Forum > Licht

Hoe hang jij je T4's in de truss?

(52 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-3-2005 21:50
afgezien van het feit dat halfcouplers voor het verticaal hangen beter zou zijn, vraag ik me af of de schroefdraad het wel houdt. een balkje parren weegt snel 12/15 kg, en met die manier van ophangen komen er dus flinke krachten op te staan. in dat geval zou ik persoonlijk liever een boutje door en door maken. (of een beugel lassen die op de boven en onderkant op de balk wordt vastgezet, en vervolgens op die beugel een haak/coupler)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
21-3-2005 23:40
met een m 8 bout kan je een auto trekken.
En vergeet niet;
een half coupler heeft ook een bout verbinding,
dat maakt niet zoveel uit met een klem.

Maar een half coupler kan niet omhoog wegschieten, daarom snap ik Dré zijn redenatie wel.
Als mensen aan je veticale t4tje komen, zouden ze hem eraf kunnen tillen/duwen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1370
21-3-2005 23:45

Tom schreef:

Maar een half coupler kan niet omhoog wegschieten, daarom snap ik Dré zijn redenatie wel.
Als mensen aan je veticale t4tje komen, zouden ze hem eraf kunnen tillen/duwen.
Eraf tillen / duwen met een normale g-haak vind ik erg knap. Gebruik ze ook en ik krijg ze er met geen mogelijkheid af. Probleem met de T-4's is wel dat er trekvelsmoeren in het aluminium profiel zitten (als ik ze goed noem), en die zouden wel eens los kunnen komen door al het gewrik en gedoe. De bouten zijn wel sterk, maar dat maakt dan niets meer uit.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-3-2005 19:13

Tom schreef:

met een m 8 bout kan je een auto trekken.
En vergeet niet;
een half coupler heeft ook een bout verbinding,
dat maakt niet zoveel uit met een klem.
het gaat me ook niet om de sterkte van de bout, ik weet namelijk prima dat die ontzettend veel kracht kunnen hebben.

waar het mij om ging was dat de schroefdraad in de balk zelf af kon breken. Remy heeft het hieronder uitgelegd, en dat was ook wat ik bedoelde.

bij de meeste haken zit de schroefdraad lager als het midden van de buis. daardoor kan de haak er niet af. een paintje van wat ik bedoel
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-3-2005 19:35
@ Martijn & Reemski dat vraag ik mij ook af want,

Geen idee hoe sterk het is, maar:
Op deze manier van hangen is het niet gelijk verdeeld.
Er zal enorm veel "kracht" op de moer van de t4 te staan.
(er vanuitgaande dat deze een moer heeft)

Tevens een andere vraag is deze moer inderdaad gemaakt om schuin of recht te gebruiken in je truss? Of is hij gemaakt om er extra lampen aan te maken?

T4 is alluminium (?) dus ik neem aan dat het een "geklonken" moer is?

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
23-3-2005 10:32
Ik had bij mijn T-4's een bout aan de binnenkant (van binnenuit dus) van de balk (met een dikke chassisring erachter) en daar de half coupler aan de buitenkant op geschroefd (met een nylon ring ertussen zodat hij nog kon draaien). En daarna de bout geborgd met dat kleine inbusschroefje in de zijkant van de half coupler. Als je DAT kapot scheurt dan ben je een stoere vent ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-3-2005 16:08
Bij mijn alluminium T-bar (géén T-4) gebruik ik ook bouten van binnen uit. Met Admiral haak, dus geen halfcoupler. Ik weet niet hoe het met andere truss haken is, maar het voordeel van admiral is dat je er twee nylon (skiffy ?) ringen bij geleverd krijgt.

Blijft deze vraag staan,
Tevens een andere vraag is deze moer inderdaad gemaakt om schuin of recht te gebruiken in je truss? Of is hij gemaakt om er extra lampen aan te maken?
Iets over bekend in de handleiding?
Of hangt menigeen ze klakkeloos op zonder hier over na te denken.

martin.
kvm entertainment
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
23-3-2005 16:39
Wij hangen onze balken ook gerust op met Doughty g-haken zoals het paintje van Martijn. Niets aan de hand zolang je gewoon de boel safed.

Onzin om triggers en half-couplers voor aan te schaffen. Als de haak strak tegen de balk wordt aangeschroeft dan zullen de de krachten op het schroefdraad vd balk zo goed als vertikaal zijn tov de balk omdat de haak zelf ook nog voor oppervlakte zorgt tegen de balk, dus dat valt allemaal wel mee denk ik.

Zolang je de boel safed en niet 8 20kg effecten in je balk hangt kan het allemaal prima.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-3-2005 20:30

Joost schreef:

Onzin om triggers en half-couplers voor aan te schaffen. Als de haak strak tegen de balk wordt aangeschroeft dan zullen de de krachten op het schroefdraad vd balk zo goed als vertikaal zijn tov de balk omdat de haak zelf ook nog voor oppervlakte zorgt tegen de balk, dus dat valt allemaal wel mee denk ik.
hoe groot de oppervlakte is van het deel wat de balk raakt maakt niet uit, het gaat immers om trekkracht in plaats van afschuivingskracht waarbij de wrijving tussen balk en haak wel iets kan helpen (of bedoel je bij het verticaal hangen? in dat geval heb ik niks gezegd)

Martin, die nylon ringen koop je voor een paar rotcenten zo bij de praxis, dat zal in mijn geval geen doorslag zijn om voor een bepaalde haak te gaan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
23-3-2005 22:23
of bedoel je bij het verticaal hangen?
Klopt.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)