Speakerflans zit niet goed vast naar mijn idee
(34 reacties. Pagina 3 van 4)Moderator(s): Dré
Dj pacificStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2005 Laatste: 31-7-2022 Berichten: 405 | 19-5-2009 10:22 |
Die zijn gewoon bij Penn te bestellen: https://penn-elcom.com/Default.asp?SS=S1440&Submit=Search&GC=Search | |
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj.... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 19-5-2009 11:42 |
dj-d schreef: Ik ben opzoek naar de juiste (M6) bouten voor het monteren van de K&M M20 flenzen.Helaas kan ik echter nergens de juiste (zwarte) versie verkrijgen. Lengte: 30mm | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DewazigeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-3-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 318 | 19-5-2009 17:37 |
Dré schreef: nog mooi inbus ook | |
Lost in Music | |
JVSVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-5-2003 Laatste: 18-6-2024 Berichten: 540 | 19-5-2009 17:41 |
Probeer wel een zwart type schroef te krijgen wat zwart gefosfateerd of gecoat is. Dat blijft netjes. De "goedkope" manier is chemisch "zwarten", en dat is totaal niet corrosiebestendig. Bij het minste geringste beetje vocht is de kop al bruin (zelf gehad in paalflenzen, een paar avondjes in een warme kroeg is al voldoende). Of gewoon verzinkte schroeven pakken en de kop ervan zelf zwart spuiten. Mits je ze met een goed passende inbussleuteltje aandraait blijft de zwarte spuitlak netjes zitten. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 19-5-2009 19:02 |
dewazige schreef: Dré schreef: nog mooi inbus ook | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 19-5-2009 21:44 |
Yep. volgens de NEN5501 is het verschil tussen een bout en een schroef de manier waarop die aangedraaid word. Een bout word van buiten aangedraaid, en een schroef van binnenuit. De definitie : "Een bevestigingsartikel bestaande uit kop en steel - de steel voorzien van buitendraad - dat al dan niet is uitgevoerd met een voorziening tot aandraaien, die in het eerste geval niet uitsluitend bestaat uit een voorziening tot aandraaien in de kop of uit een voorziening tot aandraaien met de hand." Hieruit kan dus geconcludeerd dat zowel de imbus en de kruiskop alletwee schroeven zijn . Daarnaast is de officiele benamen van bout : schroefbout, wat erop duidt dat bouten behoren tot de schroeven. Om het helemaal leuk te maken nemen we Van Dale er ook even bij : BOUT (de m; meervoud: bouten) 1 rechte staaf die van een schroefdraad is voorzien, waarop een moer geschroefd kan worden hyperoniem: schroef synoniem(en): schroefbout hyponiem(en): asbout, haakbout, inbusbout, keilbout, klemhaak, moerbout, rozenbout, scharnierbout, schietbout, spanschroef, spiebout, spleetbout, stokschroef, vaar1, wartel SCHROEF (de; meervoud: schroeven) 1 staaf, voorzien van een volgens een spiraallijn aangebrachte groef, die in een overeenkomstige gleuf van een hol lichaam past en die bestemd is om iets te bevestigen hyperoniem: staaf synoniem(en): vijs hyponiem(en): bout, houtschroef, schroefnagel SCHROEF·BOUT (de m); 1 bout In het Nederlands taalgebruik zijn Schroef en Bout dus eigenlijk hetzelfde. De enige juiste conclusie die hieruit getrokken kan worden is : "we zijn weer eens een lekker potje aan het mierenneuken". | |
Lost in Music | |
DewazigeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-3-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 318 | 19-5-2009 21:47 |
Volgens mijn boeken van de MTS elektro grijpt bij een schroef de kracht om aan te draaien aan ín de schroef, bij een bout aan de buitenkant. Enige uitzondering op die regel zijn inbusbouten die dus technisch gezien een schroeven zijm maar toch bout genoemd mogen worden. Dus ja, een m6 met verzonken kruiskop is imho een schroef. Denk ook eens aan bijv een houtdraadbout, hier grijpt de kracht duidelijk aan aan de buitenkant. [edit] tegelijk met sgrovert verhaaltje getypt, laatste zin slaat het meest ergens op. [/edit] | |
Lost in Music | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 19-5-2009 21:52 |
Tom schreef: Zelf vind ik het een waardeloze uitvinding die M20 aansluiting.Als het ook maar een beetje los zit, heb je een wiebelpunt/twijnpunt met een box van 20 kilo op een tussenpaal van al gauw 140cm. Wat zal in kilo's de hefboomwerking wel niet zijn op dat 20 milimeter flensje....... Over de M20 draad maak ik me al helemaal geen zorgen, die kan (mits goed gebruikt en dus aangedraaid tegen de flens aan) een hoop hebben. Het zwaktepunt is vaak de montage van de flens zelf, en dan maakt het niet uit of er een 35mm paaltje in de flens staat, of dat er een M20 draad ingeschroefd zit. Voor de versteviging in de kast volstaat een plaatje hout van 20*20cm waarin de flens door en door vastgezet is met bouten. Ik kan me nog goed herinneren dat iemand een aantal jaar geleden met het advies kwam om een stofzuigerbuis als tussenpaal te gebruiken, die had immers ook een buitendiameter van 35mm. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
JVSVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-5-2003 Laatste: 18-6-2024 Berichten: 540 | 19-5-2009 22:07 |
Martijn schreef: ....Als de flens in de speaker fatsoenlijk uitgebalanceerd is, is het moment nihil. (ongeacht het gewicht van de speaker) Alleen wanneer de flens op het uiterste punt van de kast zit mag je met dat gewicht rekenen.Watt-Xtra schreef: Ik heb een 25Kg topje in kantelbeugel op een bass staan. Ik heb het idee dat mij die speakerflans in de bass binnen de kortste keren uit de kast scheurt. | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 19-5-2009 22:22 |
Ik heb het over het moment op de M20 draad/flens, niet over hoe de flens in het hout zit. Zolang het paaltje namelijk stevig in de flens geschroefd is, kan een M20 draad ruimschoots dat moment hebben. Wiebelende topkasten en tilters kunnen inderdaad een extra belasting voor het hout zijn, daarbij is een groot afsteunvlak absoluut een must. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers |