Aansluiten van 4 woofers in 1 kast, hoe zit het met de impedantie
(35 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
John_voofStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2003 Laatste: 12-5-2016 Berichten: 206 | 10-2-2005 16:58 |
Wil je die allemaal in 1 kast monteren? | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 11-2-2005 10:57 |
Weet je wat een filter is? Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
PowerbeatStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-1-2005 Laatste: 10-9-2014 Berichten: 808 | 6-3-2005 23:21 |
Weet je zeker dat je luidspreker kasten heb gebouwd? Ik zou daar niet aan beginnen als ik nog niet alles wist wat nodig is om ze te bouwen. (Ik ga dus ook nog een half jaartje niet beginnen.) | |
I'll take you to the KoffieShop... | |
NCKLSHStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-8-2003 Laatste: 8-4-2005 Berichten: 7 | 1-4-2005 16:56 |
Hallo, Via de zoekfunctie ben ik op dit onderwerp beland. Dankzij jullie uitleg (en voornamelijk de tekening van Eric) weet ik al wat meer over weerstandsproblemen bij speakers en hoe je deze kunt verhelpen. Maar nu is mijn vraag; wat als je een oneven aantal (in mijn geval 5) drivers gebruikt? Kun je dan (ervan uitgaande dat alle drivers 8 Ohm zijn) ze zo aansluiten dat de uitgang van je luidsprekerbox ook 8 Ohm is, of moet je er dan onder of boven gaan zitten qua weerstand? Dan nog een vraag. Stel nou dat je een 3-weg box gaat bouwen met bijv 2 woofers, 1 mid en 2 piezotweeters. Deze zijn weer allemaal 8 Ohm. Hoe moet je deze dan aansluiten op een scheidingsfilter, wil de weerstand van je box 8 Ohm zijn? Of is het hier ook weer zo dat je niet op de 8 Ohm weerstand kunt komen? Met vriendelijke groet, Tom | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 5-4-2005 17:38 |
Edit Mod: Topic geveegd, onzin van Nick1100 verwijderd | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
Philip_JanssenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-10-2003 Laatste: 9-3-2013 Berichten: 532 | 10-4-2005 21:44 |
NCKLSH schreef: Hallo,Via de zoekfunctie ben ik op dit onderwerp beland. Dankzij jullie uitleg (en voornamelijk de tekening van Eric) weet ik al wat meer over weerstandsproblemen bij speakers en hoe je deze kunt verhelpen. Maar nu is mijn vraag; wat als je een oneven aantal (in mijn geval 5) drivers gebruikt? Kun je dan (ervan uitgaande dat alle drivers 8 Ohm zijn) ze zo aansluiten dat de uitgang van je luidsprekerbox ook 8 Ohm is, of moet je er dan onder of boven gaan zitten qua weerstand? Dan nog een vraag. Stel nou dat je een 3-weg box gaat bouwen met bijv 2 woofers, 1 mid en 2 piezotweeters. Deze zijn weer allemaal 8 Ohm. Hoe moet je deze dan aansluiten op een scheidingsfilter, wil de weerstand van je box 8 Ohm zijn? Of is het hier ook weer zo dat je niet op de 8 Ohm weerstand kunt komen? Met vriendelijke groet, Tom Het gebruik van Piëzo drivers word hier zowiezo afgeraden. Dit om een aantal redenen: - Piëzo klinkt er schreeuwerig - Piëzo's hebben de neiging snel het loodje te leggen. Om die redenen zitten er in de meeste PA systemen compressie drivers met hoorns. Dat kan ik je in dit geval ook aanraden. Daarnaast zijn er maar weinig toepassingen waarbij 3-weg systemen nodig zijn. De punnisher/X-Tro combi daargelaten. Je bouwt veel makkelijker een net 2-weg topje met bijvoorbeeld een nette 12" laag driver en een goede 1" compressie driver voor het hoog gedeelte. Vaak kom je dan tekort onder de 70 Hz. Hiervoor kun je naar smaak subwoofers voor toevoegen. Mijn advies is simpel: Hou het bij 2-weg topjes met GOEDE drivers en bouw daar eventueel subs bij. Dit komt de geluidskwaliteit, degelijkheid en handelbaarheid van je setje alleen maar ten goede! | |
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is! |