Forum > Geluid

Verloop kabel naar monitor

(113 reacties. Pagina 3 van 12)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-12-2003 23:26

Rademakers schreef:

Ik zou toch wel graag willen weten waar de theoriëen over kortsluiting en derg. vandaan komen. Bij gebalanceerde lijnen kan ik me nog iets ophef voorstellen. Bij ongebalanceerd eigenlijk niet.
Het gaat over het samenvoegen van 2 signalen, niet het om draaien van signaalvoerders en derg.

Een mixer met linker kanaal dat (bijna) in tegenfase loopt op een rechter? Sorry hoor, maar in hoeverre zijn al deze theoriëen op feiten gestaafd?
dus jij denkt dat het linker en rechter signaal in tegenfase zijn? ALS ze in tegenfase zijn gaat het helemaal fout. gebalanceerd of ongebalceerd maakt niet uit. je kan geen uitgangen samen voegen door ze kort te sluiten!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
3-12-2003 23:40

nijhuisr schreef:

DJ Bastisito schreef:

Hmmm, dan hoor je bijvoorbeeld wel het linker kanaal en het rechterkanaal laat jij dan helemaal weg zeg je?
dank je! dus kun je net zogoed een mono-mono jack kopen en in 1 van de 2 gaten proppen van je mixer. geen oplossing dus.
Ja, dat heb ik natuurlijk al lang gedaan!!!!!!!!
Dan heb ik maar één kanaal op de monitor!
Dat is geen mono! Dat is maar één kanaal!
Op het andere kanaal kunnen heel andere geluiden voorkomen anders had je geen stereo nodig! Daar gaat het nu juist om!
Hier moet toch een oplossing voor zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dit nog nooit voorgekomen is!

even wat technische info:
Mixer: Behringer DX1000
Monitor: Peavey 12PM
6 mm jack kabels (volgens mijn zeer bescheiden technische kennis is dat ongebalanceerd)

Leuke discussie trouwens! laugh :D
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
3-12-2003 23:44
Hmmm... Om één of andere reden vat je al mijn beweringen in tegenfase op happy :).
dus jij denkt dat het linker en rechter signaal in tegenfase zijn? gebalanceerd of ongebalceerd maakt niet uit.
Ik beweer hier juist het tegenovergestelde. Dus je bent het met me eens? happy :)
Ik reageerde hiermee op de stelling van Bergambacht.

Bij het "hobbybobben" met gebalanceerde uitgangen, is wat meer kennis van zaken toch wel erg handig. Reden voor mij om hier wat meer tegenstand in te verwachten. Hiermee nooit te hebben gezegd dat die standpunt-inname ook juist is.
je kan geen uitgangen samen voegen door ze kort te sluiten!
Ik beweer hier dat je door het samenvoegen van een linker-en rechterkanaal geen kortsluiting veroorzaakt.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
3-12-2003 23:47
De discussie is al een paar keer zonder oplossing gevoerd:
Let wel, we willen naar ongebalanceerd mono:
www.new-line.nl/forum/read/?t=3930&p=1#54420
www.new-line.nl/forum/read/?t=1756
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
3-12-2003 23:51

Rademakers schreef:

Ik beweer hier dat je door het samenvoegen van een linker-en rechterkanaal geen kortsluiting veroorzaakt
heb je ooit een uitgang van 2 versterkers aanelkaar gezet? presies hetzelfde verhaal.

vraag over de monitor van janB: is de ingang gebalanaceerd?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
4-12-2003 00:26
heb je ooit een uitgang van 2 versterkers aanelkaar gezet? presies hetzelfde verhaal.
Nee, wat gebeurt er dan? (serieuze interesse).
Voor de versterker heb ik wel van alles en nog wat van mono naar stereo aangesloten.

Aangezien er meerdere topics over lopen waarin deze discussie is gevoerd, maar zonder uitkomst, is er des te meer reden om het een keer uit te praten.
Om de discussie niet bij elke soortgelijke vraag opnieuw te hoeven voeren.

Ik vind het erg vervelend voor een topicstarter om te "moeten" zeggen dat iets niet kan, terwijl mijn ervaring leert dat het wel kan.

Desnoods kunnen we besluiten dat ieder zijn keuze volgt, liefst echter sluit ik deze discussie af met een andere uitkomst.
vraag over de monitor van janB: is de ingang gebalanaceerd?
Dat zou de zaak overigens kunnen veranderen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
4-12-2003 00:48

Rademakers schreef:

Nee, wat gebeurt er dan? (serieuze interesse).
Voor de versterker heb ik wel van alles en nog wat van mono naar stereo aangesloten.
als je 2 eindtrappen (line of speaker) aan elkaar kortsluit zal er een te hoge stroom gaan lopen als beide kanalen niet hetzelfde signaal uitsturen.

als namelijk 1 uitgang gaat uitsturen terwijl het andere kanaal dat niet doet (wat bij stereo signalen bebeurt) gaat er een stroom lopen tussen de 2 uitgangen. op dat moment gaat het ene kanaal de andere proberen tegen te werken. waardoor er dus een te hoge stroom gaat lopen naar het andere kanaal, dus hetzelfde als een kortsluiting naar massa.

een uitgang wil nou eenmaal zijn spanning behouden!

het gaat met line signalen over kleine stromen maar de uitgangen kunnen ook maar kleine stromen aan. denk aan mA.
Aangezien er meerdere topics over lopen waarin deze discussie is gevoerd, maar zonder uitkomst, is er des te meer reden om het een keer uit te praten.
Om de discussie niet bij elke soortgelijke vraag opnieuw te hoeven voeren.
welke topics? denk dat er wel op gereageerd is door diversen.
Ik vind het erg vervelend voor een topicstarter om te "moeten" zeggen dat iets niet kan, terwijl mijn ervaring leert dat het wel kan.
het is gewoon niet de juiste manier met goede garantie. dat het goed KAN gaan is GEEN garantie.
Desnoods kunnen we besluiten dat ieder zijn keuze volgt, liefst echter sluit ik deze discussie af met een andere uitkomst.
de goede keuze word gemaakt na een goed advies. niet na een een antwoord van: "tja, nog geen problemen mee gehad" todat de situatie iets anders is dan bij jou.

een DX1000 heeft een gebalanceerde uitgang, dus een gebalanceerde jack uitgangen voor links en voor rechts. ALS de ingang van de monitor een gebalanceerde ingang heeft kan de je de + "hot" (tip van de jack) van de rechte jack in de mixer aansluiten op de + "hot" van de verloop stereo jack aansluiten, en de - "min" van de andere jack (middelste aansluiting) op de min van de middelste aansluiting van de stereo jack van je verloop.

het zal waarschijnlijk temoeilijk zijn maar dat is dan de oplossing. mischien dat iemand een schematje kan maken.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 25-9-2024
Berichten: 998
4-12-2003 07:50

nijhuisr schreef:

welke topics? denk dat er wel op gereageerd is door diversen.
Deze topics:
www.new-line.nl/forum/read/?t=3930&p=1#54420
www.new-line.nl/forum/read/?t=1756
wink ;)
Dance the night away!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 9491
4-12-2003 08:53

Imcowelter schreef:

nijhuisr schreef:

welke topics? denk dat er wel op gereageerd is door diversen.
Deze topics:
www.new-line.nl/forum/read/?t=3930&p=1#54420
www.new-line.nl/forum/read/?t=1756
wink ;)
Ja, hallo, wel een beetje wakker blijven graag wink ;)
www.new-line.nl/forum/read/?m=88677#88677
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2003
Laatste: 4-11-2005
Berichten: 25
4-12-2003 09:14

nijhuisr schreef:

vraag over de monitor van janB: is de ingang gebalanaceerd?
Geen idee. Moet ik even nakijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)