Forum > Geluid

Passief naar actief of toch maar niet

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-2-2014 16:52

BSS schreef:

Dré, wat vraag je voor je processoren (incl verzending naar BE)? Werken die ook op andere amps dan de lab 4000? Want ik meen dat dat vrij hardwarematig afgestemd was als ik het me goed herinner. Het heeft niet veel nut als ie op 2000 watt afkapt als de 3K6 niet tot dat vermogen komt (als ik het goed begrijp).
Ik heb er één die zelfs nog compleet is met 2HE aansluitpaneel (dus CEE-16 in naar 3 x Schuko + XLR in en doorlus en meervoudig speakon uit MET sense draden). Dus inpluggen en klaar. Zelf plaatste ik dat paneel aan de achterkant van de kist (maar het is niet bij wet verboden om dat aan de voorkant te doen).

De instellingen staan nog gewoon op de 2W-600 + 18G50 sub combinatie dus inpluggen en klaar. Vanwege de sensing maakt het vermogen van de versterkers niet zoveel uit (zolang het maar meer dan genoeg is). Mogelijk moet je de channel gain wel even bij stellen (want ik had mijn Lab 4000's op standje "doof" staan om een zo goed mogelijke S/N te krijgen).

Prijs: Geen idee. Doe eens een leuk bod (rekening houdend met het bijgeleverde 2HE montagepaneel, vol met Neutrik en zo). Ex BTW of zonder bon (mag je zelf weten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-2-2014 16:53

joepurlings schreef:

Wat bedoel je met die strijkplank? razz :p
Niet strijkplank maar Strakke Plasser (tel de puntjes en spatie maar eens).

Een beetje zoals Webbie met z'n VU meters laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
11-2-2014 16:54
vervang de puntjes voor: akke sser en het is duidelijk. ben deze kreet wel vaker tegen gekomen hier op het forum laugh :D

Edit: Dre was me al voor!
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-2-2014 16:59
Haha sorry geen dirty mind hier ashamed :$
Niet goed, wel hard!
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-2-2014 17:58

BSS schreef:

1 actieve basskast zou namelijk minstens ongeveer dezelfde geluidsdruk als 2 van de huidige subs moeten geven.
En ook zijn de bovengenoemde jongens niet zo handig om in je eentje te hanteren vermoed ik.. ook niet onbelangrijk.

Eventueel kan ik 8 goedkopere actieve subs kopen maar ik ben bang dat ik dan op kwaliteit en geluidsdruk zal inboeten?

Neem dat ik een 4000 euro voor subs voor handen heb, kom ik dan enigszins ergens in de buurt van wat mijn huidige passieve subs presteren? 2dehands is ook een optie.
1 actieve baskast die evenveel druk geeft als 2x je huidige baskast... droom verder :-) , tenzij je natuurlijk DB S20 dubbel 18" in gedachten hebt.
Vergeet niet dat de 18G50 driver in uw kasten geen kattepis is, die zal menig merkbaskast achter zich laten. Met andere woorden, een stevige actieve kast à la DB S10 zal wel harder gaan als een 18G50, alleen is het prijsverschil wel enorm.

Het enige nadeel tegenwoordig van de 18G50 is dat het een baskast is, en geen subkast. Volgens mij heb je de lowcut te laag staan in combinatie met net iets teveel vermogen erop.
Wat is juist de schade aan de speaker, verbrandde spoel of zo?

Ivm actief <-> passief is mijn filosofie:
- 2 speakers nodig voor klein setje = actief (heb hiervoor de ART315a), snel aansluiten, handig voor losse verhuur.

- Vanaf setjes met sub-top = passief, vanwege eenvoudige bekabeling (amprack met 4 polige speakerkabel). Anders zit je met doorlussen stroom+signaal van sub naar top, meestal hebben deze actieve subjes geen stroom uitgang (duurder wel met powercon) en dan begint het gezeik met verdeelblokjes.
Ook vind ik het voor sommige feestjes nogal riskant om actieve subs onder aan de dansvloer te hebben staan owv rondvliegend vocht sneaky :V , zeker nu in de carnavalperiode.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-2-2014 18:16

BSS schreef:

Hoi Dré, zo eentje heb ik nog liggen, inderdaad met sense (vermoedelijk ooit ook van jou geweest), maar er zit een foutje in waardoor hij soms niets tegen leek te houden en het geluid vollembak er door jaagt. Daardoor gebruik ik hem niet meer.

Technisch ben ik helaas niet goed onderlegd om zelf de fout te zoeken, vandaar dat ik de DCX indertijd aangeschaft heb.
Wel met SENSE lijnen gewerkt? = 4 draden per speaker. 2 met vermogen heen en 2 met vermogen retour.
De retour aansluitingen zijn om de RMS te meten en aan de hand daarvan regelt deze het vermogen.
Gr Evert M
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2014 18:49

Subsystem schreef:

Wat is juist de schade aan de speaker, verbrandde spoel of zo?
Hij loopt maar wat te klapperen. Komt geen bass uit. Als ik hem weerstand geef door op de conus te duwen terwijl hij speelt komt er wat meer bass uit.

Het klinkt het als een rammelend rooster, maar dan zonder de bass.

Heb hier ook nog eentje liggen die schuurt als je de conus naar binnen duwt.

Dan hebben ze toch te hard op hun donder gehad? Of een mooi clipblokje er door heen?
www.bigsoundsystems.be
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
11-2-2014 19:40
Klinkt als mechanisch defect, dus te veel piek power of high-pass te laag afgesteld.
De piek limiter van de dcx is prima, dus een andere processor gaat in dit geval niet helpen.

Als de spoel verbrand zou zijn geweest, had een processor met een rms limiter kunnen helpen. Maar daar lijkt het dus niet op.
't is maar een hobby...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2014 20:28
Ik ga de volgende keer eens wat beter letten op hoe deze speakers nu eigenlijk "voelen" als ze spelen.

Want er komt inderdaad wel een bak geluid uit hoor, alleen verwacht ik misschien onterecht dat je in een flinke zaal 15 meter nog steeds de bassen voelt alsof je voor de stack staat. Het blijft tenslotte BR.
En die stevige top er op doet het bassgevoel ook afnemen, terwijl zonder toppen je wel merkt dat de boel flink staat te dreunen.

Maar onlangs was ik op een feestje waar er ook 8 kleine kastjes stonden als basskast.
Het was van D&B en leek kwa uiterlijk op de Q sub (maar al hun subs lijken op elkaar dus weet niet welke het waren) maar met die 8 kastjes werd 1000 man op echt stevig mooi geluid voorzien, ook 30 meter verder (hing ook een kleine array als top, 6 kastjes per kant geloof ik)

Maar je had daar het idee dat je voor een muurtje subs stond terwijl het 8 kleine kastjes waren. Dat vond ik nou leuk razz :p compact en toch een berg geluid.
www.bigsoundsystems.be
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-2-2014 20:32

BSS schreef:

Hij loopt maar wat te klapperen. Komt geen bass uit. Als ik hem weerstand geef door op de conus te duwen terwijl hij speelt komt er wat meer bass uit.

Heb hier ook nog eentje liggen die schuurt als je de conus naar binnen duwt.
Klapperend geluid kan komen door een losse spider, kan je zelf snel nakijken, ook ooit bij mijn beyma's aan de hand gehad.
Schurend geluid is duidelijk een verbrandde spoel, dus teveel vermogen gehad.

En de d&b die lijkt op de Qsub kan ook de Vsub zijn, is een 18" en 12" in een compacte behuizing. Tel hierbij nog de d&b systeemversterker die zorgt voor het juiste vermogen en ideale processorinstellingen, dan krijg je natuurlijk een goede basweergave...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)