Wat kosten jullie nou?
(2883 reacties. Pagina 267 van 289)Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 9-12-2011 15:15 |
Leuke discussie :-) In het geval van de kroegbazen ben ik het niet met je eens. Ongeacht het beeld van een kroegbaas van wat een marktconforme prijs zou zijn: een kroegbaas heeft doorgaans gewoon te weinig omzet om een pro audiobedrijf+band te bekostigen. Of ik de pro nou een kans geef of niet, de pro krijgt de opdracht toch niet omdat de kroegbaas het geld niet heeft. Niks kip-ei. Overigens weet de kroegbaas vaak niet eens dat ik als bedrijf voor de band werk en heeft hij dus geen flauwbenul van wat ik krijg en - inderdaad - van wat het eigenlijk zou kosten. (Ik laat de bands de opdrachten regelen en spreek met hen een prijs af.) Tuurlijk, er zijn wel eens andere opdrachten waar ik wel een klein stukje van de pro-markt op snoep, maar dat is minder dan 20% van mijn opdrachten en dan ligt het tarief ook een stuk dichter bij dat van een pro. Uiteindelijk draait het in mijn ogen om toegevoegde waarde. Een dj moet goed kunnen mixen en/of mensen kunnen entertainen. Een geluidsman moet een band goed uit de verf kunnen laten komen. Het is volgens mij een illusie dat je gemakkelijk een dikke boterham kunt verdienen door apparatuur te kopen en deze voor 10% van de nieuwwaarde te verhuren. Dat kan bijna iedereen. Als het geld zo makkelijk te verdienen zou zijn, zou ik het ook doen als full-time pro. Mooi voorbeeld is de lokale discoboer hier. Heeft prima djs, prima apparatuur en prachtige lichtshows, maar krijgt geen poot aan de grond bij live festiviteiten omdat hij geen goede geluidsman in dienst heeft. (Niet omdat ik hier actief ben, want er zijn zat (grote) opdrachten die niet door mij maar door andere pros gedaan worden.) | |
't is maar een hobby... | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 9-12-2011 15:22 |
Omdat ik het woord hier zo vaak fout geschreven tegenkom. Het is reëel, niet rieel of andere varianten. Het moest me even van het toetsenbord.. | |
www.bigsoundsystems.be | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 9-12-2011 15:36 |
Ja hoor, de Belgen kunnen nog steeds beter Nederlands dan de Hollanders... Off topic: Hoe type ik een trema op een iphone? | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 9-12-2011 16:05 |
PvG schreef: Off topic: Hoe type ik een trema op een iphone? | |
Maar dat is MIJN mening... | |
KaosStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 12-5-2004 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 108 | 9-12-2011 21:13 |
Eigenlijk snap ik de hele discussie niet, los van dat het inmiddels een beetje offtopic is geworden Is Indesit ook een 'marktverzieker' van Miele omdat ze goedkoper (en misschien daardoor kwalikatief minder) wasmachines op de markt zetten? Is Dirk van de Broek een 'marktverzieker' van de AH of Renault van Mercedes? Volgens mij niet. Mensen maken gewoon een keuze. Niet iedereen wil het allerbeste of heeft daar simpelweg geen geld voor (over). Het is dan onredelijk om te zeggen dat ze het dan maar niet moeten kopen. Ik vraag ook niet de hoofdprijs, heb ook niet alleen maar superluxe A-merken maar ben netjes ingeschreven en betaal netjes aan de belastingdienst. Mijn opdrachtgevers hoeven dat ook niet, die willen voor een lage prijs een set van goede kwaliteit, geen dure top kwaliteit. Horeca eigenaren zijn tevreden, artiesten heb er nooit over horen klagen en gasten komen steeds weer terug. Ik voel me totaal geen marktverzieker omdat ik rond de 250 euro zit en niet rond de 1500 euro. Want voor de mensen die voor een soortgelijke set 1500 euro vragen is er daar gewoonweg geen markt.. Helaas maar waar. Je kunt niet iedereen die toevallig minder vraagt dan jij en in dezelfde markt zit een marktverzieker noemen. Wellicht zit je dan naast een markt. En van het verhaal dat de prijs hoog moet zijn omdat mensen ervan moeten leven schoot ik eerlijkgezegd een beetje in de lach. Als je bedrijf te weinig oplevert doe je iets verkeerd, is je bedrijf te klein of is er geen markt voor. Totaal geen schande maar dan moet je ander werk (ernaast) doen. Of je moet iets leveren waar mensen wel bereid toe zijn meer te betalen. Simpelweg je prijzen omhoog doen of houden gaat niet werken. | |
Think Different .. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 9-12-2011 21:28 |
250EUR voor je materiaal kan correct zijn, maar mijn punt is vooral dat al die "prijsbrekers" hun uurloon gewoon niet rekenen. Dat kan natuurlijk makkelijk als je het 100% in het zwart doet voor de lol, maar dat is naar mijn mening marktverzieken. Zelfs voor een caféoptreden. | |
KnorrepotStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-10-2009 Laatste: 25-6-2021 Berichten: 479 | 9-12-2011 21:49 |
Even voor de goede orde die prijs van 1500 euro wat voor een geel ander optreden. Het geen bombes beschreef. Prima markt conforme prijs. Daar zou soort gelijk bij ons ook voor weg gaan. (wel afhankelijk nog van verschillende dingen) Nouja, de setjes van 250 naja, markt verziekers wil ik het zeker niet noemen.. toch staan er minstens 2 setjes weg in een weekend (band of dj set) en dit gaat prima. Natuurlijk niet het beste grij.. maargoed, daar gaat het momenteel even niet om. Maar wel intressante discussie | |
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 9-12-2011 21:54 |
Kijk een setje van 250 kan bij mij ook prima. Maar dat is dan dry hire, dat was zelfs in dry hire toen ik het nog niet professioneel deed. 250EUR is, sorry, belachelijk goedkoop met persooneel en transport. En daar zit voor mij de wrevel. Ik zit er niets mee in dat mensen het in hun vrije tijd willen doen en er iets aan verdienen, maar zelfs een beginnende geluidstechnieker betaal je als band los snel 100EUR. Tel daar nog verplaatsingskosten bij en je zit aan 150EUR. En DAT zou elke hobbybob ook moeten rekenen naar mijn mening. Er wordt gewoon een onrealistisch beeld van marktconformiteit gecreëerd op deze manier, en daar wordt eigenlijk niemand beter van. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 9-12-2011 22:50 |
bomdes schreef: 250EUR voor je materiaal kan correct zijn, maar mijn punt is vooral dat al die "prijsbrekers" hun uurloon gewoon niet rekenen. Dat kan natuurlijk makkelijk als je het 100% in het zwart doet voor de lol, maar dat is naar mijn mening marktverzieken.Zelfs voor een caféoptreden. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 9-12-2011 22:53 |
Allemaal correct, maar als je alles netjes op factuur doet kan je naar mijn mening geen band versterken inclusief bediening voor 250EUR. Zoals ik in mijn vorige post zei, 250EUR voor materiaal ja. 250EUR all-in, dus met plaatsing en bediening? dan snij je toch gewoon in je eigen vel... | |