Forum > Newbie Forum

En dan nòg maar een keertje: BPM

(52 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
10-5-2004 10:02

Ski-J Raymond schreef:

Fredje,
etc etc

groetjes,
Raymond
ik weet van niks,lopen er nog meer fredjes hier rond,word t tijd om die naam te laten registreren.
just kidding.
of je nou club/trance/disco/danceclassics draait als je t verschil in tempo niet hoort dan heb je echt een probleem als dj.
in theorie is alles mixbaar,jij zoekt gewoon een eenvoudige oplossing om een zeer belangrijk onderdeel van t draaien te kunnen compenseren.
natuurlijk is dat mogelijk maar t lijkt mij veel verstandiger om eerst s wat tijd en behoorlijk wat inzet te gaan steken in t leren mixen.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
10-5-2004 10:06
Als je tempoverschillen niet zo makkelijk hoort (wat ik me kan voorstellen) dan kan je toch thuis het aantal bpm's van je platen nauwkeurig tellen en op een stickertje op de plaat/cd schrijven?

Probleem opgelost en (op de prijs van het stickertje na) gratis.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-5-2004 10:06

Ski-J Raymond schreef:

Met 2 hifi cd-spelers kun je niet mixen (op af en toe een start stop mixje na dan)
Met hifi spelers kun je niet mixen en zal het ook nooit gaan werken. en dan zeg ik op dat moment, laat voor die 2 keer per jaar dat jij een feestje geeft dat mixen nou maar achterwegen en zorg gewoon dat je een erg goeie sfeer hebt hangen onder de liefhebbers. dan komthet helemaal goed.
Helemaal mee eens.

Zelfs een start-stop mix gaat je nauwelijks lukken met hifi-cd-spelers omdat ze geen instant-start zullen hebben.

In het aantal BPM van een nummer zitten, als je al denkt er twee in een gelijk tempo te hebben gevonden, vaak nog steeds verschillen, waardoor je ze alsnog niet eens 20 seconden gelijk kunt laten lopen. En dit corrigeren kan ook al niet op hifi-spelers.

Richt je op een sfeer, niet op het aantal BPM. Ik heb jarenlang in Utrecht met twee hifispelers gedraaid die dan op zo'n lokatie al stonden (Ekko, Sophie's Palace, K-sjot, Kleine Catacombe, Grote Catacombe, Tivoli lang lang geleden, Acu etc. etc. etc.), kun je best een feestje mee bouwen als je platenkeuze en gevoel voor seer in publiek maar in orde is.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
10-5-2004 10:20

Victor schreef:

Als je tempoverschillen niet zo makkelijk hoort (wat ik me kan voorstellen) dan kan je toch thuis het aantal bpm's van je platen nauwkeurig tellen en op een stickertje op de plaat/cd schrijven?

Probleem opgelost en (op de prijs van het stickertje na) gratis.
geloof me,je bent niet de enige!!!!
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
10-5-2004 16:42

Reemski schreef:

Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Waarom bij een Bar en niet gewoon bij een maand? Bij het pitchen is dat niet zo erg lijkt me, bij het mixen zelf is het een ander verhaal.
Volgende keer Peter!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
10-5-2004 17:01

Peter schreef:

Reemski schreef:

Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Waarom bij een Bar en niet gewoon bij een maand? Bij het pitchen is dat niet zo erg lijkt me, bij het mixen zelf is het een ander verhaal.
WTF matey???!!
Ik was al bang dat enkele mijn "bar"niet begrepen (bar = 4 beats), maar "maand". Maak je nu een geintje of is dit weer een leuke term? Bij pitchen maakt het niet veel uit of je gewoon een willekeurige beat pakt inderdaad (tenzij er rare sprongetjes inzitten o.i.d.), maar ik wil tijdens het pitchen al weten of het een beetje klinkt, en als de nummers enkel op de beat gelijk lopen, en niet per bar(s), dan klinkt het vaak zoiezo niet.
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
10-5-2004 19:05

Peter schreef:

Reemski schreef:

Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Waarom bij een Bar en niet gewoon bij een maand? Bij het pitchen is dat niet zo erg lijkt me, bij het mixen zelf is het een ander verhaal.
Misschien bedoelt ie "maat" zoiets als een maat van 8 ofzo. Overigens begrijp ik het goed dat Fred B de nummers niet wil mixen, maar de nummers zo achter elkaar wil zetten dat ze maar minimaal van BPM verschillen? Nu dan zou ik zo een hand tellertje pakken en een half minuutje tappen. Een gemiddeld liedje duurt toch wel zeker 3 minuten. Succes er mee
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
11-5-2004 15:13

Tribal Chef schreef:

Reemski schreef:

Ik snap die hele BPM-frustratie van sommigen echt niet.

Ik probeer toch echt de platen die ik draai vooraf te kennen. En dan weet ik het tempo ongeveer. En beats tellen ; Hell No! Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Mee eens! het is gewoon het gevoel wat je moet hebben denk ik, heb je die niet? dan word het een uitdaging ben ik bang, hoe kan je nog van een avond draaien genieten als je alles moet gaan tellen? De grootste tip die ik je kan geven; ken je platen!
Applaus!! laugh :D
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
12-5-2004 11:21

fredje schreef:

Victor schreef:

Als je tempoverschillen niet zo makkelijk hoort (wat ik me kan voorstellen) dan kan je toch thuis het aantal bpm's van je platen nauwkeurig tellen en op een stickertje op de plaat/cd schrijven?

Probleem opgelost en (op de prijs van het stickertje na) gratis.
geloof me,je bent niet de enige!!!!
groet
Gegroet,

Nu nog even weten hoe het beste de BPM te tellen, en dan zijn we er. Want daar ging het topic immers over.

Groeten, Fred B.
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
12-5-2004 11:37
Gegroet u allen,

-----

Reemski schreef:

Ik snap die hele BPM-frustratie van sommigen echt niet.

Ik probeer toch echt de platen die ik draai vooraf te kennen. En dan weet ik het tempo ongeveer. En beats tellen ; Hell No! Ik start de tweede als bij beidde een "bar" begint en stel het tempo gelijk. Misschien heb ik er gevoel voor, maar er zo over nadenken heb ik nog nooit gedaan.
Mee eens! het is gewoon het gevoel wat je moet hebben denk ik, heb je die niet? dan word het een uitdaging ben ik bang, hoe kan je nog van een avond draaien genieten als je alles moet gaan tellen? De grootste tip die ik je kan geven; ken je platen! Applaus!! laugh :D -----

Nogmaals mijn naam is Haas, ik weet van niets. Zoals eerder gezegd heb ik geen DJ-ervaring, en inderdaad ik plak de plaatjes aan elkaar. Ik ben niet zoals (waarschijnlijk) jullie die een mooie DJ-set heeft staan waar liefst elke dag op geoefend wordt.

Ook, als ik flink in de herrie sta, is het voor mij moeilijk een andere beat te volgen. Zeker als deze slechts 4 BPM verschilt. O ja, ik heb een open hoofdtelefoon (zal ook wel vloeken in kerk zijn).
Ik heb flink wat hobby's (hifi), doch het echte DJ-mixen is er nog niet één van.

De jongen waar ik het eerder over had, had dan van die bekende Technics draaitafels met toen de allereerste Denon dubbele cd-speler (zo'n 10 jaar geleden). In de daarvoor liggende tijd (ik heb het dan over 18 jaar geleden), werd er nog opgenomen met een oude Akai taperecorder, en gedraaid met twee Marantz draaitafels (waar hij de loef mee afstak bij anderen).

Overigens verbaast het mij wat sommige jongens van 19 jaar en jonger in huis hebben staan (incl. dure scooter en of auto). Maar goed als 35 jarige zal ik wel hier tot de ouderen behoren (heb al grijze haartjes). Overigens had ik op 17 jarige leeftijd een eerste 2e hands hifi set, waarmee ik weer de loef af stak bij vriendjes. Kostte wel fl. 400,-.

Overigens heb ik mij stelling in het eerste topic gestaafd met eenvoudig de beats in één minuut aan te strepen op een papiertje. Klopt goed, hoewel ik door termen als down beat, up beat, chorus, 4-beat enz. wel in de war wordt gebracht.

Maar goed, opa bedankt jullie voor de reacties.

Groeten, Fred B.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)