Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 252 van 345)
Moderator(s): Dré
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
3-3-2008 23:58
bestaat er eignelijk ook zwarte betonplex ? of dat enkel maar te verkrijgen in het bruin ?
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
4-3-2008 00:18
Het bestaat wel, maar het is niet makkelijk te krijgen.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-3-2008 00:41

mitchel schreef:

Even een raar vraagje:
Neem aan dat er standaard maten voor een stolpcase en 19inch binnen rackjes zijn?
Maar kan er niet iets over vinden.
Dan kan ik ook gewoon een ander rackje in me stolp kist doen zonder problemen.
Wil namelijk aantal stolp kisten bouwen.
happy :)
Standaard maat tja, breedte kan haast maar op 1 manier bij een stolp. Volgende houd ik zelf aan:
19" is 48.2 dus bij een kist maken we daar 48.8 binnenmaat van, 2x 15mm berken multiplex voor het binnenrack maakt 51.8cm buitenmaat binnenrack razz :p .
Standaard zijn bijna al mijn kisten op een of andere manier wel 55 binnenwerks, dus een stolp maken we ook zo: betekent dus stroken schuim van 15mm in je stolp en je zit op 52cm, das ideaal met een binnenrack van 51.8.

Diepte is afhankelijk van wat je erin stopt. Mooiste is natuurlijk vierkant, dat heb ik ook voor de kleine spullen. Binnenrack is dan dus gewoon even breed als ie diep is.
Grote versterracken passen niet in 52cm diepte dus die heb ik dieper gemaakt. Diepte van zo een stolp is exact hetzelfde als de diepte van een getipte productiekist incl wielen dus iets van 73 cm buitenwerks. Waarom? weet ik niet, 80 vond ik erg diep, dit kwam wel handig uit laugh :D en heeft als voordeel dat je bij het laden in de versterkerracken op wielen kan laten staan en er vervolgens wat lichtere mac kisten oid bovenop kan donderen zonder diepte te verliezen.

Qua hoogte: Redelijk standaard maatje is 12HE. Wellicht toeval, maar hier is een stolpcase op wielen exact even hoog als een getipte productie case (60/60/80 kissie, oftewel 55/55/75 intern) laugh :D Komt weer mooi uit bij het vorige verhaaltje. 12HE stolp is dus intern 60cm (12HE binnenrack is 57 hoog (12x 4.45 + beetje extra + 3cm hout), 1.5cm schuim in de bodem en 2cm noppenschuim in de deksel, drukt ie net een beetje aan). Op wielen iets hoger als een standaard case op wielen, maarja daar is weinig aan te doen. Verder hebben we hier ook nog een aantal 8HE stolpjes, voor de kleine versterkerrackjes of voor 2x 3HE binnenrack (in 12HE past groot amprack of 3x 3HE binnenrack).

Zal hier binnenkort ook weer eens een kistenrondje maken. o.a. grote kabelcases, mic statieven case, takelkistjes, rigging kistjes, PS10 kistjes, Source 4 kist etc ashamed :$ Bij penn zullen ze wel weer content geweest zijn met de vorige bestelling ijzer laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-3-2008 08:03
Hallo Cyberdance,

Voor mijn SA meuk wil ik ook binnenrackjes gaan maken, staat namelijk wat netter in de woonkamer.

Vraagjes:

* Hoe krijg je de vier plankjes van het binnenrack netjes haaks op elkaar, en misschien nog belangrijker hoe hou je ze haaks tijdens het opspannen als de lijm staat de drogen?

* De SA PPA 1200 heeft ventilatiegaten zitten aan de twee zijkanten (boven in), het binnenrack zal dan ook een flinke uitsparing moeten hebben om de "vents" vrij te laten. Wat ik me afvraag, word het dan niet te zwak on 34 kilo te dragen? Per binnenrack-module wil ik steeds één apparaat plaatsen.

* Misschien dat de ventilatiegaten gelijk ook als "handvatten" kunnen dienen, of zou het beter zijn om opbouw handvatten te plaatsen (ik neem aan dan 4 per rack?).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-3-2008 09:38
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 4-3-2008 09:40

Webbie schreef:

Wat ik me afvraag, word het dan niet te zwak on 34 kilo te dragen? Per binnenrack-module wil ik steeds één apparaat plaatsen.
Het gewicht zal niet echt een probleem zijn. Uiteindelijk maak je de versterker vast op een kort stukje 19" profiel.
* Misschien dat de ventilatiegaten gelijk ook als "handvatten" kunnen dienen, of zou het beter zijn om opbouw handvatten te plaatsen (ik neem aan dan 4 per rack?).
Veel binnenracks hebben geen handvatten. (ook niet echt nodig)
Of, wat je wel ziet uitsparingen in het hout. (scheelt uiteraard gewicht)

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-3-2008 09:39

KVM schreef:

Veel binnenracks hebben geen handvatten. (ook niet echt nodig)
Ik kom toch altijd wel op z'n minst uitgefreesde handvaten tegen.
Light Image
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-3-2008 13:38
webbie, ik heb hier een stel foto's geplaatst van mijn racken, handgrepen zijn uitgefreest en dienen ook meteen voor ventilatie "gaten".

Kan de cases niet direct vinden..
Het Haaks op elkaar krijgen van de plankjes doe je dmv een strook infrezen in zowel onder als bovenplaat. 2/3 van je houtdikte is meestal goed. Hierdoor heb je ook dubbele lijmoppervlakten, zowel aan de kopse kanten van je zijkanten maar ook aan een gedeelte zijkant van de zijkanten. Volg je het nog happy :)

zie ook foto's voor duidelijkheid.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
4-3-2008 13:58

Webbie schreef:

* Hoe krijg je de vier plankjes van het binnenrack netjes haaks op elkaar, en misschien nog belangrijker hoe hou je ze haaks tijdens het opspannen als de lijm staat de drogen?
Zodra de rackjes in elkaar zitten even een losse strook zagen die iets korter dan de diagonaal van het binnenrack is, en tussen de wand en de strook een wig gebruiken. Naarmate de wig er verder ertussen gedrukt wordt, wordt de diagonaal groter, en kun je dus het rackje netjes haaks drukken. Is niet altijd nodig, soms wel.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-3-2008 16:27

Webbie schreef:

* Hoe krijg je de vier plankjes van het binnenrack netjes haaks op elkaar, en misschien nog belangrijker hoe hou je ze haaks tijdens het opspannen als de lijm staat de drogen?
Haaks zetten zijn verschillende methodes voor,

Uitfreezen zoals watt extra zegt is natuurlijk de netste maar ook de meest "complexe"

Ervaring leert echter dat recht zagen meestal het meeste werk doet laugh :D , anders werken met diagonalen zoals martijn zegt, maar opletten dat je je rack niet "uit mekaar" drukt. Andere optie is een strook hout van een cm of 10 hoog die exact de breedte heeft van binnenmaat van je binnenrackje, die zet je er dan simpelweg rechtop in tot het rekje droog is.

Wat ik ook wel doe is gewoon standaard aan de achterkant een stukje van het rek dichtmaken dmv een strook, op die manier is je rack altijd recht en het blijft stabiel, ook als het leeg is.

Webbie schreef:

* De SA PPA 1200 heeft ventilatiegaten zitten aan de twee zijkanten (boven in), het binnenrack zal dan ook een flinke uitsparing moeten hebben om de "vents" vrij te laten. Wat ik me afvraag, word het dan niet te zwak on 34 kilo te dragen? Per binnenrack-module wil ik steeds één apparaat plaatsen.
Lastige inderdaad, mijn eerste idee zou zijn gewoon aan de zijkanten vanboven een strook van paar cm hoog uitzagen, maar dan moet je m wel in 2 of 3 stukken delen, dus 3 uitsparingen van bijvoorbeeld 4-5cm hoog en 10 breed, en dat 2-3x achter mekaar afhankelijk van de diepte van je rekje, dan hou je toch nog een aantal verbindingen in het midden en moet het wel goed gaan. Aan de binnenkant van het rekje een soortvan rooster schroeven om het geheel af te maken. Die uitsparingen zijn verder prima bruikbaar als handvat als je die rackjes amper verplaatst. Zelf heb ik voor de binnenracken gekozen om er gewoon zwarte fliphandles in te freezen, zeker bij de wat grotere racken is dat prettiger dan zomaar een uitsparing, en daarnaast kijk je niet zomaar je rack in.

Webbie schreef:

* Misschien dat de ventilatiegaten gelijk ook als "handvatten" kunnen dienen, of zou het beter zijn om opbouw handvatten te plaatsen (ik neem aan dan 4 per rack?).
Zie deels bovenstaand, het is een beetje een persoonlijke keuze ook. Afhankelijk van het gewicht en diepte van je rack kan je gaan voor 1 of 2 handvaten per rack, kleine rackjes voer ik uit met 1 per kant, aangezien die prima te tillen zijn met 1 man. Moet je met 2 man gaan tillen of heb je een nogal diep rack (60+cm) zou ik voor 2 per kant gaan.

Onderstaand wat fotootjes:
Diverse rackjes
Achterkantjes Hier is bij de bovenste rackjes ook te zien dat er een verstevigings latje inzit onderaan. Is in dit geval niet alleen ter versteviging maar ook om de vaste kabel achter op te rollen.
Deze heb ik overigens voor thuis in mekaar geknutseld.
Achterkant ook met verstevigingsstroken.
Ventilatie heb ik aan de bovenkant ingebouwd dmv 3HE ventilatiepaneel met fans eronder.
Knutselwerk in detail

Leuke aan de thuis-racken is dat ze verrijdbaar zijn sneaky :V Onder ieder rack zitten gewoon 4 guitel wielen, de plint is net een halve cm korter dan de totale wielhoogte zodat ie de grond niet raakt, op die manier is de handel altijd makkelijk te verrijden voor als er aan de acherkant geknutseld of gepoetst moet worden. Standard staan de racken namelijk bijna strak tegen de muur.

Wie weet kan je hier nog wat inspiratie uithalen wink ;)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
4-3-2008 20:27
Hallo Heren,

Allen zeer hartelijk bedankt voor jullie posts.

@Martin:

Webbie schreef:

Wat ik me afvraag, word het dan niet te zwak on 34 kilo te dragen? Per binnenrack-module wil ik steeds één apparaat plaatsen.
Het gewicht zal niet echt een probleem zijn. Uiteindelijk maak je de versterker vast op een kort stukje 19" profiel.
Ik denk eerder van wel, de SA's zijn echt lomp zwaar. Aan de originele handvatten zijn ze nog net te tillen.
Het wordt alleen maar onhandiger denk ik, als er géén handvatten zitten aan de buitenkant van het binnenrack.

Of ik zou de binnenracks weer moeten optillen met de originele handvatten die aan de PPA zitten.
Maar ja, dan wordt het neerzetten weer een stuk lastiger.

@Watt-Xtra:
Het Haaks op elkaar krijgen van de plankjes doe je dmv een strook infrezen in zowel onder als bovenplaat. 2/3 van je houtdikte is meestal goed. Hierdoor heb je ook dubbele lijmoppervlakten, zowel aan de kopse kanten van je zijkanten maar ook aan een gedeelte zijkant van de zijkanten. Volg je het nog happy :)
Ja hoor ik volg het helemaal, je bedoelt de manier zoals Ivo2 zijn luidsprekers bouwt.

@Martijn:

Webbie schreef:

* Hoe krijg je de vier plankjes van het binnenrack netjes haaks op elkaar, en misschien nog belangrijker hoe hou je ze haaks tijdens het opspannen als de lijm staat de drogen?
Zodra de rackjes in elkaar zitten even een losse strook zagen die iets korter dan de diagonaal van het binnenrack is, en tussen de wand en de strook een wig gebruiken. Naarmate de wig er verder ertussen gedrukt wordt, wordt de diagonaal groter, en kun je dus het rackje netjes haaks drukken. Is niet altijd nodig, soms wel.
Bedankt voor de tip.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)