Forum > Geluid

Passief naar actief of toch maar niet

(48 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2014 12:10
Dag heren

Na weer een kapot gespeelde basskast in ontvangst te hebben mogen nemen en ik dit een beetje beu word speel ik met het idee om mijn passieve set te verkopen en volledig op actief over te schakelen.
Ook omdat de Beyma 18G50 niet meer in omloop is en ik dus moeilijker defecte woofers kan vervangen. (opvolgers mogen altijd voorgesteld worden, de 18G550 is wel nog in omloop en ontloopt de 18G50 niet zo veel, zou het een optie zijn om deze er in te zetten zonder al te grote verschillen te horen?)

Mijn passieve set bestaat uit het volgende:
8x Dré's subs met Beyma 18G50 (als iemand nog zo eentje heeft liggen laat me weten aub)
4x Dré's 2W-600 toppen (Beyma 12M300 en CP350TI)

Versterkt door 3x Synq 3K6 en een behringer DCX2496 als processor.

Het grootste probleem met deze set is de beveiliging heb ik de indruk. De limiters staan vrij strak ingesteld maar met losse verhuur (ik ben dus niet aanwezig en geef de set uit handen) weet menig huurder toch nog in de clip te spelen blijkbaar.

Een actieve set lijkt me veiliger en iets meer dummy proof en beter beveiligd (correct me if I'm wrong).
Ik wil de set met een gerust hart achter kunnen laten zonder me zorgen te moeten maken dat de volgende 16 jarige dubstep DJ vindt dat het net wat harder moet dan zijn voorganger.

Voordelen huidige set:
- Schaalbaar/flexibel
- Compact
- Lichtgewicht (in mijn eentje te hanteren)
- Voldoende krachtig voor fuiven tot een 500-600 personen

Nadelen:
- Beveiliging?
- Spareparts moeilijk te verkrijgen
- Zelfbouw (onbekend is onbemind)
- Wat als op locatie de behringer bv niet meer aangaat --> geen geluid --> altijd reserve meenemen?

Verder heb ik nog 6x Mackie SRM450V2's staan.
Mijn idee was dus om de set in zijn geheel te verkopen en 2 of 4 actieve subs aan te schaffen en deze voorlopig icm de mackie topkasten te gebruiken.

Ik lees veel goeds over bijvoorbeeld de DB S10 sub.
Een setje RCF8003 kasten lijkt me ook mooi.

Klankmatig zou ik er dus niet op achteruit willen gaan. Ik wil een voelbare en diepe "fuif"bass waarmee ik zonder schroom 500 man kan bedienen (met 4 basskastjes).

De nadelen lijken me dat ik dan sowieso 4 stevige basskasten moet kopen om min of meer dezelfde flexibiliteit en geluidsdruk te houden.
1 actieve basskast zou namelijk minstens ongeveer dezelfde geluidsdruk als 2 van de huidige subs moeten geven.
En ook zijn de bovengenoemde jongens niet zo handig om in je eentje te hanteren vermoed ik.. ook niet onbelangrijk.

Eventueel kan ik 8 goedkopere actieve subs kopen maar ik ben bang dat ik dan op kwaliteit en geluidsdruk zal inboeten?

Neem dat ik een 4000 euro voor subs voor handen heb, kom ik dan enigszins ergens in de buurt van wat mijn huidige passieve subs presteren? 2dehands is ook een optie.

Verder heb ik wel het idee dat mijn huidige set niet zal opbrengen wat hij waard is dus verkopen lijkt me ook wel weer zonde... 't blijft een lekker setje.. zucht happy :)

Ik vind het zelf gewoon een groot gemak om actieve setjes neer te zetten of mee te geven. Nooit problemen mee. De klanten kunnen er niet veel mee mis doen en je haalt het maximum uit je speakers inclusief degelijke beveiligingen.

Of gewoon laten varen dat plan wegens onhaalbaar binnen budget en kijken om betere bescherming te voorzien?

Ik besef dat dit slechts een vage brainstorm is, maar misschien hebben jullie ooit al in dezelfde situatie gezeten :)
www.bigsoundsystems.be
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
11-2-2014 12:43
In een DCX zitten nou niet echt goede limiters ;-)
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
11-2-2014 12:45
Als je verder tevreden bent van je set en werkelijk de beveiliging (dcx in dit geval) verdenkt, is het dan niet raadzaam een andere processor te proberen?
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-2-2014 12:59
Wat uitvallen van de DCX betreft, kunnen je toppen altijd nog fullrange (moeten ze gewoon kunnen lijkt me).
Je bassen fullrange zal ze ook geen pijn doen.

Klankbalans, rendement en beveiliging ben je natuurlijk wel (gedeeltelijk) kwijt, maar stil hoeft het niet te worden.
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
11-2-2014 13:14
@joep: het ging volgens mij om de limiters van de DCX, niet het uitvallen hiervan...
Koop gewoon een goeie idioot-proof (horeca) limiter (Dateq ofzo) dan is het toch klaar?
Als actief kapot gaat is het meteen speaker en versterker kaduuk en weg. Beveiliging lijkt vaak beter, maar het is ook een smak meer geld, terwijl je verder volgens mij best tevreden bent.
Koop een goeie limiter of dikke processor en klaar ben je.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-2-2014 13:28

BSS schreef:

- Wat als op locatie de behringer bv niet meer aangaat --> geen geluid --> altijd reserve meenemen?
Niet goed, wel hard!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
11-2-2014 13:40
De dcx vervangen is een optie.
Ik moet alleen in gedachten houden dat mijn geluidsactiviteiten slechts bijberoep zijn. Ik zet niet elk weekend de grote set weg, eerder een paar keer op een jaar.

Ik doe de laatste tijd voornamelijk kleinere feesten (tot een 150 personen) en ik merk dat ik eigenlijk altijd naar actief grijp in dat geval (heb ook nog een mackie actief subje) omdat ik het makkelijker en sneller vind werken. Stroom er in, signaal er in, lekker doorlussen en klaar. Ik heb er mentaal precies meer vertrouwen in. Het is ook eenvoudig. Gaat het clipledje branden ga je te hard.
Geen zorgen ivm connectorpaneeltjes of uitklappen van versterkerrack en dat soort zaken (gelukkig nog nooit gebeurd buiten een solderinkje dat eens afgebroken was).
Verder weet ik ook nooit of ik de set misschien te hard push? Hoewel de bassen nooit in de clip komen dus dat is geen probleem. Maar op de toppen staat ook een 3K6 en hoe weet je nu wanneer je te hard aan het gaan bent? Dan zet je 1000 watt op een 400 watt topje (ze kunnen niet full range overigens). Hierdoor denk ik dat ik soms zelfs de set te vroeg dichtknijp omdat ik niet weet hoe hard ik nu eigenlijk mag. Toppen nog nooit problemen mee gehad overigens happy :) ik vrees gewoon dat er af en toe een te laag (ondanks subsonic filter) blokje richting woofers gaat of een ondanks de limiters geclipt signaal die mijn woofers dan het loodje laat leggen..

Dus het leek me wel handig om zo ook gewoon wat lekker dikke subs neer te kunnen zetten waar eenvoudigweg een berg geluid uit komt zonder me druk te moeten maken. Als je ziet wat voor geluid er soms uit kleine subjes komt... dat is toch ook erg vet :)

Maar het is inderdaad misschien wat zot om alleen daarvoor de huidige set te verkopen.
www.bigsoundsystems.be
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
11-2-2014 14:14
De DB S10 is alleszins verre van een lekker klinkende sub, dat bandpass ontwerp is het toch niet zo.

In jouw geval lijkt met hij raadzaam een goede processor te kopen (Apex Intelli-X 48 of BSS Soundweb 9088 zijn vrij betaalbaar 2dehands) en hem dan goed in te laten regelen. Wat ik vaak tegenkom als fout in systemen is dat de limiters wel goed berekend zijn qua gain en attack/release, maar dat de filter slopes gewoon er naast zitten.
Recent nog iemand die vaak kapotte bassen had, waar op zich de highpass netjes stond op het +3db punt maar waar de slope niet stijl genoeg was en het -10db punt van de kast samenviel met ongeveer -5db a -6db op het filter. Dan mag je nog limiten zoveel je wilt, als je 750W 18G50 in dit geval ipv 750W nog maar 75W mag krijgen en je mept er bijna 225 op dan mag je limiten wat je wilt, kapot zal het zeker gaan.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
11-2-2014 14:24

BSS schreef:

Gaat het clipledje branden ga je te hard.
Dat is bij een versterkerrack ook zo, gaat de limiter van de processor aan (mits goed ingeregeld), dan ga je te hard.

BSS schreef:

Geen zorgen ivm connectorpaneeltjes of uitklappen van versterkerrack en dat soort zaken (gelukkig nog nooit gebeurd buiten een solderinkje dat eens afgebroken was).
Ook dit kan gebeuren met je actieve kastjes, is immers dezelfde techniek.

Groot voordeel van actieve kastjes is dat de fabrikant alles al heeft afgeregeld, maar zelfs dan kan het kapot.
Heb al genoeg kapotte actieve setjes gezien ook.
En van eigen gebruik hooguit mechanische schade gehad door transportfoutjes. Eén keer een versterker gehad met rook uit. Groot voordeel is dat je direct de versterker kan wisselen en alles kan laten staan.
Een versterker is vaak sneller gevonden dan een identieke subwoofer of nog erger topkast.
Zelfs met een versterker minder durf ik wel door te draaien, heb je hooguit wat minder vermogen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-2-2014 15:15
Ik gebruikte de Lab.Gruppen SPL-2 analoge speaker processor met output sensing en sliding subsonic. Daarbij had ik er geen probleem mee mijn Lab 4000's volledig te legen op de baskasten (tot in de clip aan toe aangezien clippen alleen geen speakers sloopt). Nooit een woofer opgeblazen (menig klusje mee gedaan inclusief stevige house parties).

Een goede processor is dus een must (en hoeft niet altijd digitaal te zijn).

Overigens heb ik nog 2 stuks van deze SPL-2 processoren over. Wellicht is dat een optie?

18G50 is toch nog wel te reconen? Beyma recones zijn een eitje om te verwerken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)