Forum > Algemeen Forum

Technische fiche

(77 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
5-9-2008 17:33
Vorig jaar optreden van Peter Koelewijn.Volgens rider gewerkt dwz Soundcraft Venue 25 m. in front of stage.Eff.rack met spx enz...2 x monitor LE 400.Dag voor optreden nog tel kontakt met technieker om te vragen welke speakers er stonden enz...
Wanneer ik dan tussen 2000 feestvierders sta met mijn materiaal komt de technieker 30 min voor optreden af kan ik 2 lijntjes hebben ,heb eigen mixertje mee en plaatst zich naast podium achter de speakers dan voel ik me gepakt.
O.K. inrichter heeft alles betaald maar ik vind het zonde van het geld en mijn tijd om mijn spullen te bewaken tussen een massa volk.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-9-2008 17:34

Tom schreef:

riders....tja, ontstaan uit falende spullen.
En uit copy-paste, waardoor je uiteindelijk een heule grote groep papagaaien hebt die er lustig op los koppiekrauwen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
5-9-2008 18:24

Tom schreef:

maar 24 kilowatt licht, lijkt me een beetje overdreven, voor welke normale band dan ook.

Als een band op het niveau van 24kw licht zit...
Dat zijn 6 fourbarren met 1KW par 64, is dat nou zo overdreven veel? Zet je op front 4 1KW fresnels per kant, dan zit je met 4 fourbarren al aan de 24KW. Is niet zo heel erg raar toch?

Maar het is waar, soms worden er overdreven dingen gevraagd, maar soms is het ook volkomen terecht.

Spreken we echt over de beginnende bandjes die een klein bedragje vragen als onkostenvergoeding voor het spelen dan vind ik dat ze tevreden moeten zijn met alles wat ze maar kunnen krijgen.
Maar hebben we het over artiesten danwel bands die torenhoge gages ontvangen, dan denk ik dat er best eisen aan de apparatuur gesteld mogen worden. Zou jammer voor de opdrachtgever zijn dat door een technisch probleem het optreden in het water valt en hij naar zijn inkomsten kan fluiten. (Ik beweer overigens niet dat er geen technische problemen kunnen ontstaan bij duurdere apparatuur...)

Maargoed, jullie begrijpen het punt waarschijnlijk.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
5-9-2008 21:00
Zie post Hugo.

Het is niet voor niets dat er zoiets bestaat als een technische rider, voor een aantal promotors is het lastig om een werkende set te leveren. Zelf ben ik bij een paar bandjes bezig, is het zo gek dat ik naast 48kw licht met 12 koppen minimaal een pearl oid aanvraag? shut up :X
Ook de geluidstechnieker geef ik geen ongelijk in zijn aanvraag.
Hoe hoger je inzet, hoe beter de spullen waarmee je de show mee mag doen. sneaky :V

Natuurlijk heb je die belachelijke aanvragen van die bandjes die voor 2 kratten bier spelen. (ligt vaak aan de tech's)
Hoe dan ook een technische rider is niet voor niets, vaak wordt deze aangevraagd door mensen die wel weten wat ze willen.
Dus mensen die het showtje al voor de miljoenste keer doen. Eropvolgend het showtje, met de aangevraagde apparatuur, binnen een half uurtje 'live' maken. sneaky :V

@Dré Hoe vaak stoot jij je hoofd?
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
5-9-2008 21:07

eddy wally schreef:

Vorig jaar optreden van Peter Koelewijn. een massa volk.
Laatst Eddy Wally van licht voorzien.
Lang leve standje kermis, deze moet je standaard maken (al is het maar om te testen).
Twee man op een HogII met wing helemaal los. laugh :D
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-9-2008 01:11

eddy wally schreef:

Was het maar zo simpel.Meestal is het een extra kost waar de inrichter verschiet van de prijs.
Dan moet hij voor een artiest kiezen die wel betaalbaar is en mindere eisen stelt.
Alweer een tijdje geleden liet men voor Gerard Joling een Duits PA bedrijf komen. (die snappen ook wel dat je de markt wat breder moet benaderen)
De eerste die winst moet maken is de inrichter anders moet je volgend jaar niet meer terug komen wegens falliet.
Als dat zo is, dan heeft hij iets niet goed gedaan.
Wat betreft het Beringher verhaal,iemand die met een FX rack met Beringher compressors in geen fatsoenlijke mix kan maken zal het met BSS of Klark Technic ook niet kunnen.
Dat ben ik niet met je eens, maargoed dat zal een hele discussie worden wink ;)

Ik mix ook liever met mijn Soundtracs dan mijn Behringer tafel.
Met een Yamaha 03D merk je ook vol is vol...aan je geluid.
Soms wil je teveel, en dat "teveel" zit domweg niet in een dergelijke tafel.
Eigenlijk is het vaak niet merkgericht maar wel type gericht.
Laatst iemand tegen gekomen die het verschil hoort of er BSS DI box tussen de basgitaar zit of een Behringer.
Nou, onlangs nog meegemaakt dat de ingebouwde DI van de versterker toch echt beter was dan de behringer.

Martin.
kvm entertainment
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
6-9-2008 01:46

KVM schreef:

eddy wally schreef:

Wat betreft het Beringher verhaal,iemand die met een FX rack met Beringher compressors in geen fatsoenlijke mix kan maken zal het met BSS of Klark Technic ook niet kunnen.
Dat ben ik niet met je eens, maargoed dat zal een hele discussie worden wink ;)

Ik mix ook liever met mijn Soundtracs dan mijn Behringer tafel.
Een tafel is wat anders dan "slechts" een compressor. Bovendien zijn de compressors van behringer zo slecht nog niet, de galmpjes kun je daarentegen beter links laten liggen. Komt er op neer dat ik het wel redelijk met Eddy eens ben, met behringer compressors moet je een prima mix kunnen maken. Dat het dan wat beter kan met een BSS klopt vast in de meeste gevallen, maar dat hoeft niet te betekenen dat de behringer niet toereikend is.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
6-9-2008 08:09
Ik denk dat men me verkeerd begrijpt.Waar ik het moeilijk mee heb zijn de optredens van solo artiesten waar je steevast van het bureau een standaard fiche toegestuurd krijgt Op de avond zelf komt er dan 5 min voor het optreden een of andere pipo naast je staan stopt een MD (of zelfs CD) in je hand en somt de nummertjes op die je moet draaien.Vraag je dan moet er reverb of ander effect gebruikt worden dan is het nee gewoon afspelen alles neutraal,is meestal toch voice over of full playback.Dit vind ik dan zonde van het werk en het geld,en dat ik er dan iets meer aan verdien maakt me geen zak uit.Mensen welke de gevraagde instalatie ook effectief gebruiken (gelukkig zijn die er ook nog) hebben dan ook meestal iemand mee met kennis van zaken.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
8-9-2008 10:05
Ik heb in mijn algemene voorwaarden ook staan dat er 2 Pioneer CDJ 1000 MK3's moeten staan als er alleen een dj wordt ingehuurd. Persoonlijk werk ik liever met Denon, maar aangezien ik 1 van de weinigen schijn te zijn heb ik de voorwaarden maar aangepast aan wat het meest gangbare is. Als er dan apparatuur gehuurd wordt kan ik er in elk geval van uit gaan dat het bij een professionele verhuurder gedaan wordt (en die heeft dat al het goed is ook gewoon staan, dus voor hem ook geen probleem om dat te leveren).

Ik heb het ook een keer meegemaakt dat ik een rider kreeg voor een bekende dj waarbij ook MD aanwezig moest zijn. Prima, ik die speciaal meegenomen. De dj in kwestie bleek echter al een aantal jaar niet meer met MD te werken maar het management had de rider nooit meer aangepast sad :(
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
15-9-2008 17:53
In onze technische fiche (wij zijn een coverband) staat steevast een datum van laatste update. We hebben ook een "stageplan" en ook daar staat steeds een datum van laatste update. Deze zijn wel degelijk al een aantal keer aangepast geweest.

Elke technische fiche zou zo'n datum moeten hebben, dan weet je als PA firma toch al iets.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)