Forum > Geluid

Betaalbare digitale X-over/processor!!!

(53 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-6-2003 18:51

Reemski schreef:

In hoeverre is de geluidskwaliteit van een digitale X-over als de DR260 nou beter dan een vergelijkbare digi of anologe x-over.
[...]Zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld een LEM of DBX goed te horen. Of uberhaubt al tussen digitaal een analoog.
Ik zou niet weten of je verschil hoort tussen een dbx en een Lem processor. In de digitaal-analoogomzetting kan best verschil zitten. In de algoritmes voor de geluidsbewerking ook misschien wel. Verder zal digitale processing een aantal problemen missen (als faseverschuivingen) die analoge crossovers misschien wel hebben. Of dat allemaal wereldschokkend is?

Wat belangrijker is: met de Driverack PA of 260 kan je altijd de optimale instelling voor je speakers vinden. Die dingen hebben gewoon mogelijkheden die een analoge processor nooit kan bieden.

Reemski schreef:

Zou dit verschil zo groot zijn dat een bepaald speakerset gewoon beter gaat klinken.
Ons geluid is echt fors beter geworden met de Driverack PA. Niet -denk ik- omdat de Driverack op zich nou zoveel beter klinkt dan de JBL analoge crossover die we eerst gebruikten of jouw Rane. Maar omdat je alles optimaal kan instellen: van crossover tot equalizer, van limiter tot alignment-delay. En dan hebben we het nog niet over de auto-eq van de Driverack gehad, die afwijkingen in de zaal automatisch compenseert met de equalizer. En over de f**db*ck suppression en subharmonic synth. En de betere beveiliging (zo'n analoge croosver kan iedereen in principe zo aan draaien...).

De compressor/limiter-sectie van de Driverack is trouwens wel hoorbaar beter dan de Behringer die we hadden.

Reemski schreef:

Het doel wordt Drive-in. Dus even ook kijken naar het al dan niet rendabel zijn. (Ik weet het, volgens mij heb ik dit ooit al gevraagd in een andere vorm).
Als je alle mogelijkheden van de driveracks in analoge vorm koopt (met dezelfde kwaliteit) ben je véél duurder uit. Als je het eenvoudiger houdt (met een niet te dure analoge crossover en compressor/limiter) werkt het ook, wel minder goed maar goedkoper. Hoewel een Driverack PA of Lem processor qua prijs dan toch in zicht komen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ SnufStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
Berichten: 75
10-2-2005 23:14
Die uitschakelplop zit die nog steeds in de Driverack PA of is dit inmiddels opgelosd? Of hoe zijn jullie gebruikerservaringen als de spanning wegvalt? Wil me binnenkort nl. een nieuwe processor aanschaffen voor mijn drive-in Show.
Gaan met die banaan!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-2-2005 00:37
Anders kick je ff een topic van 2 jaar geleden omhoog.......

In de tussentijd mag je er wel vanuit gaan dat er A) meer alternatieven zijn gekomen B) na 2 jaar een fabrikant vast wel een keer het probleem heeft opgelost.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
11-2-2005 08:02
In dit geval niet. dbx ziet dat namelijk niet als een "probleem" maar als een beperking van een goedkoop (nou ja, voor dbx begrippen) model. De PA plopt dus nog steeds als hij uitgaat terwijl je versterkers nog aanstaan.

Wil je dat risico liever niet lopen, dan zit je bij dbx vast aan de Driverack 260 die mutes per kanaal heeft en relais op de uitgangen. Die plopt dus niet en heeft nog een aantal grote voordelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
11-2-2005 09:15
Toevallig dit weekend een klus gehad waar de stop doorsloeg tijdens flink draaien, met driverack PA.

Hier niet de dikke plop die voorkomt wanneer de driverack alleen wordt uitgezet. Maar dit ligt niet aan de driverack, maar ik vermoed eerder de versterkers die de relais uitschakelen. Of wellicht door ontbreken van stroom direct de plop niet meer konden weergeven (hoewel dat me minder waarschijnlijk lijkt aangezien er nog het een en ander opgeladen is in de amps.
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
11-2-2005 09:21

Reemski schreef:

Toevallig dit weekend een klus gehad waar de stop doorsloeg tijdens flink draaien, met driverack PA.

Hier niet de dikke plop die voorkomt wanneer de driverack alleen wordt uitgezet. Maar dit ligt niet aan de driverack, maar ik vermoed eerder de versterkers die de relais uitschakelen. Of wellicht door ontbreken van stroom direct de plop niet meer konden weergeven (hoewel dat me minder waarschijnlijk lijkt aangezien er nog het een en ander opgeladen is in de amps.
Lijkt me inderdaad ook dat de amps eerder waren. Ik had tot een paar jaar geleden een equalizer die ook stevig popte. Gelukkig waren mijn versterkers toen ook altijd net wat sneller. Alleen een Yamaha P die ik toen even heb gehad, was niet snel genoeg.
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
11-2-2005 12:33
vraag over een beschikbaar alternatief: de DCX-2496?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-2-2005 17:48

luc2366 schreef:

vraag over een beschikbaar alternatief: de DCX-2496?
Op zich een hele leuke digitale crossover die de analoge broertjes doen verbleken. Minpunt vind ik de limiters. Hierin is de LEM DX24/26/plus een stuk beter in.

TCMC
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
11-2-2005 18:24
Ben vooral benieuwd naar de ruis van zowel de PA als DCX. Heb mij laten vertellen ( ashamed :$ ) dat een Electro Voice AC One dan heerlijk stil is...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-2-2005 21:47

Niek Bolscher schreef:

Ben vooral benieuwd naar de ruis van zowel de PA als DCX. Heb mij laten vertellen ( ashamed :$ ) dat een Electro Voice AC One dan heerlijk stil is...
Ik heb ooit eens de ruisvloer gemeten waarbij alle gains op 0 dB staan:
LEM DX24 en DX26: -85 dBu
Behringer DCX2496: -95 dBu
Helaas geen noisegates in beide apparaten.
Bij de dynamiek omvang mag je 22 dB optellen. In werkelijkheid mag je 4 dB optellen bij eindtrappen met 1,25 Volt ingangsgevoeligheid.

Eindversterkers halen vaak 100 dB of meer, maar mengpanelen zijn vaak wat slechter, met name bij phono inputs (DJ) en bij veelvuldig gebruik van dynamische microfoons (Live).

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)