectaculaire dampopbrengst.
Heeft er iemand wel een goede ervaring met droogijs en goede tips voor een mooi effect?
I will not comply.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
17-10-2006 13:10

CySt] Het bedrijf bood ook een soort "frituurpan" te huur aan. Deze kon je een dag huren en het was eigenlijk een kokende pan water met een buisje eraan, het voordeel ervan zag ik niet in.
quote
schreef:

Had dat maar wél gedaan, want een handjevol in een kommetje warm water is inderdaad niet genog om je vloer in een mooie wolk te veranderen.
Nomaliter koop je een tempexdoos van 5 of 10+ kilo, en gebruik je die "frituurpan" om het efect te maken.
M.a.w: je hebt wel wat meer nodig dan een handjevol.
Daarbij moet je wel weten wat je doet, want ongevaarlijk is het spulletje nou niet bepaald.
Bij TV producties (Avro's TopPop) heb ik wel eens een kliko met heet water ipv van de frituurpan zien gebruiken, maar daar stonden dan wel 2 personen om de deksel in bedwang te houden bij.
Klein gaatje voor touw met mandje ijs te laten zakken, en hoppa, effect!
Alles komt goed....
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-10-2006 13:14
Qua veiligheid heb ik mij ingelezen op de website van de leverancier destijds. Maar wat is de reden dat de frituurpan wél een goed effect geeft? Het is enkel een kokende bak water, met een netje om het droogijs in te laten zakken en een buisje waar de damp doorheen stroomt. Je zou denken dat een kom met kokend water het zelfde effect zou moeten verzorgen (waterkoker en direct gebruiken).
I will not comply.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-10-2006 13:19
Le Maitre Pea souper een machine voor gebruik met droogijs. Niet geheel ongevaarlijk! Unit moet je goed afsluiten en het mandje met droogijs moet je langzaam laten zakken.
Indien de deksel niet goed vastzit(niet geheel onmogelijk) knalt die eraf.

voordeel? Het water word op temperatuur gehouden. Bij een emmer warm water is dit niet het geval. (water word dus niet bijverwarmt en zal direct afkoelen)

Martin.
kvm entertainment
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-10-2006 13:25
Aha, als ik het zo bekijk is het apparaat iets meer doordachter dan ik begreep. Zoals het bedrijf het vertelde kwam het heel simplistisch over, alsof ze dat zelf in elkaar hadden geknutseld. Ik kan nu wel inzien waarom het nuttig zou zijn ja, de container is namelijk hermetisch afgesloten waardoor de damp maar één kant op kan. En natuurlijk de constant heating zoals je vermeldde.
I will not comply.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
17-10-2006 19:50

CySt schreef:

Aha, als ik het zo bekijk is het apparaat iets meer doordachter dan ik begreep. Zoals het bedrijf het vertelde kwam het heel simplistisch over, alsof ze dat zelf in elkaar hadden geknutseld. Ik kan nu wel inzien waarom het nuttig zou zijn ja, de container is namelijk hermetisch afgesloten waardoor de damp maar één kant op kan. En natuurlijk de constant heating zoals je vermeldde.
En daarbij opgeteld dat je er meer als een handjevol ingooit, geeft het juiste effect.
Behalve dat het ijs en / of het hete water schade kan veroorzaken(brandwonden!!), heb je ook nog last van de waterdamp die er uit komt.
Dus de vloer wordt nat, en dat kan ook weer de nodige glijpartijen (of erger)veroorzaken.
Alles komt goed....
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-10-2006 20:11

Malle Pietje schreef:

En daarbij opgeteld dat je er meer als een handjevol ingooit, geeft het juiste effect.
Behalve dat het ijs en / of het hete water schade kan veroorzaken(brandwonden!!), heb je ook nog last van de waterdamp die er uit komt.
Dus de vloer wordt nat, en dat kan ook weer de nodige glijpartijen (of erger)veroorzaken.
De nattigheid die je noemt, ontstaat dat bij het apparaat of door de gehele zaal vanwege de dampen?
I will not comply.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
17-10-2006 21:44
Deze natte damp ontstaat alleen in de richting waarin de rook stroomt... hou er wel rekening mee dat als de ruimte waarin je gebruikt, aardig op temperatuur is, de hoeveelheid koudijs rook ook zo weg is.

Voor een finale uitzending van de VRT in beglie hebben we enkele weken geleden een super machine gehuurd. Deze had krachtstroom nodig en kon maar liefs 50 kg koudijs in 1 keer aan. De machine stond ver achter het podium en de rook werd getransporteert dmv een enorme lange flex buis (belgen noemen dit ook wel "Darm")

Blijft een gaaf effect, maar vanwege het bevriesgevaar en zelfs 2de graads brandwonden, is werken met koudijs NIET zonder risico.

Het transport hiervan binnen nederland moet officieel zelfs gedaan worden door mensen die door rijskwaterstaat een speciale ontheffing hebben gehaald. In praktijk wordt hier maar bar weinig op gecontroleerd. (heb ooit het bewijsje bij DHL moeten halen, heb dit bewijs nog steeds in mijn portemonee zitten...
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-10-2006 22:50
Martin heeft hiervoor een mooie machine ontworpen die ook werkt, het betreft de gladiator uit mn hoofd. Is ook een redelijk groot apparaat en vreet ook een groepje stroom weg. Werkt overigens wel met een vloeistof en dus niet gevaarlijk.

Daarnaast zijn er kleinere machines op de markt die men met ijsklontjes vult en zodoende "normale" rook afkoelt waardoor een bodem effect ontstaat.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-10-2006 22:59

Watt-Xtra schreef:

Martin heeft hiervoor een mooie machine ontworpen die ook werkt, het betreft de gladiator uit mn hoofd. Is ook een redelijk groot apparaat en vreet ook een groepje stroom weg. Werkt overigens wel met een vloeistof en dus niet gevaarlijk.
Jem Glaciator X-Stream

Is eigenlijk een rookmachine met flink heftige vriezer eraan vast.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)