Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van RickU09
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 39 bijdrage(n) van RickU09 (Pagina: 1 van 2)
Topic: Vervangspeaker JBL2226H (30-11-2010 09:58:00)
Persoonlijk heb ik niet het idee dat de de verschillen tussen de RCF en JBL enorm zijn maar de JBL is wel iets beter op het punt waar het hier deze keer mis is gegaan, namelijk vermogen verwerken. Als je een andere speaker koopt, koop er dan tenmisnte één die beter is als zowel de JBL als de RCF.
Een truukje die ik zelf toepas als ik ergens een baskast bijzet (op een CX2300), is om het signaal op één kanaal naar binnen te laten gaan, crossover op 44 Hz. Het signaal voor de top (dus alles boven de 44 Hz) gaat naar de input van het tweede kanaal, waar je de output voor de sub gebruikt zoals gewoonlijk. Op die manier heb je effectief een 24 dB/oktaaf 44 Hz highpass ipv een 12 dB/oktaaf 25 Hz highpass.
Dat scheelt een hoop, relatief onhoorbare maar potentieel spoelopwarmende frequenties.
Mvg JohanBeste Johan, ik heb een Behringer SUPER-X PRO CX2310 deze kan mono 3 weg sturen.
Maar als ik de L-R ingangen aansluit is dat nog geen probleem, maar ik krijg maar 1x XLR terug van de "2de weg" en ik heb er 2 nodig op mijn versterker. Moet ik dan een kabeltje in elkaar solderen? 1xXLR(f)-->2xXLR(m)
Verder denk ik niet dat overbelasting het probleem was, ik denk dat het gewoon een slechte "budget" recone is geweest en die spider veel te zwak is, want de speaker zakt al door als ik hem naar boven richt. (Als ik niet duidelijk ben moet je het even zeggen) Dus de inslag die hij naar binnen kan maken is niet heel groot.
Alvast bedankt voor alle hulp van iedereen.
Mvg, RickTopic: Vervangspeaker JBL2226H (23-11-2010 10:44:00)Sorry maar op deze site staat geen recone voor een JBL 2226H.
En over die RCF, volgens de beschrijving zou die wel goed moeten zijn voor een hoorn.
"The excellent linear response, well controlled down to 40 Hertz, makes the L15P540 especially suitable for horn-loaded applications"Topic: Vervangspeaker JBL2226H (23-11-2010 08:59:00)Beste Victor, het probleem is dat ik de raparatie van de JBL 2226H die ik heb te duur vind. 280,- Euro
Omdat ik voor 188,- een nieuwe RCF betaal.
Verder zoals eerder genoemd worden ze alleen tijdens carnaval gebruikt, en heel soms voor buiten. Omdat ik meestal met actief spul werk. DAP Pro, Mackie, Soundprojects
Ok kan ik geen hogere lowcut instellen op de crossover en hangt er geen equalizer voor (heb ik ook niet).
Ik heb genoeg aan de eq's op mijn A&H mixwizzard.Topic: Vervangspeaker JBL2226H (22-11-2010 11:00:00)
Mvg JohanBeste Johan,
Ik maak gebruik van een behringer instelbare crossover. (Low cut 25hz aan tot 150hz doorlopen volgens mij)
Als amp hangt er een 2kw InterM voor.Topic: Vervangspeaker JBL2226H (19-11-2010 07:58:00)
Voor de JBL kun je als vervanger in de SA glijbanen de SA1502 (harde ophanging) gebruiken.
SA bracht op een gegeven moment de SA glijbanen uit met deze driver, ondanks dat de SA1502 geen 1 op 1 vervanger is voor de 2226H.
De T/S parameters van o.a. de SA1502 kun je hier vinden, mocht je die nodig hebben.
Je spreekt over niet originele SA glijbanen, het is dus dan nog de vraag of de JBL's voor deze kasten al de juiste waren.
De SA1502 drivers vind je voor rond de 125,- á 150,- euro op Marktplaats.
Toevallig staan er nu vier op Marktplaats.
Maar zoals eerder aangehaald door JRC, de 2226H blijft DE speaker voor de Stage Accompany glijbanen.
Mocht je echte SA glijbanen (SA4530) zoeken, een kennis van mij heeft er vier te koop.
Twee met de JBL drivers en twee met de SA1502's.
Zoals je kunt zien in zeer nette staat.
Greetz Webbie...Beste Webbie, helaas heb ik geen geld om zomaar even weer nieuwe kasten te kopen.
Het is ook niet de bedoeling dat ze echt vaak worden gebruikt, zoals genoemd op een carnavalswagen en mischien heel soms in de buitenlucht. Voor de rest gebruik ik overal mijn soundmate 3.
Voor de nieuwe rcfjes betaal ik 380 euro en krijg 190,- terug voor de jbls dat betekend dus 186 bijleggen. Met recone of nieuwe speaker ben ik meer kwijt en loop ik alweer het risico dat ik een speaker koop die op zijn laatste benen loopt.
Ik durf eigenlijk niks meer 2e hands te kopen.
Ik ben nog student dus ik kan nog niet echt veel investeren in geluidsapparatuur, daarom heb ik zo sterk de neiging om rcfjes erin te stoppen.Topic: Vervangspeaker JBL2226H (18-11-2010 23:29:00)
Lijkt me niet zo fijn om constant op 2 meter van de set te staanIk heb er 2 meter vanaf gestaan (2 stacks tegen mekaar aangeschoven), in een kleine ruimte mengpaneel, 21 guns van greenday op -6 dB PEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP!!!!!
Sta versteld van de mooie weergave van deze set, ook op hoog volume. (Hoog een tikkeltje terug geschroefd)
Alleen eens kijken in een grotere zaal/cafe of ik daar nog steeds die hoogdriver hoor "Brommen"Topic: Opera Live 402 (11-8-2009 09:59:00)
De SRM450 ging welliswaar harder, maar klonk ook meteen veel aggressiever.
De OPERA402 klonk voor mijn gevoel veel rustiger, ook op hogere volumes. Ook zijn de Sub15 en Sub15d lekker licht qua gewicht, wat ik niet geheel onbelangrijk vind gezien ik alles alleen moet verslepen.
Ik heb toen dus de keuze gemaakt om al mijn mackie's te verkopen en er de Opera serie van dB technologies voor in de plaats te zetten.
Let op! Ik heb het hier wel over top/sub combi's.
Hoe de 402 zich verhoudt tov de 450 in fullrange modus weet ik niet meer?Maakt niet uit.
Ik heb nu een DAP Soundmate 3 mk II overgenomen van forumlid DJP.
Ben er zeer over te spreken, lekker geluidje, zeker +-2 meter van de set af een goed bas gevoel, beetje midden tonen op eq bijgeschroefd.
Wat me wel opviel was dat 1 hoogfrequent driver van een top een vervelend geluid maakt als je kort bij staat. (Kan iemand mij hier iets over vertellen?)Topic: Opera Live 402 (7-8-2009 12:00:00)
Ik denk trouwens dat een soundmate3 setje op die locatie sowieso een verbetering is ten opzichte van wat er nu hangt.Hebben wij beide het over de Troubadour in Maastricht?Topic: Opera Live 402 (6-8-2009 16:27:00)Zondert streepje idd, had het meteen even verandert.Topic: Opera Live 402 (5-8-2009 16:54:00)
Heb je ten eerste een leuke avond, ten tweede leer je er veel van en ten derde kun je beter je keuze maken.Ik weet al hoe dat is, ik ben er van kinds af aan mee opgegroeid, ik kan er een lang verhaal over schrijven maar geen zin in.
Mijn vader heeft al zijn geluid verkocht nadat er meningsverschillen binnen het bedrijf kwamen, en steeds aanhoudende diefstal van apparatuur.
Complete lem KL+K6 set gestolen.
Aantal Bose 802's gestolen.
Verder is de AA Craaft set verkocht.
Ik weet niet of ik links mag maken maar neem eens een kijkje op tlpproductions.nl
Helaas ben ik op vakantie, anders was ik met deze verhuurder mee gegaan naar een groot festival in Duisland (Nature-One geloof ik, weet niet zeker)
Beste mensen bedankt voor alle hulp, ik heb de stofkap eraf gehaald en papiertjes aan de binnekant langs de voicecoil gedaan en een paar keer van warm naar koud gebracht de luidspreker(eventuele hulp werken materiaal). Dat +-2 dagen. Daarna speaker op de kop gemonteerd. Maar bij hogere volumes is er nog steeds sprake van aanlopen. Voor tijdens de carnaval op een wagen niet storend, daarna zal er toch gereconed moeten worden.
Dan heb ik nog steeds 3 keuzes.
1. Zelf doen , drop in setje vanuit vs kost me 125,-
2. Laten doen recone set in de buurt bij muziekwinkel 205,-
3. Laten doen audioverhuurbedrijf kost me 280,-
Zelf twijfel ik tussen 1 en 2
En even ter aanvulling, ik heb de versterker nu op paralell geschakeld. De crossover op 3 weg.
Cross 1 = 50hz Cross 2=130?? dacht ik.
Maar nu is het probleem, alleen van het linkerkanaal (vanaf mixer) heb ik nu signaal over de amps.
(Ik ga geen dure A&H op de wagen leggen die wel een mono output heeft)
@Rademakers Op de interM zit inderdaad een parallel schakelaar, maar op de amp voor toppen niet.
Ik weet niet of toppen daadwerkelijk gebruikt gaan worden aangezien die van de soundmate 3 ook redelijk hard gaan. Zo'n jongeren zijn eigenlijk alleen maar geinteresseerd in 1 ding, flink voelen van de bass.
Topic: Vervangspeaker JBL2226H (24-11-2010 12:31:00)Dan heb ik nog steeds 3 keuzes.
1. Zelf doen , drop in setje vanuit vs kost me 125,-
2. Laten doen recone set in de buurt bij muziekwinkel 205,-
3. Laten doen audioverhuurbedrijf kost me 280,-
Zelf twijfel ik tussen 1 en 2
En even ter aanvulling, ik heb de versterker nu op paralell geschakeld. De crossover op 3 weg.
Cross 1 = 50hz Cross 2=130?? dacht ik.
Maar nu is het probleem, alleen van het linkerkanaal (vanaf mixer) heb ik nu signaal over de amps.
(Ik ga geen dure A&H op de wagen leggen die wel een mono output heeft)
@Rademakers Op de interM zit inderdaad een parallel schakelaar, maar op de amp voor toppen niet.
Ik weet niet of toppen daadwerkelijk gebruikt gaan worden aangezien die van de soundmate 3 ook redelijk hard gaan. Zo'n jongeren zijn eigenlijk alleen maar geinteresseerd in 1 ding, flink voelen van de bass.
Rademakers schreef:
Gezien de T/S-parameters van de RCf vraag ik me af waar die speciale geschiktheid voor hoorns vandaan komt.Persoonlijk heb ik niet het idee dat de de verschillen tussen de RCF en JBL enorm zijn maar de JBL is wel iets beter op het punt waar het hier deze keer mis is gegaan, namelijk vermogen verwerken. Als je een andere speaker koopt, koop er dan tenmisnte één die beter is als zowel de JBL als de RCF.
Een truukje die ik zelf toepas als ik ergens een baskast bijzet (op een CX2300), is om het signaal op één kanaal naar binnen te laten gaan, crossover op 44 Hz. Het signaal voor de top (dus alles boven de 44 Hz) gaat naar de input van het tweede kanaal, waar je de output voor de sub gebruikt zoals gewoonlijk. Op die manier heb je effectief een 24 dB/oktaaf 44 Hz highpass ipv een 12 dB/oktaaf 25 Hz highpass.
Dat scheelt een hoop, relatief onhoorbare maar potentieel spoelopwarmende frequenties.
Mvg Johan
Maar als ik de L-R ingangen aansluit is dat nog geen probleem, maar ik krijg maar 1x XLR terug van de "2de weg" en ik heb er 2 nodig op mijn versterker. Moet ik dan een kabeltje in elkaar solderen? 1xXLR(f)-->2xXLR(m)
Verder denk ik niet dat overbelasting het probleem was, ik denk dat het gewoon een slechte "budget" recone is geweest en die spider veel te zwak is, want de speaker zakt al door als ik hem naar boven richt. (Als ik niet duidelijk ben moet je het even zeggen) Dus de inslag die hij naar binnen kan maken is niet heel groot.
Alvast bedankt voor alle hulp van iedereen.
Mvg, Rick
JRC schreef:
Kijk dan eens naar de recone van refoam.nl het is geen originele JBL recone maar altijd beter dan een compleet andere driver erin zetten die totaal niet geschikt is voor een glijbaan. Kost rond de 60 euro.En over die RCF, volgens de beschrijving zou die wel goed moeten zijn voor een hoorn.
"The excellent linear response, well controlled down to 40 Hertz, makes the L15P540 especially suitable for horn-loaded applications"
Ik heb inderdaad geen limiting ervoor hangen, maar er zijn wel duidelijke afspraken gemaakt over de door ons gemaakte instellingen. Deze worden ook ondertekend door een van de ouders van de minderjarigen. Verder staat er dus die soundmate op en die heeft interne limiting.
Verder heb ik nog deze site gevonden www.soundspeakerrepair.com/dwp_jbl_2226_recone_kit.php
Deze recone set heb ik voor +-125 Euro in huis, en zal ik dan zelf erin moeten plakken, heb instructiefilmpjes gekeken maar met een beetje gedult moet het goed te doen zijn. Heeft iemand ervaring met recone sets importeren?
Want dit scheelt een hoop tegenover de veel duurdere sets te koop in BeNeLux +-200,-
Topic: Vervangspeaker JBL2226H (22-11-2010 22:34:00)Verder heb ik nog deze site gevonden www.soundspeakerrepair.com/dwp_jbl_2226_recone_kit.php
Deze recone set heb ik voor +-125 Euro in huis, en zal ik dan zelf erin moeten plakken, heb instructiefilmpjes gekeken maar met een beetje gedult moet het goed te doen zijn. Heeft iemand ervaring met recone sets importeren?
Want dit scheelt een hoop tegenover de veel duurdere sets te koop in BeNeLux +-200,-
Victor schreef:
25 Hz is erg laag. Te laag naar mijn idee. Een glijbaan loopt helemaal niet zo laag door, dus het laagfilter zou ik om te beginnen maar eens een stuk hoger instellen. Verder stelt een glijbaan kast nogal wat eisen aan de speaker. De 2226H is een prima keus daarvoor.Omdat ik voor 188,- een nieuwe RCF betaal.
Verder zoals eerder genoemd worden ze alleen tijdens carnaval gebruikt, en heel soms voor buiten. Omdat ik meestal met actief spul werk. DAP Pro, Mackie, Soundprojects
Ok kan ik geen hogere lowcut instellen op de crossover en hangt er geen equalizer voor (heb ik ook niet).
Ik heb genoeg aan de eq's op mijn A&H mixwizzard.
Rademakers schreef:
@Rick: Welke vorm van processing gebruik je en wat zijn je instellingen?Mvg Johan
Ik maak gebruik van een behringer instelbare crossover. (Low cut 25hz aan tot 150hz doorlopen volgens mij)
Als amp hangt er een 2kw InterM voor.
Webbie schreef:
Hallo,Voor de JBL kun je als vervanger in de SA glijbanen de SA1502 (harde ophanging) gebruiken.
SA bracht op een gegeven moment de SA glijbanen uit met deze driver, ondanks dat de SA1502 geen 1 op 1 vervanger is voor de 2226H.
De T/S parameters van o.a. de SA1502 kun je hier vinden, mocht je die nodig hebben.
Je spreekt over niet originele SA glijbanen, het is dus dan nog de vraag of de JBL's voor deze kasten al de juiste waren.
De SA1502 drivers vind je voor rond de 125,- á 150,- euro op Marktplaats.
Toevallig staan er nu vier op Marktplaats.
Maar zoals eerder aangehaald door JRC, de 2226H blijft DE speaker voor de Stage Accompany glijbanen.
Mocht je echte SA glijbanen (SA4530) zoeken, een kennis van mij heeft er vier te koop.
Twee met de JBL drivers en twee met de SA1502's.
Zoals je kunt zien in zeer nette staat.
Greetz Webbie...
Het is ook niet de bedoeling dat ze echt vaak worden gebruikt, zoals genoemd op een carnavalswagen en mischien heel soms in de buitenlucht. Voor de rest gebruik ik overal mijn soundmate 3.
Voor de nieuwe rcfjes betaal ik 380 euro en krijg 190,- terug voor de jbls dat betekend dus 186 bijleggen. Met recone of nieuwe speaker ben ik meer kwijt en loop ik alweer het risico dat ik een speaker koop die op zijn laatste benen loopt.
Ik durf eigenlijk niks meer 2e hands te kopen.
Ik ben nog student dus ik kan nog niet echt veel investeren in geluidsapparatuur, daarom heb ik zo sterk de neiging om rcfjes erin te stoppen.
Maar zit er dan werkelijk zo veel verschil tussen die JBL's en de RCF speakers qua klank.
Het zijn al geen echte SA glijbanen maar immitatie's.
Ik heb al iemand die de speakers voor 180,- wil overnemen.
Topic: Vervangspeaker JBL2226H (18-11-2010 22:47:00)Het zijn al geen echte SA glijbanen maar immitatie's.
Ik heb al iemand die de speakers voor 180,- wil overnemen.
Ik heb navraag gedaan wat reconen kost, dit was 280,- euro.
Dit vind ik absurd veel want voor 188 euro heb ik een nieuwe RCF
Topic: Vervangspeaker JBL2226H (18-11-2010 16:34:00)Dit vind ik absurd veel want voor 188 euro heb ik een nieuwe RCF
Beste mensen,
Ik heb 2 stuks Stage Accompany glijbanen gekocht voor gebruik tijdens carnaval voor wat extra laag bij een Soundmate 3.
(Jongerengroep, vandaar extra subs)
Nu heb ik 2de hands 2 glijbanen met 2JBL 2226H's gekocht maar na +-1 uurtje draaien loopt er 1tje aan.
Ik ben nu dus op zoek naar nieuwe speakers voor deze kasten.
Zelf heb ik er 2 gevonden de RCF L15P540 en de Eminence Kappa Pro 15 LFA-2
Welke van de 2 bovenstaande luidsprekers is de beste keuze of welke nietgenoemde optie is beter.
De gebuikte versterker is een InterM 2000 (2x 1kw)
Met vriendelijke groet, Rick
Topic: rood draaiers hoe te beschermen? (15-8-2009 13:09:00)Ik heb 2 stuks Stage Accompany glijbanen gekocht voor gebruik tijdens carnaval voor wat extra laag bij een Soundmate 3.
(Jongerengroep, vandaar extra subs)
Nu heb ik 2de hands 2 glijbanen met 2JBL 2226H's gekocht maar na +-1 uurtje draaien loopt er 1tje aan.
Ik ben nu dus op zoek naar nieuwe speakers voor deze kasten.
Zelf heb ik er 2 gevonden de RCF L15P540 en de Eminence Kappa Pro 15 LFA-2
Welke van de 2 bovenstaande luidsprekers is de beste keuze of welke nietgenoemde optie is beter.
De gebuikte versterker is een InterM 2000 (2x 1kw)
Met vriendelijke groet, Rick
Ik ken een grote verhuurder die heeft gewoon andere voorschakelweerstanden geplaatst in zijn mixers +4dB(Lampje)=0dB(Signaal) +7dB geeft dus oversturen aan (Djm-800)
Topic: Opera Live 402 (11-8-2009 11:50:00)eriswa schreef:
Met een soundmate 3 kun je op een grotere afstand een prima geluidsdruk produceren...Lijkt me niet zo fijn om constant op 2 meter van de set te staan
Sta versteld van de mooie weergave van deze set, ook op hoog volume. (Hoog een tikkeltje terug geschroefd)
Alleen eens kijken in een grotere zaal/cafe of ik daar nog steeds die hoogdriver hoor "Brommen"
didier schreef:
Ik heb een hele tijd geleden eens de SRM450+SRS1500 naast de OPERA402+SUB15 gezet en was toen aangenaam verrast door de Opera!De SRM450 ging welliswaar harder, maar klonk ook meteen veel aggressiever.
De OPERA402 klonk voor mijn gevoel veel rustiger, ook op hogere volumes. Ook zijn de Sub15 en Sub15d lekker licht qua gewicht, wat ik niet geheel onbelangrijk vind gezien ik alles alleen moet verslepen.
Ik heb toen dus de keuze gemaakt om al mijn mackie's te verkopen en er de Opera serie van dB technologies voor in de plaats te zetten.
Let op! Ik heb het hier wel over top/sub combi's.
Hoe de 402 zich verhoudt tov de 450 in fullrange modus weet ik niet meer?
Ik heb nu een DAP Soundmate 3 mk II overgenomen van forumlid DJP.
Ben er zeer over te spreken, lekker geluidje, zeker +-2 meter van de set af een goed bas gevoel, beetje midden tonen op eq bijgeschroefd.
Wat me wel opviel was dat 1 hoogfrequent driver van een top een vervelend geluid maakt als je kort bij staat. (Kan iemand mij hier iets over vertellen?)
Na een beetje te hebben gelezen ben ik erachter gekomen dat ik geen inkomstenbelasting hoef te betalen.
------- DE THEORIE -------
De belastingdienst mag alleen over inkomsten heffen die een "bron van inkomen" zijn. Daarvoor moet:
1. je deelnemen aan het economisch verkeer én
2. je voordeel beogen én
3. het voordeel redelijkerwijs te verwachten zijn.
Aan eis 1 zal je snel voldoen tenzij je alleen bij familie en vrienden draait. Eis 2 is niet zo belangrijk. Eis 3 betekent dat als het van tevoren al duidelijk is dat je nooit geld zal overhouden er geen bron van inkomen is. Deze laatste is heel belangrijk:
Een hobbyist die per jaar voor € 4.000 zijn zelfgebouwde versterkers verhuurt waarin hij € 5.000 per jaar investeert en een drive-in show die voor € 1.000 shows per jaar draait maar voor € 2.000 cd's moet kopen voldoen niet aan eis 3. Zo'n drive-in show of "verhuurder" kan best toevallig een keer winst maken. Deze winst hoeft niet te worden aangeven. Meestal zal er verlies zijn, en dat mag niet worden afgetrokken van ander inkomen.
De wet noemt verschillende bronnen, waarvan voor dit verhaal winst uit onderneming en inkomsten uit arbeid de belangrijkste zijn. Welke bron je hebt is o.a. belangrijk voor de manier waarop je je winst moet berekenen en welke kosten je mag aftrekken.
------- VOORBEELDEN --------
DJ Piet draait iedere week voor zijn plezier in het buurthuis. Hij krijgt € 25 per avond en heeft € 50 reiskosten. Zijn verlies mag hij niet aftrekken (geen bron). Nu krijgt hij onverwacht, omdat hij zo leuk draait, van een bezoeker € 10.000. Piet voldoet alleen aan eis 1, niet aan 2 en 3. De € 10.000 kan niet worden belast. Stel DJ Jean ontvangt op een avond ook € 10.000. Bij hem wordt dit wel belast: hij voldoet aan alle eisen. Door zijn kwaliteiten en bekendheid is het voordeel te verwachten.
Maar DJ Jean is misschien ook in het buurthuis begonnen. Ergens zit dus een grens tussen hobbyist (voordeel niet te verwachten, onbelast) en professional (belast) maar waar precies is moeilijk te zeggen. In de praktijk wacht de belastingdienst vaak tot je iets aan je hobby gaat verdienen en belast vanaf dat moment (als ze er tenminste achter komen) je winst. Dat hoeft dus niet terecht te zijn. Het verlies van de 5 jaren daarvoor, dat je toen niet mocht aftrekken, mag je wel alsnog aftrekken.
Klaas koopt voor € 1 miljoen lichtapparatuur, huurt een pand en een bus en begint een verhuurbedrijf. Na 3 jaar heeft hij alleen maar verlies geleden (kosten zijn hoger dan de verhuuromzet). Toch is dit een bron (winst uit onderneming) en kan hij meteen zijn verliezen aftrekken. Van een beginnende drive-in show zal dat minder snel worden geaccepteerd. Dat komt omdat wat Klaas heeft duidelijk een onderneming is en daarvan wordt eerder aangenomen dat aan de 3 eisen wordt voldaan. Hoe groter je investeringen, omvang en duurzaamheid van je werkzaamheden, risico, aantal opdrachtgevers, bekendheid die je aan je activiteiten geeft en winstverwachting, hoe eerder wordt aangenomen dat je een onderneming hebt en hoe eerder je dus je winst zal moeten (of verlies zal mogen) aangeven. Maar waar precies steeds de grens ligt is niet bekend. De wet noemt ook geen getallen.
------- LAATSTE OPMERKINGEN -------
1. Dit verhaal is zo kort en simpel mogelijk gehouden. In het echt ligt het soms moeilijker en moet de rechter er af en toe aan te pas komen. Bij twijfel advies vragen!
2. Dit verhaal gaat alleen over de inkomstenbelasting, niet over de omzetbelasting (BTW). Dara werkt het anders!
3. Er is een verschil tussen gelijk hebben en krijgen. Bijvoorbeeld: je hebt met je verhuur toevallig eens € 500 winst gemaakt, maar er is geen bron van inkomen. De inspecteur wil toch heffen. Procederen duurt lang en kost meer dan € 500. Vaak wordt dan de onterechte heffing geaccepteerd.
EDIT:
Na nog wat meer te hebben gelezen moet ik waarschijnlijk wel omzetbelasting gaan berekenen?? Ik snap het nog niet zo goed, maar lees nog wel even verder.
Topic: Opera Live 402 (7-8-2009 11:33:00)------- DE THEORIE -------
De belastingdienst mag alleen over inkomsten heffen die een "bron van inkomen" zijn. Daarvoor moet:
1. je deelnemen aan het economisch verkeer én
2. je voordeel beogen én
3. het voordeel redelijkerwijs te verwachten zijn.
Aan eis 1 zal je snel voldoen tenzij je alleen bij familie en vrienden draait. Eis 2 is niet zo belangrijk. Eis 3 betekent dat als het van tevoren al duidelijk is dat je nooit geld zal overhouden er geen bron van inkomen is. Deze laatste is heel belangrijk:
Een hobbyist die per jaar voor € 4.000 zijn zelfgebouwde versterkers verhuurt waarin hij € 5.000 per jaar investeert en een drive-in show die voor € 1.000 shows per jaar draait maar voor € 2.000 cd's moet kopen voldoen niet aan eis 3. Zo'n drive-in show of "verhuurder" kan best toevallig een keer winst maken. Deze winst hoeft niet te worden aangeven. Meestal zal er verlies zijn, en dat mag niet worden afgetrokken van ander inkomen.
De wet noemt verschillende bronnen, waarvan voor dit verhaal winst uit onderneming en inkomsten uit arbeid de belangrijkste zijn. Welke bron je hebt is o.a. belangrijk voor de manier waarop je je winst moet berekenen en welke kosten je mag aftrekken.
------- VOORBEELDEN --------
DJ Piet draait iedere week voor zijn plezier in het buurthuis. Hij krijgt € 25 per avond en heeft € 50 reiskosten. Zijn verlies mag hij niet aftrekken (geen bron). Nu krijgt hij onverwacht, omdat hij zo leuk draait, van een bezoeker € 10.000. Piet voldoet alleen aan eis 1, niet aan 2 en 3. De € 10.000 kan niet worden belast. Stel DJ Jean ontvangt op een avond ook € 10.000. Bij hem wordt dit wel belast: hij voldoet aan alle eisen. Door zijn kwaliteiten en bekendheid is het voordeel te verwachten.
Maar DJ Jean is misschien ook in het buurthuis begonnen. Ergens zit dus een grens tussen hobbyist (voordeel niet te verwachten, onbelast) en professional (belast) maar waar precies is moeilijk te zeggen. In de praktijk wacht de belastingdienst vaak tot je iets aan je hobby gaat verdienen en belast vanaf dat moment (als ze er tenminste achter komen) je winst. Dat hoeft dus niet terecht te zijn. Het verlies van de 5 jaren daarvoor, dat je toen niet mocht aftrekken, mag je wel alsnog aftrekken.
Klaas koopt voor € 1 miljoen lichtapparatuur, huurt een pand en een bus en begint een verhuurbedrijf. Na 3 jaar heeft hij alleen maar verlies geleden (kosten zijn hoger dan de verhuuromzet). Toch is dit een bron (winst uit onderneming) en kan hij meteen zijn verliezen aftrekken. Van een beginnende drive-in show zal dat minder snel worden geaccepteerd. Dat komt omdat wat Klaas heeft duidelijk een onderneming is en daarvan wordt eerder aangenomen dat aan de 3 eisen wordt voldaan. Hoe groter je investeringen, omvang en duurzaamheid van je werkzaamheden, risico, aantal opdrachtgevers, bekendheid die je aan je activiteiten geeft en winstverwachting, hoe eerder wordt aangenomen dat je een onderneming hebt en hoe eerder je dus je winst zal moeten (of verlies zal mogen) aangeven. Maar waar precies steeds de grens ligt is niet bekend. De wet noemt ook geen getallen.
------- LAATSTE OPMERKINGEN -------
1. Dit verhaal is zo kort en simpel mogelijk gehouden. In het echt ligt het soms moeilijker en moet de rechter er af en toe aan te pas komen. Bij twijfel advies vragen!
2. Dit verhaal gaat alleen over de inkomstenbelasting, niet over de omzetbelasting (BTW). Dara werkt het anders!
3. Er is een verschil tussen gelijk hebben en krijgen. Bijvoorbeeld: je hebt met je verhuur toevallig eens € 500 winst gemaakt, maar er is geen bron van inkomen. De inspecteur wil toch heffen. Procederen duurt lang en kost meer dan € 500. Vaak wordt dan de onterechte heffing geaccepteerd.
EDIT:
Na nog wat meer te hebben gelezen moet ik waarschijnlijk wel omzetbelasting gaan berekenen?? Ik snap het nog niet zo goed, maar lees nog wel even verder.
Dat snap ik , maar het is hobbymatig. Ik verdien er niks mee, en vraag niks voor de uren die ik er in steek.
Topic: Opera Live 402 (7-8-2009 11:17:00)Even een vraagje dat een beetje off-topic is.
Stel ik koop deze set en verhuur deze een aantal keer zwart.
Krijg ik dan de belastingsdienst op mijn dak?
Stel ik heb nu voor 3500,- euro aan apparatuur.
En verdien er per jaar 1500,- euro mee.
Topic: Opera Live 402 (7-8-2009 00:59:00)Stel ik koop deze set en verhuur deze een aantal keer zwart.
Krijg ik dan de belastingsdienst op mijn dak?
Stel ik heb nu voor 3500,- euro aan apparatuur.
En verdien er per jaar 1500,- euro mee.
dewazige schreef:
Als dat dat ene cafeetje aan de brusselsestraat is moet dat wel kunnen. Ben er ooit eens eens geweest in een gekke bui en de DJ keek ons boos aan omdat we te hard stonden te hakken, de houten vloer bewoog te veel waardoor de platendraaiers oversloegen.Ik denk trouwens dat een soundmate3 setje op die locatie sowieso een verbetering is ten opzichte van wat er nu hangt.
Ik heb eens even met Dj-Vrienden gesproken.
Daarbij is mij opgevallen dat er toch interesse is in een Dap Pro SoundMate 3!
Ik heb zeer waarschijnlijk een vaste locatie die maandelijks ervan gebruik wil maken.
Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn tot nu, de nadelen zijn.
-Het gaat om Hardcore/Hardstyle/Hard-Dance.
-Moet tegen een relatief laag bedrag
Het is in een café die ongeveer 30 vierkante meter is.
Kan ik met de soundmate 3 voldoende druk produceren om de mensen aan het hakken te krijgen?
Het moet ruim overbemeten zijn om snelle slijtage aan installatie te voorkomen.
Als Dj-Monitor zal ik mijn oude set stapelen naast de booth
Topic: Opera Live 402 (5-8-2009 22:39:00)Daarbij is mij opgevallen dat er toch interesse is in een Dap Pro SoundMate 3!
Ik heb zeer waarschijnlijk een vaste locatie die maandelijks ervan gebruik wil maken.
Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn tot nu, de nadelen zijn.
-Het gaat om Hardcore/Hardstyle/Hard-Dance.
-Moet tegen een relatief laag bedrag
Het is in een café die ongeveer 30 vierkante meter is.
Kan ik met de soundmate 3 voldoende druk produceren om de mensen aan het hakken te krijgen?
Het moet ruim overbemeten zijn om snelle slijtage aan installatie te voorkomen.
Als Dj-Monitor zal ik mijn oude set stapelen naast de booth
sinuz schreef:
Zonder streepje neem ik aan?eriswa schreef:
Probeer eens met iemand mee te lopen die zo'n grote set heeft, help met opbouwen en draaien enzo. Kijk of je dat leuk vindt en neem dan je beslissing...Heb je ten eerste een leuke avond, ten tweede leer je er veel van en ten derde kun je beter je keuze maken.
Mijn vader heeft al zijn geluid verkocht nadat er meningsverschillen binnen het bedrijf kwamen, en steeds aanhoudende diefstal van apparatuur.
Complete lem KL+K6 set gestolen.
Aantal Bose 802's gestolen.
Verder is de AA Craaft set verkocht.
Ik weet niet of ik links mag maken maar neem eens een kijkje op tlpproductions.nl
Helaas ben ik op vakantie, anders was ik met deze verhuurder mee gegaan naar een groot festival in Duisland (Nature-One geloof ik, weet niet zeker)