Forum > Geluid

Speakon/powercon chassisdeel aansluiten

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-1-2013 18:11
ah kijk voila dat is precies wat ik zoek :-)

En voor wat gebruik je dan precies krimpkous? want uw ader heeft toch al een omhulsel. Puur voor labeling?
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
14-1-2013 18:44
Da's niet voldoende. Lees ook: www.new-line.nl/forum/read/?t=14810&p=55
't is maar een hobby...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-1-2013 19:59
Ja dat is erg overzichtelijk, ik ben al 5 pagina's ver en nog geen informatie over aansluitpanelen..
www.bigsoundsystems.be
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 167
16-1-2013 23:29

PvG schreef:

Da's niet voldoende. Lees ook: www.new-line.nl/forum/read/?t=14810&p=55
Ik heb een krimpkous over het gehele powercon aansluiting, zodat er van direct aanrakingsgevaar geen sprake kan zijn, en de schotjes tussen de aansluitpinnen (wel aanwezig bij powercon, niet bij de speakon) dan zorgen voor de nodige isolatie. Ten minste, dat had ik tot ik begon te twijfelen..

Je loopt dan dus wel het risico dat de kabel loskomt. De kans dat alle aders tegelijk loskomen, en uit de krimpkous getrokken wordt is klein (vooral in een amprack waar alles in vastgeschroefd is) maar nog altijd aanwezig en ook hier is dus de veiligheid relatief. Raakt er (door bijvoorbeeld zijwaartse buiging van de kabel bij de aansluiting) één van de aders los dan heb je kans op kortsluiting met alle gezeur van dien, en ook daar zit weer het gevaar van aanraking en als bijvoorbeeld je aardekabel breekt.

Kort verhaal lang (eigenlijk wat Andre zegt): Wil je het goed doen, dan zorg je voor isolatie door middel van krimpkous over het geheel en over de aders apart, én een fatsoenlijke trekontlasting dmv zo'n coverbox(geaard)+wartels. Heb ik het begrepen?

PvG schreef:

Ook hier weer de kabel met tiewraps vastzetten.
Peter, kun jij me uitleggen hoe je met een tiewraps fatsoenlijk een kabel trekontlast (of bedoelde je dat niet)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
17-1-2013 07:38

HS schreef:

Kort verhaal lang (eigenlijk wat Andre zegt): Wil je het goed doen, dan zorg je voor isolatie door middel van krimpkous over het geheel en over de aders apart, én een fatsoenlijke trekontlasting dmv zo'n coverbox(geaard)+wartels. Heb ik het begrepen?

PvG schreef:

Ook hier weer de kabel met tiewraps vastzetten.
Peter, kun jij me uitleggen hoe je met een tiewraps fatsoenlijk een kabel trekontlast (of bedoelde je dat niet)
Zoals je beschrijft met coverbox is de enige juiste manier voor niet-aanraakveilige spanningen (tegenwoordig ook vaak speakons). Niet vergeten de aarddraad langer te laten, zodat deze als laatste loskomt als er aan de kabel getrokken wordt.

Bij aanraakveilige spanningen (xlr, jack, usb, ...) kun je de kabel vast zetten aan het paneel middels tiewraps door gaatjes in de opstaande rand van het paneel. Sommige paneeltjes hebben deze gaatjes en anders zelf even boren (oppasen met bramen). De kabel op 2 plaatsen vastzetten zodat de kabel niet kan bewegen bij de solderingen.
't is maar een hobby...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
17-1-2013 15:44

PvG schreef:

Ook hier weer de kabel met tiewraps vastzetten.
Peter, kun jij me uitleggen hoe je met een tiewraps fatsoenlijk een kabel trekontlast (of bedoelde je dat niet)
Ik veronderstel dat hij ditbedoeld

Terug naar forum Reageer (zonder quote)