Forum > Geluid

Vliegen met toppen. Wat heb ik nodig

(46 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
2-6-2008 00:33

Melo-G schreef:

Bedoeling is ook dat je top van binnen uit verstevigd is met een stalen constructie, om ervoor te zorgen dat wanneer je kast uitbrand, het ding in ieder geval blijft hangen. Een simpele vliegstrip op je kast schroeven is niet voldoende.
Inderdaad, en dat is wat de meeste klungels (klosboeren zeggen wij) voor de gemakkelijkheid even vergeten, of gewoon niet weten... Het is o zo simpel om een kastje op te hangen, maar nog simpeler is het om veiligheid, wetten en andere factoren over het hoofd te zien! Zoals ik al zei, de flyware die gebruikt wordt is meestal wel oké in de zin van veilig. De constructie die wordt belast vaak ook (hier zeg ik niet meestal, want regelmatig zie ik dingen hangen waar ik nog niet in de buurt zou willen komen). Maar de dingen die worden opgehangen zijn dat vaak niet! Zoals hier wordt aangehaald, binnenverstevigingen... Er zijn zo veel hobbyprojecten waar al die nodige veiligheid compleet ontbreekt.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
2-6-2008 09:19
Ik zal het binnenwerk controlleren, maar dat valt niet mee aangezien er ook een houten hoorn constructie in zit wink ;)

Daarnaast zijn de speakers niet gezekerd. Maar dat is wel te realiseren.

Zou iemand kunnen aangeven of mijn gekozen constructie goed is op ze te vliegen?
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-6-2008 10:06

JeroenVDV schreef:

prosoundandlight schreef:

Een kast die gevlogen mag worden, heeft een certificaat nodig. Ze is gekeurd als vliegbare kast. Komt ze toch naar beneden? Pech!
Dan ben jij nog steeds degene met een probleem.
Hangt van de oorzaak af. Als het duidelijk is dat de kast zelf gefaald heeft (terwijl deze volgens de fabrikant gecertificeerd is; inclusief documenten en nummers) dan sta je volgens mij redelijk sterk. Bij een kast waarbij elke keuring mist zal men, geheel terecht, van meet af aan uitgaan van het falen van de installateur.
Kun jij het wel weer door proberen te schuiven naar de fabrikant van de kast, maar JIJ bent degene die het hebt opgehangen.
Gelukkig gaat productaansprakelijkheid wel iets verder dan dat.
Je begrijpt m'n punt denk ik, er is simpelweg geen wetgeving voor het ophangen van speakers (of welk ander L&G materiaal dan ook). Uiteraard hebben we het over aansprakelijkheid in geval van ongevallen, maar da's iets anders!
Als je iets doet met een product waar het product niet voor bedoeld is (en bij het vliegen van een niet gecertificeerde kast doe je precies dat) dan ben je ALTIJD aansprakelijk. Als de kast aantoonbaar gekeurd is zal gekeken worden of de oorzaak bij de kast of bij de manier van bevestigen ligt.

Het wel of niet bestaan van wetten verandert niets aan de aansprakelijkheid (en verantwoordelijkheid) die je hebt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-6-2008 13:28

prosoundandlight schreef:

Ja en nee... Een luidspreker die fabriek af voorzien is van flyware, heeft daarvoor een goedkeuring en mag dus gevlogen worden.
Om het (wederom) nog iets moeilijker te maken,
Niet iedere luidsprekerkast met flyware af fabriek is goedgekeurd.
Een "beroeps" verhuurder zal dergelijke kasten zeker links laten liggen.

Martin.
kvm entertainment
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
2-6-2008 19:05
ik heb over aardig wat weken een opdracht in een trailer, er komt daar helemaal niemand, en er is veel ruimtegebrek.
nu heb ik mijn sub's onder de trailer, maar ik wil mijn 4 toppen graag aan de truss hangen (4x 17kilo) met wat parren. hoe kan ik dit dan het beste doen?ze wegen weinig en zijn van hout.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
2-6-2008 19:08

roystraver schreef:

ik heb over aardig wat weken een opdracht in een trailer, er komt daar helemaal niemand, en er is veel ruimtegebrek.
nu heb ik mijn sub's onder de trailer, maar ik wil mijn 4 toppen graag aan de truss hangen (4x 17kilo) met wat parren. hoe kan ik dit dan het beste doen?ze wegen weinig en zijn van hout.
Misschien wel handig als je ook nog vermeldt WELKE toppen je hebt.
Light Image
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
2-6-2008 19:17
toppen bovenop de trailer? Ligt er natuurlijk aan hoe hoog dat is?

Groeten,
David Kamphuis
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
2-6-2008 22:12
Misschien een eigen topic openen?

Ik denk dat ik de genoemde onderdelen ga bestellen, volgens mij is dat de netste oplossing op ze op het hangen?

Tenzij iemand een beter idee heeft happy :)
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
30-11-2010 12:41
Ik wil graag mijn X-12T toppen vliegen wanneer het nodig is. Deze heeft 2 track fittings op de bovenzijde en een op de achterzijde. Nu is mijn vraag of ik deze double studs hiervoor kan gebruiken? Weet niet of hier ook verschillende maten in zijn. Dap heeft ze volgens mij niet meer in het assortiment zitten, kan ze niet meer in de webshop vinden. (Statieven zijn st-132, truss = milos FT30, moeten samen een last kunnen dragen van 127,5 kg excl truss/kabeld/ed.)

PS. iemand goede of slechte ervaringen met het vliegen van de X-12T?
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
30-11-2010 15:35

Ganzz schreef:

Ik dacht aan per top aan 2 van deze die ik om de truss heen doe
Ik wil hier graag nog even op reageren:

Polyester rondstroppen zijn niet geschikt om materialen mee te vliegen. Deze dingen hebben namelijk de vervelende eigenschap om bij (grote) hitte te smelten (bijvoorbeeld wanneer ze tegen de behuizing van een lamp aanhangen of in geval van brand!) met alle gevolgen van dien.

Vanwege deze reden dienen altijd(!) steels of zogenaamde softsteels (polyester rondstrop met daarin staalkabels, ook bekend als 'Spanset') gebruikt te worden.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)