Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 3 van 14)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
14-8-2009 17:27
Dat is overigens wel heel vreemd en zou onder geen voorwaarde mogen gebeuren..... shocked 8O
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
14-8-2009 17:34
Een andere optie zou kunnen zijn dat de maximale uitgangsspanning van de DCX hoger is dan de maximale ingangsspanning van de Synq natuurlijk...
Waar zit de cut op dit apparaat?
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
14-8-2009 17:52
Beste modificatie: als de rode LED'jes langer dan 3 seconden continu branden gaan er elektrische schokken op het chassis van de DJ-gear. sneaky :V

Tijd lang in een discotheek gewerkt als lichtman. Bijkomende taak was het eindvolume in de gaten houden, welke niet boven de 100dB mocht komen. Als dit gebeurde kreeg de DJ een waarschuwing, het negeren van deze waarschuwing of vrij snel een tweede overtreding resulteert in een ultimatum en dat ik de faders van een tweede mixer (in een afgesloten kast) lager zet (alles was aan het begin van de avond op 0dB signaal vanuit de DJ-booth afgesteld). Het negeren van het ultimatum resulteert in het dichtschuiven van de faders (of op een fluisterstandje), ongeacht of er een grote naam of pietje van om de hoek stond te draaien. En dan heb ik al redelijk wat grote namen op de vingers kunnen tikken. Gelukkig is het er nooit van gekomen om de installatie echt uit te zetten. Uiteraard als de DJ's binnenkomen wel even een praatje maken en uitleggen dat we het leuk voor elkaar moeten houden en dat pesten geen uitgangspunt is, bij voorkeur onder een drankje. Scheelt een hoop!
Lichtje erbij?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-8-2009 19:31

DJ JB schreef:

Bijkomende taak was het eindvolume in de gaten houden, welke niet boven de 100dB mocht komen. Als dit gebeurde kreeg de DJ een waarschuwing, het negeren van deze waarschuwing of vrij snel een tweede overtreding resulteert in een ultimatum en dat ik de faders van een tweede mixer (in een afgesloten kast) lager zet (alles was aan het begin van de avond op 0dB signaal vanuit de DJ-booth afgesteld). Het negeren van het ultimatum resulteert in het dichtschuiven van de faders (of op een fluisterstandje), ongeacht of er een grote naam of pietje van om de hoek stond te draaien.
Wat een gedoe allemaal, in de meeste tenten(café's etc.) waar ik kwam hing een limiter, als de lamp begon te branden zat je in de buurt van het einde, en daarna.....was je geluid dood.Maar goed, eigenlijk lachwekkend want zonder geluid kreeg het publiek schreeuwend de stroom er ook wel af.

In zulke tenten moet je je publiek dus ook opvoeden.

Martin.
kvm entertainment
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
14-8-2009 19:51
Een gedoe? Het enige gedoe eraan was dat er soms wel 300 man tussen LJ- en DJ-booth kon staan. Verder geen gedoe. Residents weten wat ze doen, niet iedere gast-DJ hoef je achter zijn broek aan te zitten. Die paar keer dat je moet lopen kan er dan wel van af. In ieder geval stukken beter dan dat een limiter het volume omlaag drukt, terwijl in de DJ-mixer alle pre-amps al het geluid vervormen of dat er ineens een 1kW bouwlamp aangaat (of zelfs de stroom eraf gejaagd wordt wat soms een oorverdovende knal kan veroorzaken).
Lichtje erbij?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-8-2009 19:57

DJ JB schreef:

In ieder geval stukken beter dan dat een limiter het volume omlaag drukt, terwijl in de DJ-mixer alle pre-amps al het geluid vervormen of dat er ineens een 1kW bouwlamp aangaat (of zelfs de stroom eraf gejaagd wordt wat soms een oorverdovende knal kan veroorzaken).
Tja, als het moet van de gemeente heb je geen keuze.

Martin.
kvm entertainment
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
15-8-2009 07:49
De enige vergunningen die ik ken gaan over een maximaal geluidsnivo buiten! Dat wil inderdaad zeggen dat je bij een bepaalde isolatie ook binnen niet harder mag.
Geen enkele gemeente zal vragen de apparatuur uit te gooien, dat is de keuze die je als uitbater maakt.

On topic:
Een DJ moet eens iets meer leren dan alleen plaatjes draaien. Je kan je platen nog zo netjes in elkaar laten vloeien, als je je preamps dik overstuurt vind ik je technisch een slechte DJ! (naam of niet)
Gewoon de monitor nog zachter of uit zetten, wellicht dat ze dan eens moeite gaan doen om te luisteren. Is het vaak ook geen slechte koptelefoon waardoor je met de kanaalgain de koptelefoon nog eens extra moet gaan oppeppen om boven de monitor uit te komen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
15-8-2009 12:10
Ik blijf het herhalen,de huidige generatie is er voor aan het zorgen dat er binnen enkele jaren nergens meer mag gefuifd worden.Wanneer men met oordoppen in naar een evenement gaat is er volgens mij iets verkeerd.Volg dit forum maar,het grootste deel van de vragen is ,hoe kan ik nog harder.
RickU09Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2009
Laatste: 30-11-2010
Berichten: 39
15-8-2009 13:09
Ik ken een grote verhuurder die heeft gewoon andere voorschakelweerstanden geplaatst in zijn mixers +4dB(Lampje)=0dB(Signaal) +7dB geeft dus oversturen aan (Djm-800)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
15-8-2009 14:16
En als je niet in je mixer wil zitten solderen, kun je verzwakker kabeltjes/verloopjes maken?

Als je ervoor zorgt dat je de hele dj set voluit kunt draaien zonder dat er iets in het rood gaat, kun je daarna makkelijk alles op het juiste niveau krijgen naar je versterkers.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)