Forum > Licht

Aarding bij multikabels

(45 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 998
12-10-2004 18:23
Nee, je gaat met alle aders van de multi een break-out in. Daar splits je de aarde van de multi in meerdere aarde draden met een stuk groen/gele aardedraad. Dan ga je met 2 aders van de multi en zo'n gesplitste aarde draad naar iedere stekker.
Dance the night away!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
12-10-2004 18:39
Inderdaad heeft een gewone multi maar 1 groen-gele aarddraad. Zou je meerdere aarddraden willen gebruiken dan zou je dus zwarte draden moeten nemen, wat niet volgens de regels is (maar m.i. nog steeds beter dan helemaal geen aarde).

Maar uiteraard zit je al met het probleem dat je maar 1 buitenmantel hebt, dus dat er losse draden je stekkers ingaan. Wat weer gevaarlijk is (en er bovendien niet uitziet). Kortom: deze hele manier van werken is om goede redenen niet toegestaan.

Dus, zoals al gezegd: gebruik gewoon een breakout. Ze staan kant en klaar in de shop. Oké, dat kost je een Harting links en rechts, maar werkt sneller, professioneler en veiliger.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-10-2004 21:09
En anders zijn er nog altijd de wat duurdere verdeelblokken die je per stopcontact apart kan aansluiten, of de echte robuste met de normale shucko's eringebouwd, iets grotere wartel erop en klaar is kees, als je dan toch een vaste kabel eraanwil.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
D&mStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2003
Laatste: 15-1-2021
Berichten: 95
13-10-2004 00:20
hoi,

ik heb gelezen dat dit voor een instalatie in belgie is en dan heb ik nog wel enkele vraagjes.
ga je de muli gebruikten in een vaste instalatie?? dan zijn er hele andere wetgevingen van toepassing als met een mobiel instalatie.
en als het voor een vaste installatie is zou ik om te beginnen geen multi gebruiken.
trouwens moet dit gekeurd worden??

mvg,

dieter
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
13-10-2004 07:42

d&m schreef:

hoi,

ik heb gelezen dat dit voor een instalatie in belgie is en dan heb ik nog wel enkele vraagjes.
ga je de muli gebruikten in een vaste instalatie?? dan zijn er hele andere wetgevingen van toepassing als met een mobiel instalatie.
en als het voor een vaste installatie is zou ik om te beginnen geen multi gebruiken.
trouwens moet dit gekeurd worden??

mvg,

dieter
Je doet alsof je alles weet: er zijn andere wetten van toepassing voor vaste en mobiele installaties en dan vraag je als zo'n installatie gekeurd moet worden?????
Voor vaste installatie kan je natuurlijk ook multi's gebruiken, waarom zou dit niet mogen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
13-10-2004 10:25
Ook in Nederland gelden voor mobiele installaties (installaties die via een stekker aan het net gehangen worden) ANDERE regels dan voor permanente installaties (installaties die rechtstreeks aan het net gekoppeld worden).

De scheiding mobiel/permanent heeft in dat geval dus NIET te maken met het aantal keren dat het gedemonteerd en gemonteerd wordt MAAR met de manier waarop het aan het lichtnet gehangen wordt!

Zo moet een permanente installatie (bijvoorbeeld een huisinstallatie) WEL gekeurd worden terwijl een mobiele installatie (bijvoorbeeld een setje lampjes die via een netstekker in het stopcontact gaan) NIET hoeft te worden gekeurd. De onderdelen van de installatie dienen natuurlijk, in beide gevallen, WEL aan de regels te voldoen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
13-10-2004 10:41

Dré schreef:

Zo moet een permanente installatie (bijvoorbeeld een huisinstallatie) WEL gekeurd worden terwijl een mobiele installatie (bijvoorbeeld een setje lampjes die via een netstekker in het stopcontact gaan) NIET hoeft te worden gekeurd. De onderdelen van de installatie dienen natuurlijk, in beide gevallen, WEL aan de regels te voldoen.
Als je voor dat setje lampjes een dimmer/verdeelkastje insteekt op een CEE stopkontakt moet je verdeelkastje/dimmer WEL gekeurd zijn! Zo is het hier in belgie toch...anders doet iedereen toch maar op?

Volgens jou moet dit gewwon aan de regels voldoen, maar hoe wordt er gecontroleerd als het voldoet? Juist ja, door een keuring...
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-10-2004 10:47
anders doet iedereen toch maar op?
Mag ik voorzichtig zeggen dat ik denk dat er hele volksstammen zijn die dat inderdaad doen, zeker de beginners.
Ik heb ondertussen op beide fora plaatjes voorbij zien komen van constructies die nou niet echt door de eerste de beste keuring komen.
Het streven is mooi, wss ook verplicht, aangezien toch ook elk apparaat CE gekeurd moet zijn shut up :X
Maar de realiteit is dat het er niet altijd even veilig aan toe gaat.
Bij een vaste installatie daarintegen mag ik wel hopen dat het door een vakbekwaam persoon is aangelegd, of iig gecontroleerd.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
13-10-2004 10:53

davy gabriels schreef:

Volgens jou moet dit gewwon aan de regels voldoen, maar hoe wordt er gecontroleerd als het voldoet? Juist ja, door een keuring...
Volgens mij zitten we langs elkaar te lullen (en da's altijd jammer).

Huisinstallatie: Alle stopcontacten, buizen e.d. dienen gekeurd te zijn. Na montage moet de installatie in z'n geheel gekeurd worden.

Mobiele installatie: Alle stopcontacten e.d. dienen gekeurd te zijn. En daar houdt het dan mee op!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
13-10-2004 11:04
Maar, als het dan uitfikt omdat je je 380 kabel hebt gemaakt met bij elkaar ge-tywrapte 0.75qmm draden, dan heb je natuurlijk wel een probleem.
Het niet verplicht zijn van een keuring betekend niet dat je zomaar alles kan prutsen.
-- Let's do it my way and get it right the first time --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)