Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 214 van 345)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-1-2007 00:57

renevanh schreef:

Een hoekprofiel lijkt me minder stevigheid te bieden dan een insteekprofiel (wat er op gemaakt is).
Dat vraag ik mij af, aangezien hier de plankjes hout los inliggen en ook hier het geheel voor stevigheid zal zorgen.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-1-2007 10:44

renevanh schreef:

Een hoekprofiel lijkt me minder stevigheid te bieden dan een insteekprofiel (wat er op gemaakt is).
Daarom zou ik een gewone case naast schroeven ook lijmen...
Vooropgesteld dat ik ook altijd EN lijmde en de boel aan elkaar schoot met nieten (handige vorm van lijmtang): Ook bij een standaard hoekprofiel wordt de boel opgesloten. Daarna worden de schotten ook nog eens verankerd aan het profiel dmv de popnagels. Je zou voor de grap eens moeten proberen hoe sterk zo'n kist wordt als je het hout alleen maar aan elkaar schiet en daarna de profielen op beide ribben om de 10cm popt.

Heb zelf nooit insteekprofiel gebruikt (onnodig duur en zwaar). Heb nooit een kist uit elkaar zien vallen of wat ook maar (ook niet als meerdere mensen een liggende parrencase (10mm hout met overlangs ook nog een lokatieprofiel over de volle lengte) gebruikten als danspodium).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-1-2007 13:47
1 x bewerkt. Laatst door Martijn op 25-1-2008 20:57
Vrijdagavond en gisteren getimmerd, moest de laatste hand leggen aan een setje fanbouwetjes. Het begon als "timmer even 2 houten rekjes", en geëindigd in een iets luxer model. Ruben kwam met 2 bruine fans, en wenste me veel plezier/succes. Eerst een houten ombouw gemaakt, handgrepen ingefreesd, laag grondverf erop, en afgewerkt met 2 lagen Trimite. Vervolgens gaas gehaald, en samen met de fans zwart gemaakt. Daarna de boel in elkaar gezet en voorzien van een ophangsysteem: 2 M10 draadeinden, onderaan vastgezet met een moer en carrosseriering geborgd met nutlock (ombouw rust op de bodemplaat), aan de binnenkant bovenaan zelfde verhaal, en bovenop hijsogen gezet. Achterop in het midden zit nog een schotje waar met een wartel en hijsoog, om de fan schuin te hangen. (Ze zijn namelijk bedoeld als effect in de truss.)

Met als resultaat dus dit.
Zijkant
Achterkant
En een overzichtsfoto

Edit: links aangepast.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
21-1-2007 14:49
Een vraagje mbt het bouwen:

Wat is handiger en vooral mooier als je blank berkentriplex hebt: eerst verven en daarna alles erop poppen/uitzagen, of eerst handvaten/vlinder uitzagen, profielen poppen en dan verven (na een x aantal meter schilderstape)?

En wat betreft die sluitprofielen: een decoupeerzaag met kantelbaar blad (tot 45°) is leuk, maar ik denk dat een verstekzaag beter werkt... mijn hoekjes zijn niet de mooiste.

René
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
21-1-2007 14:54

renevanh schreef:

Een vraagje mbt het bouwen:

Wat is handiger en vooral mooier als je blank berkentriplex hebt: eerst verven en daarna alles erop poppen/uitzagen, of eerst handvaten/vlinder uitzagen, profielen poppen en dan verven (na een x aantal meter schilderstape)?

René
niet zo heel moeilijk he... eerst verfen natuurlijk shut up :X
je kan uiteraard ook echt hout bestellen, scheelt 2 tienen op een plaat als je je verf en kwasten meerekent en is echt een stuk netter
nog 10 berichten en ik word VIP!!
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
21-1-2007 14:58
Eerst alle handvaten etc uitzagen, dan schilderen, dan pas profiel en dergelijke bevestigen.
Dan krijg je het strakste resultaat. Als je met schilders tape aan de gang gaat krijg je het lang niet zo strak.
Verf op je profielen als je niet helemaal goed afplakt of stukjes blank hout. Bovendien is het zo veel meer werk...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
21-1-2007 16:39
Dan ga ik eerst maar weer zagen en verven...
Zit me alleen even af te vragen wat ik erop moet smeren. Het hout is al behandeld zodat het watervast is. Daarnaast is het voor een setje effecten (moonflowers) dus staat het niet in het zicht. Verven is dus alleen maar omdat blank hout er niet uitziet (en kwetsbaar lijkt). Mijn voorkeur gaat uit naar zwart.

Maar gewoon acryllatex opsmeren?

René
P.s.: wijs me alsjeblieft niet op dit topic... shut up :X
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
21-1-2007 18:47
Je kunt ook Betonplex gebruiken, is water en stootvast, en kost maar 35 euro de plaat 122x244 cm, het is donkerbruin van kleur.

Ik heb al m'n kisten hiermee gemaakt.
Dit weekend weer is een nieuw draaikistje gemaakt (hier kan je de kleur zien) ivm nieuwe (digitale) mixer.

Als de link het niet doet hier klikken
brabantse nachten zijn lang
Tomvz20Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2005
Laatste: 12-7-2017
Berichten: 122
21-1-2007 18:49

TNT schreef:

.........
beetje off topic hoe bevalt je djm1000 en vooral die cortex mp3 controller?
DJbooths (dot) nl
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
21-1-2007 18:56

TNT schreef:

Je kunt ook Betonplex gebruiken, is water en stootvast, en kost maar 35 euro de plaat 122x244 cm, het is donkerbruin van kleur.
Maar 35 euro vind ik best wat voor een eerste kistje voor een paar moonflowers. Ik ben nu nog geen 15 euro kwijt geweest aan 6mm berkentriplex, en het kistje (want het kistje zelf is inmiddels af) is stevig zat.
Ik weet op zich nu alles om het helemaal af te maken, behalve de verf. Acryllatex lijkt mij genoeg voor het doel, maar ik heb geen ervaring en veeen hier wel, dus voor de zekerheid...

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)