Forum > Geluid

krachtstroom voor eindversterkers

(60 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-1-2006 02:03
Kan ik je inderdaad geen ongelijk in geven. "Het" voordeel van zelf bouwen is wel dat je het kunt maken als je zelf wilt. Niet zozeer om dan geld te besparen, (deze hobby kost al een bak geld) maar om flexibel te zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-1-2006 17:49
True, op maat maken van een kast, ik heb hier voor het licht een niet zo standaard 63A 5p CEE -> 9 gewone groepen van 16A kast, is overigens niet zo duur gebleken als dat het misschien lijkt.
Die bedrijven kopen hun materiaal in het groot veel goedkoper in, hebben al het gereedschap & kennis klaar staan etc.

En voor vele toepassingen zullen de complete kasten uit de handel prima voldoen.

Overigens even terugkomend op inschakelstromen;
Heb met automaten best wat problemen gehad bij het inschakelen van onze geluidsinstallatie (en ook grotere hoeveelheden computers). Ook "C"-autmaten brachten niet altijd de gehoopte oplossing. Naar aanleiding van dit (pdf) artikel op internet zijn we toen "teruggevallen" op gewone smeltpatronen voor een aantal groepen. En dat bevalt prima, probleem is weg.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-1-2006 19:40
De meeste versterkers (waaronder de PT reeks) maken gebruik van een softstart, en zullen er dus geen last van hebben. Een PT2400 aanzetten op een deels gebruikte B16 automaat heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd. (Ook niet als beide kanalen tegelijk worden aangezet) Versterkers zonder softstart zijn een ramp, en daarvoor kan het inderdaad de oplossing zijn om toch terug te gaan naar smeltpatronen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
3-1-2006 20:01
Daar heb je gelijk in.

Het ging in mijn geval om Mackie SWA1501 actieve subwoofers.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
4-1-2006 13:12
Je hebt idd gelijk dat zelfbouw natuurlijk helemaal naar eigenwens te ontwerpen is. MAAR er zijn heel erg veel verschillende systemen te koop die in veel gevallen wel voldoen. Mocht je zelf een ontwerp willen gaan gebruiken kan je het nog laten maken door een gecertificeerd bedrijf of natuurlijk zelf maken en laten keuren. kost iets meer maar ik wil alleen maar zeggen dat mensen geen risico's moeten nemen met krachtstroom.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
27-2-2007 17:29
Om dit topic maar even te kicken.

Ik ben bezig met mijn nieuwe versterkerrack. Op dit moment komt daar een v4001 en een v3001 in.
Dat moet natuurlijk geen problemen opleveren op 1 16amp groep. Echter is het de bedoeling dat na verloop van tijd er ipv de v3001 er een v6001 inkomt. Wanneer het rackje dan uiteindelijk volgas op 4ohm speelt (wat de bedoeling gaat worden) levert het een vermogen van bijna 6kw.

Is het nu slim om een 16amp krachtverdeler in het rackje te bouwen? Het makkelijkst zou natuurlijk gewoon 1 shucko als voeding zijn, maar ik wil wel zeker weten dat dit zonder problemen gaat. Mocht een krachtverdeel nodig zijn, dan houd ik daar rekening mee in het ontwerp van de flightcase...
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
27-2-2007 18:46
Dat hangt er maar net vanaf.
Als jij met die set uitsluitend op lokatie's komt waar CEE's te vinden zijn of waar altijd een paddestoel bij t podium staat oid dan kun je op safe spelen en gelijk de boel verdelen over 3 fase.

Zo'n 16A showtec verdeler zou een hele mooie uitkomst zijn.
Mooi 3 fase, is meer dan genoeg. Een 32A verdeler is (Alleen voor 1 rack!) echt wel overdone...

Je kunt ook eens nagaan vat de voeding precies doet. Meten op continu vol/bijna vol vermogen.
Mocht dit krap aan worden dan is het verstandig om geen risico te lopen.

Kom je daarentegen op diverse lokatie's, niet altijd 3fase in de buurt of gebruik je het rack ook veel voor lichte sets dan is een rack op 230V wellicht meer geschikt en zou ik gaan voor een externe verdeler. Bijvoorbeeld die showtec in een los kistje.

2 Hamvragen dus:

1) Is het noodzakelijk qua vermogen
2) Kan ik overal met kracht terecht of beter overal 230V en mocht het een keer kunnen dan een losse distro.
Maar dat is mijn mening.

Wat betreft t zelf bouwen van distro's: laat dit doen door gecertificeerde personen/instanties. Uiteraard kan het altijd op je eigen wensen.
Er komt alleen ontzettend veel bij kijken wil je je aan alle regels houden. Ben je hier niet van op de hoogte dan kun je voor vele, soms zeeeeeer onaangename verassingen komen te staan.
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
27-2-2007 19:20
Er is natuurlijk altijd een verloopje te maken zodat ik een 16amp cee gewoon op een shucko kan aansluiten.
En wanneer ik de volle power van de set nodig heb, mag je er vanuit gaan dat er ook wel krachtstroom is.

Het gaat mij er meer om of wanneer ik volgas draai, het lukt op 1 groep.
2 stekkers naar het rack zie ik in ieder geval niet zitten...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
27-2-2007 19:31
Je kan natuurlijk prima een 16A aansluiting op je rack maken, welke normaliter aan zult sluiten dmv van een varkensstaart op één groep, en als hij echt een keer op z'n tenen moet werken op een 16A 3 fase aansluiting.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
27-2-2007 19:45
Denk ook maar dat ik dat ga doen. Dan wordt het echter een 8 HE case ipv een 6HE omdat ik anders te weinig ruimte heb in de kist.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)