Forum > Geluid

Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers

(457 reacties. Pagina 30 van 46)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 21:49
Waar het mij persoonlijk om zou gaan is een aantal gelijke luidsprekers, in dit geval floormonitoren, aansluiten op verschillende versterkers en op die manier beoordelen of er grote verschillen in klank zitten.
Of een versterker van 1000 Watt ook werkelijk het opgegeven vermogen haalt is voor 'mijn toepassing' niet echt van belang, het gaat mij dus puur om de klankmatige kwaliteiten. Zou de klankkwaliteit acceptabel zijn dan komen aspecten als mechanische en elektronische degelijkheid aan de orde. Wanneer de versterker op al die punten aan mijn eisen voldoet dan kijk ik of het financiële voordeel groot genoeg is om over te stappen.
Hier is dus geen uitgebreid testprotocol voor nodig, enkel de te vergelijken versterkers, een tweetal monitoren en een lekker referentie muziekje.
En ik weet ook wel dat ik appels met peren aan het vergelijken ben maar daar gaat het in dit geval dus juist om, kan ik in plaats van appels ook peren nemen? wink ;)
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
17-8-2009 22:19
Maar dan zul je een versterker schakelsysteem moeten bedenken, anders is het niet te doen.

Echte verschillen hoor je pas als een versterker tot het uiterste word gedreven, daarvoor is het niet echt waarneembaar en dus niet intressant.

De plaats van een luidspreker box heeft een heleboel invloed als je het bv in een simpele loods gaat doen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
17-8-2009 22:23
Maar dan zul je een versterker schakelsysteem moeten bedenken, anders is het niet te doen.

Echte verschillen hoor je pas als een versterker tot het uiterste word gedreven, daarvoor is het niet echt waarneembaar en dus niet intressant.

De plaats van een luidspreker box heeft een heleboel invloed als je het bv in een simpele loods gaat doen.
Simpel de beide versterkers op een aux zetten van de mixer, dan kan ik heel snel schakelen.
Je hoeft een versterker echt niet tot het uiterste te pushen om het verschil te horen, dat hoor je echt ook op lage niveaus, als dat zo zou zijn zou het leven een stuk simpeler zijn laugh :D .
Monitoren kun je tegen elkaar aan leggen, dan is de plaats dus praktisch gelijk.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
18-8-2009 09:37

MusicXtra schreef:

Hier is dus geen uitgebreid testprotocol voor nodig, enkel de te vergelijken versterkers, een tweetal monitoren en een lekker referentie muziekje.
Verschillen in gain beinvloeden het resultaat. Zelfs een verschil van 0.1dB kan het resultaat al beïnvloeden. Bij afwezigheid van een protocol zal er GEEN rekening gehouden worden met gain verschillen. In dat geval kun je altijd nog je poepert afvegen met de resultaten (veel meer zullen ze niet waard zijn).

<<<

Als iemand zegt "een protocol is niet nodig" dan kan dat 2 dingen betekenen.

1. Persoon in kwestie is niet thuis in de materie.
2. Persoon in kwestie wil graag de uitkomst beïnvloeden.

MusicXtra schreef:

Simpel de beide versterkers op een aux zetten van de mixer, dan kan ik heel snel schakelen.
Als je 2 versterkers wilt vergelijken MOET je dat op dezelfde speakers doen (de toleranties in speakers is niet te verwaarlozen, net als de positie van de speakers (en 2 objecten kunnen zich niet gelijktijdig in dezelfde ruimte bevinden)).

Twee versterkers tegelijk aan dezelfde speakers hangen is onmogelijk. Dus je moet OF kabels verwisselen (niet aan te raden) OF een switchbox gebruiken. En dat doe je dan EN aan de ingang EN aan de uitgang (inclusief voorziening om verschillen in gain te corrigeren).

Tja... Een protocol is zo makkelijk nog niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
18-8-2009 11:04
Je vergeet hierbij één ding waar ik al verschillende keren op gewezen heb, het gaat hierbij om mijn persoonlijke mening of een budget versterker goed genoeg is om in mijn installatie als monitorversterker ingezet te worden.
Mijn poepert pleeg ik over het algemeen af te vegen met toiletpapier, en dan wel de zachte versie van Edet wink ;)
Moet ik me gaan bezighouden met verschillen van 0,1 dB om het verschil te horen dan is de budget versterker meer dan geslaagd voor wat betreft de klank kwaliteit. Daarbij geloof ik ook niet dat versterkers, en zeker budget versterkers niet, tot 0,1 dB aan elkaar gelijk zijn en zou ik dezelfde test twee keer kunnen doen waarbij de speakers gewisseld worden.
En nee, ik heb nooit beweerd dat ik na een jaar of 20 ervaring in geluidstechniek thuis ben in de materie, iedere dag leer ik weer bij dus wanneer ik dat zou mogen beweren heb ik geen idee van. Maar ondanks dat gebruik ik mijn oren, weet ik welke kwaliteitseisen ik aan mijn spullen stel en weet ik dus ook wat voor mij relevant is bij de test van een versterker.
Het is dus onzin te beweren dat ik om te bepalen of een versterker voor mij goed genoeg is een protocol moet gaan schrijven en testapparatuur moet gaan regelen.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
18-8-2009 12:17
En toch gebeuren die "luistertests / vergelijkend waarenonderzoek" regelmatig.
Hoeveel consumenten gaan er niet naar een winkel om en product te kopen en vergelijken er een aantal in de winkel, denk aan geluidssysteemen, tv's, bedden, eigelijk teveeveel om op te noemen.
Vertel de klant maar eens, die JBL met EV aan het vergelijen is doormiddel van een demo, dat ze eigelijk verkeerd bezig zijn en eigelijk een uitgebreid test protecol hadden moeten schrijven (ik denk zelfs dat een hoop winkels zouden afhaken met demo's geven en dat er een hoop merken, bij een serieuze test door de mand zouden vallen)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
18-8-2009 16:58
Klanten van me die onlangs amps aan luistertests hebben onderworpen hebben betreffende amps op diverse locaties op hun eigen "vaste" systeem getest. Systeem en locaties kennen ze als hun broekzak en daarmee heb je gelijk 'n aantal variabelen weggestreept die je bij 'n willekeurige vergelijkingstest "kado" krijgt.

Ben je bekend met die variabelen, zoals MusicXtra, dan kun je 'n amp daar mijns inziens best klankmatig op beoordelen.

Ik ben redelijk technisch / rationeel aangelegd maar in de praktijk blijkt dat niet alles is te meten en in protocollen vast te leggen ... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.

Groeten !
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
18-8-2009 17:33

Koen van der k schreef:

Klanten van me die onlangs amps aan luistertests hebben onderworpen hebben betreffende amps op diverse locaties op hun eigen "vaste" systeem getest. Systeem en locaties kennen ze als hun broekzak en daarmee heb je gelijk 'n aantal variabelen weggestreept die je bij 'n willekeurige vergelijkingstest "kado" krijgt.
En de andere variabelen?
Ben je bekend met die variabelen, zoals MusicXtra, dan kun je 'n amp daar mijns inziens best klankmatig op beoordelen.
Volgens mij is onlangs gebleken dat MusicXtra niet op de hoogte was van het feit dat een verschil in gain van 0.1dB voldoende was voor het verstoren van het vergelijk. Toen hij daarvan wel op de hoogte gebracht werd vond hij het niet relevant voor z'n vergelijk. Best vreemd als je nagaat dat het enige apparaat dat je nodig hebt voor het wegwerken van het verschil een doodsimpele DVM is...
Ik ben redelijk technisch / rationeel aangelegd maar in de praktijk blijkt dat niet alles is te meten
Mogelijk zijn de metingen dusdanig incompleet dat er geen goede conclusie uit de resultaten getrokken kan worden. Het publiceren van het gebruikte protocol zou wellicht verduidelijking geven.
... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.
Emotie is een ervaring die NIETS te maken heeft met natuurgetrouwe weergave of wat ook maar. Kijk maar naar de mensen die vol emotie luisteren naar een transistorradio. Emotie is een beleving. Die beleving wordt beïnvloed door dingen zoals omgeving, verlichting, stemming en noem het maar op. En chips... Geen van die dingen is verbonden met de DUT!!! wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
18-8-2009 18:25
Waar gaat de hele discussie nou over?
Ik wil heel simpel een keer luisteren naar een monitor op een Synq versterker naast één op een LAB Gruppen en ervaren of de verschillen dusdanig groot zijn om, wanneer ik de LAB's wil vervangen, de aanschaf van Synq versterkers te overwegen.
Om dat te kunnen beoordelen heb ik geen wetenschappelijk verantwoorde testopstelling met bijbehorend protocol nodig, zou die wel nodig zijn om de verschillen aan te kunnen tonen dan heeft de Synq glansrijk de test doorstaan. laugh :D Immers de muzikanten die ik versterk gebruiken gewoon hun oren en hebben slechts heel zelden een switchbox, ruisgenerator of andere testapparatuur bij zich.
De testresultaten zullen dan ook héél erg subjectief zijn daar het om mijn persoonlijke voorkeur gaat.
Dan kun je best proberen mijn kennisniveau in twijfel te brengen, prima, ik heb nooit beweerd de wijsheid in pacht te hebben. shocked 8O
Het enige dat ik beweer is dat ik met de ervaring die ik heb redelijk in staat ben een subjectieve mening te geven of geluid lekker klinkt of niet.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
18-8-2009 18:59

Dré schreef:

Mogelijk zijn de metingen dusdanig incompleet dat er geen goede conclusie uit de resultaten getrokken kan worden. Het publiceren van het gebruikte protocol zou wellicht verduidelijking geven.
... voor zover ik weet is tot dusver nog niemand op deze planeet die een verband heeft kunnen constateren tussen meetgegevens en de klank van een apparaat. Nu laat ik me graag verrassen maar ik acht het niet waarschijnlijk dat het publiceren van "mijn" meetprotocol daar verandering in gaat brengen.
Vanzelfsprekend houd ik mij meer dan aanbevolen indien er een protocol is die dat wel kan aantonen ... !
... waaronder klank en "emotie", dat is immers niet reproduceerbaar en objectief en daarom mijns inziens per definitie niet te kaderen.
Emotie is een ervaring die NIETS te maken heeft met natuurgetrouwe weergave of wat ook maar. Kijk maar naar de mensen die vol emotie luisteren naar een transistorradio. Emotie is een beleving. Die beleving wordt beïnvloed door dingen zoals omgeving, verlichting, stemming en noem het maar op. En chips... Geen van die dingen is verbonden met de DUT!!! wink ;)
Ehm, ja, ik neem aan dat je hiermee wil zeggen dat je het eens bent met mijn stelling ?
We hebben het toch over klank (emotie), lijkt me nogal lastig te meten of in een protocol te stoppen toch ? Enfin, misschien dat ik het verkeerd interpreteer, of anderen mij verkeerd interpreteren maar zoals MusicXtra al aangaf gaat deze "discussie" mijns inziens ook niet helemaal de richting in zoals het bedoeld is. Voor de rest kan ik het wel met hem eens zijn.

Back on topic, groeten !

Terug naar forum Reageer (zonder quote)