Forum > Geluid

4 baskasten op 1 amp?

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-11-2024
9-10-2011 17:50

Watt-Xtra schreef:

maar je krijgt door lange lengtes kabel wel vermogensverlies.
Ik neem toch aan dat we niet de 100 meter te boven komen?
En wel een redelijke draaddikte gebruiken?

En dan mag je me dat verlies toch uitleggen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
9-10-2011 20:12
Goh, daar verschillen de meningen ook over, maar Nexo bv heeft een mooie tabel met Ohmage - Dikte - Max lengte voor hun amps en speakers, en die zijn daar heel conservatief mee.
TomVIP Lid
9-10-2011 21:14
Ach, er zijn ook audiofielen die zeggen dat je nooit meer dan twee meter speaker kabel mag gebruiken, en dan moet het ook nog een platgeslagen gouden kabeltje zijn van 2000 euro.

Ik ben meer een man van de nuchtere praktijk.
Een gemiddelde 2,5 kwadraat kabel heeft bij 50 meter een weerstand van ongeveer een half ohm.
Je moet wel heel krap bemeten versterkers hebben als je dat beetje niet kunt compenseren.

Veel meer dan 50 meter zal je zelden moeten overbruggen, of in dat eenzame geval neem je het kleine beetje minder rendement voor lief, of je gaat gebalanceerd je lijnsignaal erheen brengen, en je zet daar een versterker neer.

Enige wat je wel een beetje in de gaten moet houden is hoeveel stroom (ampère)je door de kabel heen moet kunnen.
Maar voor je 2,5 tot de max belast, heb je er al heel wat watts doorheen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
9-10-2011 21:39

Tom schreef:

Een gemiddelde 2,5 kwadraat kabel heeft bij 50 meter een weerstand van ongeveer een half ohm.
Je moet wel heel krap bemeten versterkers hebben als je dat beetje niet kunt compenseren.
Vergeet niet dat hierdoor ook de demping volledig in elkaar zakt tenzij je versterkers hebt met senselijnen.
Stel de ontwerpers van je versterker hebben er alle moeite ingestoken om 500 te halen dan zakt de demping met kabel naar 4 / 0.5 = 8 bij 4 ohm... Bij subs kan dit mogelijk hoorbare verschillen opleveren.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
9-10-2011 22:43
Je hebt ook wel gelijk, maar hoe vaak maak je je kabel dan 50 meter?
Dat doe je alleen in een zeer uitzonderlijk (nood)geval.
Daar ga je toch geen rekening mee houden in de aanschaf?

In de regel heb je bij grotere gigs de versterkers vlak achter de boxen staan,
En bij een gemiddeld optreden gebruik ik meestal aan de ene kant 5 meter en aan de andere kant 10 of 15 meter afhankelijk hoe we staan.
En dan soms in de zaal wat verder weg nog twee boxen ter ondersteuning, en die staan hoogop 20 meter verder.
Laat je nu eens een groot podium hebben met een centraal rackje, dan heb je het nog steeds maar over maximaal een meter of 25.
En als er dan erg veel doorheen moet, neem je toch 4 kwadraat? Ga dan nu maar eens de demping uitrekenen.

En als de demping toch belangrijk word vanwege de enorme vermogens,
dan zou ik liever investeren in een tweede rackje en lekkere korte lsp kabels zoals een echte pro zou doen.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
10-10-2011 15:05

Tom schreef:

Watt-Xtra schreef:

Vermogensverlies zal bij kabels van een meter of 10 (van 2,5 kwadraat) nog wel meevallen (al verlies je 10-20% in de kabels, in dB's uitgedrukt is dat peanuts) MAAR de serieweerstand van de kabel (ca. 0.2 Ohm) zal toch echt mee gaan tellen in de Rdc (die zo'n 1,5 Ohm zal zijn). Hierdoor zal de afstemming van de (met name BR en soorgelijke) kast(en) toch wel behoorlijk veranderen.

Bij 2 Ohm draaien is het zaak daar toch wat meer op te letten dan bij 4-8 Ohm.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HR SoundStandaard Lid
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
12-10-2011 16:19

Watt-Xtra schreef:

Tom schreef:

Watt-Xtra schreef:

Let ook op dat de impendantie nog verder zakt met meer kabels ertussen!, langere lengtes.
Leg eens uit.......... wink ;)
beetje verkeerd gelezen, geschreven, je weerstand wordt juist groter, maar je krijgt door lange lengtes kabel wel vermogensverlies.
Ampjes dichtbij de speakers om verlies zoveel mogelijk te beperken.

Verder zullen er een hele boel mensen zijn die probleemloos draaien op 2 ohm, gebrugd 4ohm enz. Het kan idd, voor sommige is het noodzaak om de ampjes tot de max te laten spelen, voor andere misschien een luxe om alles netjes 4ohm of hoger te kunnen laten draaien.

effin, 10 mensen, 10 meningen!
Sluit ik me helemaal bij aan. Wat een aantal mensen vergeten is dat het hier impedantie betreft en geen zuivere ohmse weerstand. Als je een impedantiecurve bekijkt (generaliserend) zul je zien dat deze vaak een enorme piek heeft in het frequentiegebied tussen de 50 en 100 Hz met soms wel een piek van 17 ohm.... en laat dat nu net eens het gebied zijn waar de meeste subs ingezet worden.

Vooropgesteld; IK GEEF NIET HET ADVIES OM HET TE DOEN, MAAR....... de praktijk heeft mij ook geleerd dat (soms noodgedwongen) je subs met een impedantie van 4 ohm prima parallel kan zetten en dan toch de hele avond voluit kan draaien zonder maar ook in de problemen te komen. wink ;) wink ;) Ik geef deze terugkoppeling om de kijk op impedantie wat wijder/breder te maken dan tot nu in het topic het geval is.

Misschien ten overvloede (voordat er commentaar op gaat komen)... het heeft zeker niet mijn voorkeur om op 2 ohm te draaien, dus als je de luxe hebt om het te vermijdden, dan zal ook ik het zeker ook doen.....
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
12-10-2011 17:08

Tom schreef:

Watt-Xtra schreef:

we verstoken tegenwoordig allemaal steeds meer vermogen richting subwoofers.. lange kabels kan daarbij een negatief effect hebben op je uit eindelijke resultaat. Uiteraard is een goede kabeldikte ook van essencieel belang.
Enkele fabrikanten geven ook advies lengtes en bijpassende kabeldiktes aan.
Ik zie toch heel vaak langere lengtes, 25 meter en 1,5mm2 kabel.

Doe eens een simpel testje, je neemt een amp, een setje flinke bassspeakers, kabels met een lengte van 25 meter, 1,5mm2 en dan hetzelfde setje maar dan met 4mm2

Zodra je de amp op 2 ohm gaat belasten zul je wel degelijk verschil gaan merken in je setje met 4mm2 kabel en 1,5mm2 kabel.

Ik heb max 15meter lengtes, moet ik grotere afstanden overbruggen dan gaan er meer ampkanalen mee en wordt er zeker niet onder de 4 ohm gespeeld, liever gebruik ik echter hiervoor actief en kan kan een lange xlr kabel nemen :D
Bij bassen gaan de amps zowieso zo kort mogelijk op de speakers. Veelal er direct achter.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
HR SoundStandaard Lid
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
12-10-2011 17:36

Watt-Xtra schreef:

Tom schreef:

Watt-Xtra schreef:

Ik heb max 15meter lengtes, moet ik grotere afstanden overbruggen dan gaan er meer ampkanalen mee en wordt er zeker niet onder de 4 ohm gespeeld, liever gebruik ik echter hiervoor actief en kan kan een lange xlr kabel nemen :D
Bij bassen gaan de amps zowieso zo kort mogelijk op de speakers. Veelal er direct achter.
Precies... voor XLR is een dikke kabel helemaal niet nodig... je amps opstellen in de buurt van bassen is een prima oplossing.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)