Forum > Zelfbouw Speakers

BEHRINGER B1800X de filter eruit halen

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-3-2004 09:27

Stefan schreef:

de condensator nog wel want die staat doodleuk nog parallel met de woofer, waardoor deze continue vermogen bij de woofer wegtrekt.
Dat lijkt me electrisch gezien een onmogelijke theorie. Een condensator kan opladen en ontladen. Maar hoe zou hij continu vermogen moeten onttrekken? En waar blijft de energie die hij onttrekt?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
24-3-2004 09:45
Volgens mij moeten de natuurwetten maar eens grondig herzien worden na het lezen van waarnemingen van sommige personen hier razz :p
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
24-3-2004 09:57

Stefan schreef:

Okee andere theorie happy :)
We nemen een subwoofer met 2 ingangen, eentje met 2e orde passief filter (spoel in serie, condensator parallel aan de woofer) en een zgn. Bypass ingang die direct op de woofer aangesloten wordt.

Als je via het filter aansluit is het resultaat duidelijk, het filter zal een deel van het vermogen opsouperen. Ik schat dat de kwaliteit van de componenten niet bijster hoog is dus de DC weerstand van de spoel zal de 1 ohm benaderen, gecombineerd met de 'kortsluiting' bij hogere frequenties over de condensator zal het geheel toch zo'n 25-30% opsouperen.
Bij mij blijft de rekenmachine toch echt steken op ca. 1/7e van het totale vermogen (en da's volgens mijn rekenmachine zo'n 14%). In dB's is dat dan 0.7dB verlies.
Nu de Bypass. Direct op de woofer aangesloten, geen verliezen dus. Denk je. Wat vergeten wordt is dat het filter nog steeds op de driver is aangesloten, de spoel heeft geen invloed meer want deze staat in serie over ingang 1 die niet is aangesloten, maar de condensator nog wel want die staat doodleuk nog parallel met de woofer, waardoor deze continue vermogen bij de woofer wegtrekt.
1. De condensator heeft een dusdanige waarde dat hij (in een actief systeem) bijna geen reactantie heeft bij de frequenties die naar de subwoofer gaan.
2. Een condensator kan verdomd slecht vermogen souperen. Reden daarvoor is dat de stroom en fase 90 graden verschoven zijn t.o.v. elkaar bij een condensator. Wat dan overblijft is de parallelweerstand van de condensator (en die is gevoegelijk te verwaarlozen). Gelukkig maar... Anders zou zo'n condensator best wel heet worden (en daar kunnen ze NIET goed tegen).

Dat gezegd hebbende... Versterkers die niet erg stabiel zijn (kleine fasemarge bijvoorbeeld) of een matige voeding hebben kunnen wel degelijk van slag raken van zo'n reactieve belasting (zeker als de gebruiker vergeet dat hij een sub aanstuurt en er dus niet voor zorgt dat er geen signalen boven de (zeg) 125Hz gaan).

Heeft er iemand een schema van de bypass schakeling in deze sub?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-3-2004 09:58
hoe kan ie zich opladen dan met dat wisselsignaal?
en ontladen waarover? als dat filtertje 30 % shocked 8O vermogen opneemt, dat is toch mega veel. van je 200 rms, blijft dus maar 130 over? kan de verwarming dan in ieder geval uit... (hebben we br-poorten voor)
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
24-3-2004 10:10

rekal schreef:

Powesound ik denk dat jouw ding ook wel klopt althans zo staat het in de hanleiding en achterop het plaatje van de box.

MAAAR : al mijn box kabels zijn op 1+ en 1- aangesloten en dan hoef ik dus niet te kijken wat voor kabel ik pak ,powercon is dan powercon hoef enkel maar naar de lengte te kijken en de mm.
anders zou ik 2 apparte kabels moeten maken speciaal voor de bassen dat vind ik niet handig terwijl nu alle boxen op 1+ en 1- werken.
stel je maar voor dat je bv een bass kabel moet verlengen dan gaat dit weer niet met een top kabel omdat die anders is....

en nu zijn handigheidshalve alle kabels dezelfde.
Off-topic: Handigheidshalve kan je ook gewoon 4-polige kabels nemen met de NL4 speakon connectors. Dan kan je in een 2weg actief systeem lekker je bassen op 2+/- zetten en je toppen op 1+/-. Hoef je maar met 1 kabel naar je stacks.
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
24-3-2004 15:04
pffffff. Van techniek heb ik nog nooit veel gevreten maar:

Die crossover die erin zit blijft steeds in het signaalpad zitten ook al gooi je hem op bypass. Ik heb vooral twee aderige kabels dus bypass en die hele mikmak wat er allemaal mogelijk is lukt bij mij niet zo goed. Ik weet niet hoe rekal het allemaal wil aanpakken maar ondanks alle posts hier lijtk me dat als hij een externe crossover heeft en twee versterkers in zijn bezit heeft hij het beste die crossover eruit kan halen. Iedereen die het niet met mij eens is komt maar eens langs voor een demo wink ;).
Olé Olé heb nu ok AD!
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
24-3-2004 16:24
De filters liggen eruit en de bass is gewoon rechtstreeks naar de +1 en de -1 van de speakon aangesloten daarnaast zit nog een speakon die parralel doorgelust is dus dan kan ik als ik dat zou willen nog een bass of 2 bassen doorlussen.
ik heb ter verduidelijking 2 versterkers een Europower ep1500 voor top en een Europower ep2500 voor bass. met een 2weg crossover/
Dieje.tkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2004
Laatste: 20-5-2004
Berichten: 66
27-3-2004 16:43
ik heb:
- behringer DX 1000 mixer
- 2 behringer B1800x subs
- 2 behringer B1520 topjes
- phonic max860 (voor hoog)
- phonic P-III 2000B (voor laag) (opvolger van de XP serie)

op mijn mixer zit ook een crossover en op mijn versterker en op mijn sub. welke zou nou het beste zijn.

mixer: van 50Hz tot 200Hz
versterker: 60Hz, 90Hz of 120Hz of alles
of de cross-over die in de subs zitten??? heeft iemand een idee? ik ben geen pro in deze materie zoals weerstanden enz.
Je hebt mensen en je hebt DJ's
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
27-3-2004 16:50
De cross over op de DX1000 is alleen goed om een keer een extra setje subs op aan te sluiten. Maar zeker niet voor altijd.
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
27-3-2004 16:52
Ik denk dat de crossovers die in de subs zitten nog het beste zijn, deze zijn immers (als het goed is) afgesteld op je speakers.
Darth Crossfader

Terug naar forum Reageer (zonder quote)