Forum > Zelfbouw Speakers

complete noob met ambitites! Volledige PA set bouwen

(39 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
18-11-2005 14:09
Versterker vermogen happy :) .
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
18-11-2005 20:31
jup :)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-11-2005 00:48

Janbo schreef:

Eens. Daarnaast zal een gemiddelde low-budgetbox voorzien zijn van een prul passief filter waarvan ik mij afvraag of er überhaupt wel metingen aan zijn verricht. Dat zoiets minder klinkt is logisch.
Een goede trafokern-spoel bijvoorbeeld op de passende frequentie voor een sub, kost al gauw evenveel als het Behringer-speeltje cheap. Neemt niet weg dat een goed gemeten en uitgedacht passief filter tot uitstekende resultaten kan leiden.
Ik heb zelf 4x DAP AX-15B. Op akoestisch vlak is het ingebouwde passieve filter zelfs prima en de crossover frequentie ligt inderdaad op 130 Hz, erg mooi dus.

Probleem bij dit filter is dat na Fh een impedantiedip van ca 4,5 Ohm rond de 80 Hz optreedt door de plaatselijk verhoogde Q-factor. Je krijgt rond die 80 Hz zelfs het boost effect (LC serie resonantieketen) waarbij de spoel dan als buffer gaat werken. Nadeel is dat dit veel vermogen vreet van een versterker en klanktechnisch komt er zelfs iets mee bas uit dan actief filteren. Ook klinkt de bas wat rommeliger. Een oplossing is om de crossover frequentie naar 200 Hz of hoger te leggen wil je de 12 dB steilheid behouden. Ook zul je de Q-factor van het passieve filter wat moeten verlagen om weer een acceptabele resulterende Q-factor rond de overnamefrequentie over te houden.

Actief filteren is en blijft beter, zelfs met een simpele LR-24 crossover.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-11-2005 00:54

robertoal schreef:

Dat dubbele vermogen vind ik het meest interesant :)
Als je passief gaat filteren, dan heb je een 2x zo zware versterker nodig, ofwel ook het dubbele vermogen om alle luidsprekers van hun vermogen te voorzien.

Bij actief filteren kun je met 2 kleinere versterkes werken. Tevens is de kans op overbelasting van de speakers veel kleiner. Bij passief filteren wordt het met name uitkijken bij bas solo's, gitaar solo's en sterk uithalende zang.

Bij actief filteren kun je ook min of meer 2-bands compressie gebruiken. Het geluid dondert dan niet meteen in zijn geheel in elkaar.

Passief filteren loont zich overigens wel voor 2-weg topkasten omdat de componenten veel kleiner zijn en bijna geen verliezen hebben.

TCMC
WickedweazleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2005
Laatste: 11-8-2010
Berichten: 10
24-11-2005 21:47
denk dan zo.. als die versterker een signaal binnen krijgt.. en versterkt dat.. dus ook de hoge tonen.. ipv dat je allen je lage tonen nodig bent happy :)
kwaliteit kent geen tijd.....
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
24-11-2005 23:59
Actief filteren is en blijft beter, zelfs met een simpele LR-24 crossover.
Hangt volgens mij toch echt van de toepassing af. Voor PA en zeker in het laag misschien wel. Als het meer op klank aankomt, vertrouw ik voor geen meter op goedkoop - duurkoop producten. Voor PA telt het klankmatige niet altijd evenveel en er wordt met veel vermogen gewerkt. In serieuze hifi is dit een heel ander verhaal.

Ik heb met verschillende crossovers (Behringer 3400, Dynacord powermax 230, DBX DR260) luistertests gedaan op echte hifi-sets (Classé, Krell, Mark Levinson) met zowel electrostaten als dynamische speakers. Crossoverfrequenties tussen laag en mid laag steeds rond de 100 hz. Toevoegen van met name de Behringer zorgt voor een enorme degradatie van het geluid, vooral in het stemmengebied en bij instrumenten als gitaar, piano en blazers. Ook het stereobeeld, weergave van details, dynamiek, doortekendheid, natuurlijke klank lijden er sterk onder. Het lijkt alsof je een deken over je speakers gooit! Daarnaast neemt het ruisniveau sterk toe.
In het laag zijn de verschillen minder groot, maar in totaal is de Behringer voor mij niet meer dan een stukje speelgoed voor tienerhifi. wink ;)Komt bij dat de Behringer na iets meer dan een jaar problemen begon te krijgen met plotselinge ruis-aanvallen, uitval van kanalen en schakelaars die af en toe dienst weigerden.

De powermax en de DBX deden het beter, voor alleen het laag een oplossing. De kosten meenemende zie ik in hifi echter passief filteren als een uitstekende mogelijkheid, ook voor zeer hoogwaardige weergave.

Uiteraard gaat dit niet over hifi maar over PA en daar worden nou eenmaal andere eisen aan gesteld. Als je daar een actieve mogelijkheid hebt (zeker voor je subs), zou ik geen moment twijfelen; doen! Alleen zou ik na mijn ervaringen met de 3400 toch echt even doorsparen.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
25-11-2005 17:55
Inderdaad Jan, die cx3400 mooi laten liggen :P Ik was laatst voor een klus in een discotheek, hadden ze best leuk AD geluid hangen. Mooie QSC versterkers ervoor, dateq, cdj1000's....EN een cx3400! Dat vind ik dan weer zonde. Maarja, als het budget bijna op is, dan maar op iets "onbelangrijks" bezuinigen sneaky :V.
En vooral die limiters uitlaten. Heb het idee dat die dingen nog meer schade aanrichten dan voorkomen laugh :D

Tot zover, mijn cx3400 frustratie.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
25-11-2005 18:01
Ik ben het helemaal met Janbo eens, vroeger deed ik ook alles aktief maar tegenwoordig alleen de (sub)laagkasten omdat de hedendaagse topkasten relatief meer vermogen kunnen hebben en de geluidsdrukken ook vele malen hoger zijn en dat allemaal in een lekker compact kastje!!!
Ik heb ook een behringer CX3400 en als ik deze 3-weg aktief wil gebruiken moeten de twee schakelaars in de 2-weg stand gezet worden...en andersom! Ik gebruik deze dus alleen voor 2-weg aktieve monitoren ZONDER die ingebouwde limiters!! Dat is echt gewoon baggerrrr!! Maarja je mag dan ook niets zeggen voor $89 us dollar.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
26-11-2005 19:56

Janbo schreef:

Het lijkt alsof je een deken over je speakers gooit! Daarnaast neemt het ruisniveau sterk toe.
In het laag zijn de verschillen minder groot, maar in totaal is de Behringer voor mij niet meer dan een stukje speelgoed voor tienerhifi. wink ;)Komt bij dat de Behringer na iets meer dan een jaar problemen begon te krijgen met plotselinge ruis-aanvallen, uitval van kanalen en schakelaars die af en toe dienst weigerden.
Het valt mij mee dat ik deze klachten niet vaker hoor. Helaas de ervaring met meerdere apparaten die allemaal na verloop van tijd precies dezelfde mankementen vertoonden. Kanaaluitval, ruis die plotsling opkomt en ook weer verdwijnt.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
3-12-2005 01:14

Janbo schreef:

Actief filteren is en blijft beter, zelfs met een simpele LR-24 crossover.
Hangt volgens mij toch echt van de toepassing af. Voor PA en zeker in het laag misschien wel. Als het meer op klank aankomt, vertrouw ik voor geen meter op goedkoop - duurkoop producten. Voor PA telt het klankmatige niet altijd evenveel en er wordt met veel vermogen gewerkt. In serieuze hifi is dit een heel ander verhaal.
Ik ben eens met nieuwe passieve filters voor de subwoofers aan de slag gegaan. Het zijn simpele filters van 200 Hz 12/6 dB L/H afval. Hierbij heb ik gelet dat er geen impedantiedip ontstaat. De lage tonen spoel heeft een open ferriet kern om een balans tussen ohms verlies en kernverzadiging te krijgen. Bij lage geluidssterktes is de klank meer dan prima. Bij hoge geluidssterktes gaat het ook nog wel, maar bij volledig vermogen (1200 Watt) gaat de passieve set toch de mist in. Tot 2x 500 Watt (2x 18" sub en 2x 15/1" top) gaat het prima. Bij actief kun je naar 4x 600 Watt gaan zonder problemen, en daar is de winst in geluidsdruk alsook minder vervorming bij hoge sterkte duidelijk merkbaar.

Het Hifi gebeuren is helemaal apart t.o.v. PA, maar ben het wel met je eens.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)