Forum > Zelfbouw Speakers

Foto's van zelfbouwspeakers

(483 reacties. Pagina 34 van 49)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
2-4-2004 14:56
Zo, klein kickje vanaf mijn kant, geen PA maar HiFi als doeleind (ben niet de eerste)
Ben al een (paar) maand(en) bezig met een ontwerpje voor de Raveland (jaja.. laugh :D ) AXX-1010, een speaker die in het oog springt door o.a. de (echt zichtbare!) Xmax van 18mm. Dit keer wilde ik niet een 'simpel' BR ontwerp, maar zat ik meer te denken aan een 6de orde bandpass.
Tot nog toe geen ervaring met Bandpass ontwerpen en het was nog lastig om de TFM (simulatiegrafiek) enigszins netjes te krijgen. MAAR het is toch gelukt! wink ;)
Ontwerp moest een beetje op de Syrincs-sub lijken, het is aardig gelukt, alleen zit de voorkamer poort rechtsonderin de sub ipv linksonderin (we konden geen PVC bocht naar rechts vinden ;-))
Dus aan de slag maar:

members.chello.nl/g.kleverwal/1.jpg
zelf op maat gezaagd (GRATIS) hout van gamma met daarbovenop de twee bochten die zorgen dat de poort zo lang is als hij moet zijn, zonder dat de poort aan de andere kant van de kast weer naar buiten komt (poort was namelijk te lang voor de diepte van de kast)

members.chello.nl/g.kleverwal/2.jpg
Een gat met de decoupeerzaag resulteerde in een ietswat vierkant gat laugh :D , dus vroeg ik aan mijn broeder of ik zijn bovenfrees mocht lenen, en jawel...

members.chello.nl/g.kleverwal/3.jpg
Line-up: -links de montage/ scheidingsplaat, waar de driver dus op gemonteerd gaat worden.
-mid de voorkant, gaten gemaakt met een gaten'zaag'.
-rechts het binnenschotje dat/die de bovenste poort gaat ondersteunen zodat de poort niet door de hele kamer heen schiet, tevens dient hij voor een beetje WTW-bracing.

members.chello.nl/g.kleverwal/4.jpg
members.chello.nl/g.kleverwal/5.jpg
Binnenkant zoals het eruit gaat zien (past allemaal net). Natuurlijk heb ik bij het berekenen van de kast rekening gehouden met de inhoud die de poort inneemt, de inhoud van de woofer en het kleine schotje..
De woofer die hier in is gebouwd is trouwens de Raveland Axx-1010

members.chello.nl/g.kleverwal/6.jpg
members.chello.nl/g.kleverwal/7.jpg
Oude en nieuwe kast.

members.chello.nl/g.kleverwal/8.jpg
Woofer (nog los) op de montageplaat.

members.chello.nl/g.kleverwal/9.jpg
members.chello.nl/g.kleverwal/10.jpg
De gehele kast even met plakband aan elkaar maken om te kijken hoe goed het past (wat een perfecte zaagtechniek heb ik toch ;-)) en even testdraaien. Dat testdraaien klonk NERGENS naar laugh :D alles trilde binnen in de kast, overigens werd hij toen ook nog fullrange gebruikt.

members.chello.nl/g.kleverwal/11.jpg
members.chello.nl/g.kleverwal/12.jpg
Zo, het in elkaar zetten kan gebeuren, gebruik gemaakt van constructie-kit die, door zijn vullende vermogen, gelijk alle kieren dicht (dus niet meer afkitten), de lijm is 'knoepers'-hard en gaat ZEER slecht van je handen af (bijna een volle week met vieze handen rondgelopen, terpentine, wasbenzine een of andere goedje dat PUR op zou vreten, NIKS hielp..)

members.chello.nl/g.kleverwal/13.jpg
Het voorlopige eindresultaat, eerst moet ik nog filters inbouwen, dan de hoekjes afwerken, de onderste PVC buis 'bol' frezen en dan kan hij mooi worden afgewerkt met vloeibaarhout en verf.

members.chello.nl/g.kleverwal/TFM.JPG
members.chello.nl/g.kleverwal/MaxSPL.JPG
Spreken voor zich mag ik aannemen.

members.chello.nl/g.kleverwal/Xmax.JPG
45.15hz geeft volgens de simulatie een piek van 11.56 mm
37hz (poortfreq) geeft volgens de simulatie een piek van 5.794 mm
Onder de 37 hz SCHIET de Xmax omhoog, het filter zal dan ongeveer op 37-39 hz komen te liggen

members.chello.nl/g.kleverwal/GroupDelay.JPG
Spreekt ook voor zich.

members.chello.nl/g.kleverwal/AirVeloRear.JPG
members.chello.nl/g.kleverwal/AirVeloFront.JPG
De Air Velocity van de achterkamer, was moeilijk binnen de perken te houden met een kleine poort, vandaar dat ik heb gekozen voor (misschien lompe) 110mm PVC Rioolbuizen (buitenmaat, binnenmaat is ong. 104mm) met een lengte van 54cm voor de achterkamer en 44cm lengte voor de voorkamer

Het luisteren:
door gebrek aan beter heb ik er maar even een standaard 120hz 12db/oct filtertje ingegooit (vastgeschroeft eigenlijk), low-cut heb ik wel (hoeveel Hz geen idee) maar is bij laag volume niet echt nodig.
Eerst maar even een nummer van UB40 (kingston town, alltime favoriet) aangeslingerd. De KICK-bass is MEGA goed, echt super. Hij klinkt mooi strak (de conus lijkt meteen stil te staan en trilt dus niet door), ook is de subwoofer goed in de subwoofer test (van THX), waar op een gegeven moment binnen 5 seconden iets van 20 keer van toonhoogte wordt veranderd. Het klinkt niet rommelig.
Ben even het nummer kwijt, maar dat was toch even iets te veel voor deze speaker. het klonk bijna TE rommelig om aan te horen, misschien ligt het aan het nummer, misschien aan de speaker maar het was me nog nooit opgevallen dat het nummer zo rommelig in het laag klonk.

Voor de rest gaat hij (nu nog zonder highpass filter) erg laag, als je testsignalen afspeelt hoor/voel je onder de 30 hz helemaal niks uit de kast komen, bij 40 hz gaat hij ineens een STUK harder (waarschijnlijk omdat 40hz boven de 37hz ligt (g0h)).

Goed, genoeg gelult, het is dan wel geen PA, maar wilde toch even dat jullie het resultaat zagen.
Commentaar is natuurlijk welkom, wat had ik beter kunnen doen, of juist beter niet kunnen doen?

MVG,
Ferdy
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
2-4-2004 15:44
Je tuned te hoog, met jouw inhouden kun je het beste tunen op 30hz en 60Hz, met een lowcut op 20hz kun je dan met gemak 400w impulsen aan, ver boven de belastbaarheid van de speaker dus (je verliest ook wat uitslag aan de verticale plaatsing van de woofer). Plaats wat noppenschuim aan de binnenkant van de kamers om hogere tonen te dempen, dan is het lowpass filter niet meer zo belangrijk, een spoeltje voldoet dan.

Exact jouw kast maar dan getuned op 30/60hz heeft een f3 van 33hz en een groupdelay die wat lager is en ook 10hz lager ligt (dat merk je). Vergroot je het grote compartiment naar 30 liter dan heb je een f3 van 30Hz en een groupdelay gelijk aan dat van je huidige setup, maar nog steeds 10Hz lager waardoor je er nauwelijks last meer van hebt.v
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
2-4-2004 18:03
45.15hz geeft volgens de simulatie een piek van 11.56 mm
37hz (poortfreq) geeft volgens de simulatie een piek van 5.794 mm
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij geeft WinISD (Pro) bij Cone Excursion de piek tot piek waarde.

In dat geval zou de slag één kant op, bij 45,15 Hz, nog geen 6 mm zijn.
Dat ligt dan dus ver beneden het peil waar de speaker voor bedoelt is, en het is eigenlijk zelfs zonde.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
2-4-2004 18:58
wel een zeer mooie driver zo te zien, meer rolrand dan conus :)
ben bezitter nu van 1 15"variant. maar niet voor thuis. die ligt ergens tussen 4 wielen in garage :)
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
3-4-2004 20:29

Stefan schreef:

Je tuned te hoog, met jouw inhouden kun je het beste tunen op 30hz en 60Hz, met een lowcut op 20hz kun je dan met gemak 400w impulsen aan, ...
Misschien had ik vooraf beter hier een freq plot e.d. neer kunnen zetten, nu zit ik namelijk met twee 11cm doorsnee pijpen in de voorkant van de sub, die, als ik op 30 en 60 hz tune toch 'iets' langer moeten zijn. Ach, misschien maar weer overnieuw beginnen, heb ik weer wat te hobby-bobben (voorkant is namelijk vast gelijmt :|)

Stefan]Exact jouw kast maar dan getuned op 30/60hz heeft een f3 van 33hz en een groupdelay die wat lager is en ook 10hz lager ligt (dat merk je).

Hoe merk je de groupdelay eigenlijk? klinkt de subwoofer dan minder strak o.i.d.?

Rademakers schreef:

In dat geval zou de slag één kant op, bij 45,15 Hz, nog geen 6 mm zijn.
Dat ligt dan dus ver beneden het peil waar de speaker voor bedoelt is, en het is eigenlijk zelfs zonde.
Zoals ik al zei: ik heb er weinig kaas van gegeten (kaas was namelijk op)
Dat die 11.56 piek-piek was had ik overigens zelf wel door, op dat moment gooi ik er 200 watt op, als ik dat verhoog, stijgt de Xmax wel maar de vraag is of de woofer zelf het allemaal aankan. Liever de setup van Stefan: die zit bij 200 watt al bijna op 2,5 mm meer. (op papier ofcourse ;-))
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
30-5-2004 14:02
pff sorry voor deze oude koe, maar je mag best rekening houden met de dynamiek van muziek. alles helemaal prat van de theorie overnemen hoeft niet.

fotooke van topkast, met beta 12"en eapt150. super klank, erg zuiver, voldoende diepgang. een echt goede budgetkast.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=69
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
30-5-2004 16:08
Er zijn genoeg soorten housemuziek, die in het hoog een ruime dynamiek hebben. Maar waar de bas dezelfde dynamiek als een sinus heeft. Dat is wat de subs weergeven.
Dus voor drive-in werk zal het bij niet alle muziekstijlen nodig zijn. Voor de snellere en hardere muzieksoorten wel (180+ bpm).
Bovendien heb ik in het andere topic waar dit al besproken is aangegeven dat een speaker die theoretisch niet aan zijn Xmax komt, een stuk rustiger klinkt.
Een speaker die een theoretische powerdip heeft, in combinatie met de regel, 2 x de rms-belastbaarheid van de speakers aan versterkervermogen, komt alsnog over de Xmax en dat hoor je.
Hier begrenst de Xmax de SPL en de zuiverheid van de weergave al snel.

Vaak heeft een speaker een powerdip door besparing op bepaalde onderdelen, bijv. een te kleine/dunne magneet die daardoor de Xmax beperkt, ook al zijn ze "overhung".
Er zijn genoeg luidsprekermerken die geen speakers met powerdip hebben, terwijl sommige er bekend om staan, niets van hun speakers af te weten, of in dié trant.

Zoals gezegd gebruik ik zelf Kappa's die ook wel over de Xmax gaan. Maar de meeste mensen hebben een roze bril op als ze naar hun eigen geluidsinstallatie kijken.
Het kan wel degelijk slechter, maar ook een stuk beter. Voor de prijs is het goed. Stapje voor stapje wordt het geupgrade. Zie ook mijn quote.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
30-5-2004 17:14
idd rademakers, hier hadden we het ergens anders al over gehad.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
3-7-2004 18:16
Little kick...

Next en ik zijn bezig om voor ons allebij een leuk setje speakers te bouwen, namlijk deze: www.visaton.com/bilder/fotos/gross/altogenesis.jpg
Het is zoals je kunt zien een "2.2" systeem van visaton, 2 subs en 2 topjes.

Inmiddels zijn we zo ver dat alles (bijna) in elkaar zit, het wachten is alleen nog op de (oh, zo dure) filters die we, hopelijk, aankomende week kunnen monteren. Rest alleen de afwerking nog...

Hier enkele foto´s.
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=13 (topjes bijna klaar, los voor de subs)
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=12 (topje bijna af)
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=14 (subje bijna klaar, drivert gemonteerd)
groups.msn.com/pro-motion/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=15 (subje van de andere kant)

Ik zal weer foto´s posten als de 2 setjes (bijna) klaar zijn.
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
3-7-2004 21:30
1 x bewerkt. Laatst door Bartsegers op 3-7-2004 21:32
mag hifi ook, dan heb ik nog een tl ergens staan met pics.
(of stond ie al hier naja anyway)
2x monacor sp250. hijs groot, te zwaar, en gaat te diep en te hard. wink ;)

groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=78

groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=79

groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=80

uiteraard gaat er nog eens een frees langs maart die moek nog kopen... sad :(

voor de tekening freaks, naja tekening ;)
de ronding zit er nu nog NIET in nu, maar aangezien ik van mening en dat het misschien iets uit maakt, ga ik ergens een ronding laten frezen als dat kan.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=75

Terug naar forum Reageer (zonder quote)