Forum > Geluid

Speakon/powercon chassisdeel aansluiten

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-5-2003 11:19
Beste technische forummers,

Er zijn -lijkt me- 2 manieren om deze chassisdelen te bekabelen:
1. solderen
2. met een opschuifhulsje (of kabelschoentje, of hoe heet zo'n ding) dat op de kabel wordt geklemd en over de pinnen van het chassisdeel gaat.

Ik heb tot nu toe steeds alles gesoldeerd en dat zit als een huis. Zo'n kabelschoentje over het chassisdeel lijkt me eigenlijk netter, maar kan dit niet losraken? Hebben jullie verder nog tips/ideeën?

EDIT: ik vraag dit omdat ik zag dat Neutrik het in de instructies op de website heeft over kabelschoentjes van 4,8 x 0,5 mm.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
6-5-2003 12:23
hmm ,, ik gebruik die amp. /aansluitschoentjes nooit... bij mij hebv ik toch het idee dat ze kunnen los laten... als ik het netjes soldeer zit het gewoon echt vast soms wel beetje gedoe met los halen ensow als je alles verandert maar goed beter dan waneer er 1 zon stekkertje los gaat tijdens vervoer of nog erger tijdens een show...
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
6-5-2003 12:47
Ik heb zelf die chassis met kabelschoentjes aan de kabel gemaakt. Het probleem is alleen volgens mij dat je van die kleine schoentjes nodig hebt (de rode?) hier past alleen geen dikke draad in. Dat is het enige probleem.

En als je eenmaal die schoentjes erop hebt zitten dan knijp je ze even met een punttangetje aan en dan zitten ze al moervast. Maar vervolgens hebt ik er ook nog krimpkous omheen gedaan zodat het velopig niet meer los gaat.
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
6-5-2003 13:01
euh, ik gebruik de blauwe kabelschoentjes (die zijn iets groter, maar kan wel 2,5 mm2 in), en dan knijp ik ze bij het aanpersen niet alleen aan maar knijp ik de bek ook iets dicht zodat ze wel goed passen (net als de rode). dit is niet helemaal de manier, maar ze zitten muurvast en je kunt ze er ook zo met een tangetje weer afhalen mocht je wat willen veranderen.
mvg Friso Stubbe
Eet nooit gele sneeuw...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
6-5-2003 13:08
Ik gebruik adereindhulsjes (in dit geval de 2x2.5) en klem daar de draden in. Die wordt dan gesoldeerd aan het SpeakOn chassisdeel terwijl er een kabel in het chassisdeel zit (om warmte af te voeren).

Waarom die hulsjes? Werkt veel netter af. Ook soldeert het erg prettig (waardoor de opwarming van het chassisdeel minimaal is). Mooier zou zijn om AMP stekkertjes te gebruiken MAAR zoek die maar eens voor 2 x 2.5 kwadraad. Hier en daar kan ik ze wel toepassen. In dat geval gebruik ik ze ook MAAR soldeer ik ze nog wel even vast aan het chassisdeel (wederom met een stekker in het chassisdeel).

Hou er bij AMP stekkers rekening mee dat je de 0.5mm dikke versie neemt en NIET de 0.8mm dikke versie (dan zitten ze namelijk NIET goed vast) tenzij je toch gaat solderen (dan maakt het natuurlijk niet zoveel meer uit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
6-5-2003 15:20
Dan heb ik ook nog een vraagje over XLR. Als ik in mijn flightcase draden vast wil maken aan XLR chassis deel kan je dit toch gewoon solderen? Of zijn hier betere manieren voor? En moet je het nog isoleren met krimpkous, voor storing of heb je daar geen last van? (sorry beetje domme vragen maar wou het efe weten)
correct me if I'm wrong...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
6-5-2003 15:24
kimpkous tegen storingen??? uhm dacht het niet he, xlr gewoon solderen je kunt er natuurlijk krimpkous om heen doen maarja als jij goed soldeert is dat nergens voor nodig en als jij dan is een keer die plug wilt los solderen tja dan zit je met dat krimpkous te kutten hoe je dat er af haalt...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
6-5-2003 16:42
Ook voor XLR gebruik ik adereindhulsjes (maar dan de 0.5 kwadraad versie). In dit geval vooral omdat het kunststof einde van het hulsje voorkomt dat de draad door vermoeidheid af gaat breken (er zit immers altijd wel wat beweging in).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
6-5-2003 16:52
ik maak al mijn kabels zelf.

ik gebruik alleen maar aardeindhulsjes, ik heb zo'n dure tang daarvoor. ik heb er nooit problemen mee gehad happy :) .
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
3-7-2006 12:06
Even een enorme kick van dit topic...

friso stubbe schreef:

euh, ik gebruik de blauwe kabelschoentjes (die zijn iets groter, maar kan wel 2,5 mm2 in), en dan knijp ik ze bij het aanpersen niet alleen aan maar knijp ik de bek ook iets dicht zodat ze wel goed passen (net als de rode). dit is niet helemaal de manier, maar ze zitten muurvast en je kunt ze er ook zo met een tangetje weer afhalen mocht je wat willen veranderen.
mvg Friso Stubbe
Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe lichtstuurrekje, compleet met powercon in etc.
Ik heb ook blauwe (6,3 mm) kabelschoentjes aan mijn kabels in het rack gezet, passen ze net niet in een powercon (nee ik weet het, moet 4,8 mm zijn) maar na dichtknijpen zit echter toch muurvast.
Wat ik me wel afvraag, ik gebruik 3x2,5 mm2, goeie stekker, powercon stekker en dan zitten er in de stroomketen van die "lullige" schuifstekkertjes. Gevoelsmatig lijkt me dit onvoldoende voor 16A.
Hoe is jullie ervaring hiermee?

Groeten
Frank
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)