Forum > Licht

gekleurde rook

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
30-3-2003 10:49
rood is heel erg dicht voor buiten lasershows en voor de brandweer(dat zeiden ze) was 12 euro.
en rood was heel erg licht voor 8 euro.
hmm lekker duidelijk dan 2x rood voor ander soort vloeistof happy :)
Dj thaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 25-9-2011
Berichten: 81
30-3-2003 10:54
hey jongens

ik wist het eerst ook niet wat het was maar ik heb het gewoon gevraagt(nee heb je ja kan je krijgen)
rood is heel erg dicht voor buiten lasershows en voor de brandweer(dat zeiden ze) was 12 euro.
blauw is standaard rookvloeistof die was 10 euro.
en geel was heel erg licht voor 8 euro.

het waren 5 liter kannen

groeten

volgens mij waren dat de kleuren
tjah wat zal ik hier typen ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
30-3-2003 20:37
Bij ons is het (no-name vloeistof):

BF1 (instap kwaliteit): Rode dop
BF2 (medium kwaliteit): Witte dop
BF3 (zware kwaliteit): Zwarte dop

Er zitten bij ons (gelukkig) geen kleurtjestroep in de vloeistof.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-4-2003 13:50
het eens met de gezondheids redenen, maar je kan toch wel kleurstoffen toevoegen, die niet chemisch zijn, maar bv natuurlijk.
en kleurstoffen die eten we allemaal de hele dag door toch
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-4-2003 14:21

bartsegers schreef:

het eens met de gezondheids redenen, maar je kan toch wel kleurstoffen toevoegen, die niet chemisch zijn, maar bv natuurlijk.
Arsenicum is ook een natuurlijke stof (radium trouwens ook). Natuurlijke stoffen zijn NIET per definitie onschadelijk (en chemische stoffen niet per definitie schadelijk).
en kleurstoffen die eten we allemaal de hele dag door toch
Eten is iets anders dan inademen. En wie weet wat er met zo'n kleurstofje gebeurt als het verhit wordt tot bijna 300 graden Celsius???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RuudStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2002
Laatste: 31-7-2023
Berichten: 58
1-4-2003 15:34
mja een eventuele kleurstof voor je rookdoos schijnt volgens de meeste hier dus behoorlijk chemisch of iig niet goed te zijn, maar hoe denken jullie dan over die geurtjes? en trouwens de rookvloeistof zelf is toch ook niet zo van dat je zegt "hm ff lekker heel de avond rookvloeistof inademen"

denk dat heel die 'rookmachine'wereld zegmar niet helemaal gezond is.
niet dat ik er tegen ben maar ik geloof niet dat het 100% onschadelijk is (ook niet 90% onschadelijk)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
1-4-2003 16:25
Die geurtjes zijn er speciaal voor ontwikkeld, dus die zullen bij verhitting niet giftig zijn (hoop ik dan maar).

Of ze ook lekker zijn is weer een tweede.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-4-2003 16:59
De reden dat 'rook' uit een 'rook'machine relatief gezond is, dankt men aan het feit dat het volledig uit vloeistof druppeltjes bestaat. Omdat de chemische samenstelling vrij simpel is valt er met hoge zekerheid te voorspellen dat bij verhitting er zich geen schadelijke producten vormen. Het is dus damp en geen rook. Doordat deze druppeltjes het licht diffuseren en deels absorberen wordt de illusie van rook gewekt. Het is een misvatting dat gekleurde vloeistof ook een gekleurde rook zou ontstaan. Het 'rook' effect is voor het grootste deel te danken aan de diffusie van het licht.

Gekleurde rook zoals die soms uit verbranding onstaat, ontleent zijn kleur door reflectie van het licht van deeltjes vaste stof. Rook in het algemeen bestaat voornamelijk uit gassen en deeltjes vaste stof. Practisch alle vormen van fijn stof, zijn niet de moeite van het inademen waard.

Ook bestaan er zeer veel gekleurde dampen en gassen, meestal het vermijden waard.

De eerst volgende keer dat er dus een gekleurde rookwolk op je afkomt:
-ga direct naar binnen
-sluit deuren en ramen
-etc
Petty materialists!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
1-4-2003 19:38

-bart- schreef:

De eerst volgende keer dat er dus een gekleurde rookwolk op je afkomt:
-ga direct naar binnen
-sluit deuren en ramen
-etc
Lijkt me handig als je binnen een rookprobleempje hebt laugh :D maar ik snap wat je bedoelt. wij hebben ook zo'n papiertje hangen.

Wat ik echter vreemd vindt, dat er zo'n ongelofelijk volumeverschil is. Eerst heb je een tiende liter vloeistof, dan een paar kub damp en dan ist opeens helemaal weg, zonder residu. Toch een erg leuk chemisch foefje als je het mij vraagt. Net als die laaghangende rook.

De meeste dampen zijn trouwens kleurloos. Als een gas/damp kleur heeft zit je in irak wink ;) Chloorgas bijv. is geel/groen en behoorlijk giftig. Niet inademen dus. En ga vooral niet zelf expirimenteren met je rookdoos. Erg gevaarlijk, je weet nooit wat er uit komt, tenzij je een hoog geleerde scheikundige bent en er een dagje aan hebt zitten rekenen.
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-4-2003 10:32

Peter schreef:

Wat ik echter vreemd vindt, dat er zo'n ongelofelijk volumeverschil is. Eerst heb je een tiende liter vloeistof, dan een paar kub damp en dan ist opeens helemaal weg, zonder residu.
Vergeet dat maar rustig. Elke liter vloeistof die je verdampt komt ergens terecht. Een groot gedeelte zal afgezogen worden (als er sprake is van een afzuiging), een ander gedeelte zal neerslaan op de muren, plafonds en andere dingen.
Toch een erg leuk chemisch foefje als je het mij vraagt. Net als die laaghangende rook.
Laaghangende rook is geen kunst. Gewoon zorgen dat het zwaarder is dan lucht (oftewel koelen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)