Forum > Algemeen Forum

[DMX]5 polige kabel op 3 polige stekker

(27 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-2-2007 15:31
Krimpkous in stekkers? Is wel heel netjes maar wordt voor zover ik weet zelfs door een hoop goeie kabelbouwbedrijven niet eens gedaan shut up :X

Ik probeer in de stekker de draadjes de ground ook vaak zo kort mogelijk te houden. Als je er dan nog wat shield bijdraait is ie zo stevig dat ie nevernooit contact zal maken met andere pennen:
https://www.licht-verhuur.nl/div/dmx.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-2-2007 16:02

CyberDance schreef:

Krimpkous in stekkers? Is wel heel netjes maar wordt voor zover ik weet zelfs door een hoop goeie kabelbouwbedrijven niet eens gedaan shut up :X
Trek eens bepaalde DAP kabels open (zit het ook zo ;-)

Bij Musiflex (tegenwoordig volgens mij niet meer leverbaar) MOEST je wel. Je had dan namelijk een drain (dun) en een carbon shield (en diekennieniesoldere).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
28-2-2007 22:20
mijn truuk:
gewoon een stukje rubberen buiten kabelmantel (datgene wat je er van af stript om bij de shield te komen)
over de shielt laten zakken. net effies langer dan de pennen waar je op vast soldeerd.
Naar de kabel toe is immers de + en de - draad geisoleerd, dus daar kan geen sluting meer gemaakt worden.
Isolatie tape is slecht, want als het ouder word gaat het altijd los laten.
Krimpkous is erg mooi, maar ook weer veel priegelwerk ivm het verhitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-3-2007 13:47
@ Eerste vraag: Waar het om gaat is dat je voor de DMX data twee draden kiest die samen een getwist paar vormen.

Krimpkous in connectoren is idd wel fraai, maar ik doe het in (nc3*x) kabeldelen zowel voor hobby als op werk zelf niet. Heb er nooit problemen mee - als er iets kapot gaat is het de kabel zelf, niet de soldeerverbindingen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-3-2007 13:54

Aart schreef:

Krimpkous in connectoren is idd wel fraai, maar ik doe het in (nc3*x) kabeldelen zowel voor hobby als op werk zelf niet. Heb er nooit problemen mee - als er iets kapot gaat is het de kabel zelf, niet de soldeerverbindingen.
Krimpkous gaat ook niet over de soldering maar over de bloot liggende drain. Je weet nooit hoe die zich, na verloop van tijd, in de stekker gaat gedragen (kan zich wel aangetrokken voelen tot een van de 2 overige aders). Uiteraard moet je wel eest even fiks investeren (zo'n stukje krimpkous kost natuurlijk bakken geld ;-)

En bij een shield (dikke mik) hoef je dit natuurlijk niet te doen (dan knip je de shield gewoon kort af, stevig vertinnen en bakken maar). Maar bij een (vrij flexibele) dunne draindraad is het echt aan te raden er even een krimpkousje omheen te doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
2-3-2007 15:51
Ik heb net een nieuwe bout gekocht en meteen gesoldeerd. En tering, wat een wereld van verschil! het ging zo makkelijk en het is nu mooi kort en goed gesoldeerd. Ik raakte het draadje amper aan en het smolt bij elkaar terwijl ik bij mijn oude bout flink tegen die kabel aan moest duwen. Nou het ziet er goed uit en het werkt dus bedankt voor de reacties!
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
3-3-2007 00:05
Niks tegen oude soldeerbouten hè, ik heb er ook nog 1 van 20 jaar oud wink ;)
En hij werkt nog steeds razz :p
Het duurt wat langer, en je moet even oefenen, maar het gaat nog perfect.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
DFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2006
Laatste: 12-2-2008
Berichten: 17
3-3-2007 00:49
Hmm
Daar heb je toch ook nog het verloopje voor van DAP audio!
Iets weten? vraag het!......want nee heb je en JA kun je....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)