Waar vervoeren jullie de drive in mee?
(2184 reacties. Pagina 200 van 219)Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 1596 | 28-8-2012 21:48 |
Ondertussen willen we ook niet meer betalen voor onderhoud/reparaties en hebben de monteurs dus het zelfde opleidingsniveau als vroeger (hoeveel hbo/wo opgeleiden zie je in een garage?). Tja, en dan vinden we het gek dat problemen niet meteen gevonden worden... (niets ten nadele van de monteurs natuurlijk, die doen gewoon hun werk!) | |
't is maar een hobby... | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 694 | 28-8-2012 22:28 |
Eigenlijk bestaat er ook niet meer zoiets als standaard monteur... Tegenwoordig ben je of diagnosetechnicus, mechanisch/technisch specialist, regulier onderhoudstechnicus, autoschadespecialist/spuiter of bandenspecialist... Autotechniek is de laatste 10/15 jaar zo gecompliceerd geworden dat er nog maar weinig mensen zijn die echt alle facetten van het vak door en door beheersen. Ik persoonlijk heb veel meer met mechanische techniek, electronica/diagnosewerk heb ik een pesthekel aan. Computers in auto`s zijn moeilijk te doorgronden, er zijn zoveel verschillende mogelijke oorzaken voor een probleem te verzinnen, er is geen zinnige schatting te maken van uiteindelijke reparatiekosten/tijdsduur Het komt geregeld voor dat er niks anders op zit dan op de gok componenten te vervangen omdat de oorzaak van problemen onduidelijk is. Zeker bij de zgn. sporadische storingen, waarbij auto`s steeds stranden/in noodloop vallen zonder aanwijsbare oorzaak, kunnen ontzettende bergen tijd, geld en ergernis kosten...(vooral de zuideuropese merken hebben nogal eens dit soort streken) Mechanisch kan er ook vanalles mis gaan, maar daarbij is het vaak wel beter in te schatten hoeveel tijd/geld het gaat kosten om een auto weer aan het rijden te krijgen. | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
Eddy wallyStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-1-2008 Laatste: 21-11-2017 Berichten: 823 | 29-8-2012 13:40 |
PvG schreef: Ondertussen willen we ook niet meer betalen voor onderhoud/reparatiesVertel de klant eens bij aankoop dat wanneer hij kiest voor Xenon lampen wanneer er een stuk gaat een lamp 140 € kost,de garage ze alle twee vervangt en nog anderhalf uur werk rekent.Er zullen er velen terug tevreden zijn met een halogeen. Nog een vb.Je koopt een nieuwe wagen van 25000€.je gaat die ophalen,sorry mijnheer er komt nog 125 € bij om hem afleverklaar te maken???waarschijnlijk voor die één liter benzine die men er in doet. Mijn broer is automekanieker,mijn schoonvader ook en ik ging al van mijn 12 jaar helpen in de garage tijdens de vakantie,het is dus niet dat ik het wereldje niet ken. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 29-8-2012 17:41 |
Nah, ik vind een uurtarief van 80 euro ex btw (en meer) best wel fors aan de prijs. En dat is wat een gemiddelde merk garage tegenwoordig rekent. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 1596 | 29-8-2012 18:15 |
Dat zal een ervaren mts-er bijna wel kosten ja. Een hbo/wo-er in de techniek kost mijn baas >100euro per uur. Dus als problemen aan je complexe auto voor 80euro per uur worden opgelost door een mbo-er moet je blij zijn. ;-) | |
't is maar een hobby... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 29-8-2012 22:05 |
Ik los de meeste problemen met geluid , beeld en licht op voor "slechts" 40 euro per uur, en ik kan er prima van leven, en ik mag voorzichtig zeggen dat ik ook inmiddels een beetje specialist ben, Ik hoor wel vaker dat collega's, en voorgangers meer dan het dubbele per uur vragen, om nog maar niet te spreken van de voorrijkosten die ze af en toe op de rekening durven te zetten | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Eddy wallyStandaard Lid Uit: België Sinds: 17-1-2008 Laatste: 21-11-2017 Berichten: 823 | 29-8-2012 22:29 |
PvG schreef: Dat zal een ervaren mts-er bijna wel kosten ja. Een hbo/wo-er in de techniek kost mijn baas >100euro per uur.Toen ik vroeger in de garage werkte had de baas overdag een werkbroek aan,ging 's avonds op de baan voor de verkoop en rekende dan nog zelf de lonen uit.zonder p.c. Nu met p.c.heeft men daarvoor enkele bedienden,een verkoper en een bureau om de lonen te berekenen en is men gehuisvest in een luxepand van enkele miljoenen euro's.Toen ik in 1990 een wagen kocht van omgerekend 22000 € kreeg ik extra rekening van 95 cent voor 4 parkervijzen voor de overbouw van de autoradio.Ik zou beschaamd zijn. | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 694 | 30-8-2012 08:54 |
PvG schreef: Dat zal een ervaren mts-er bijna wel kosten ja. Een hbo/wo-er in de techniek kost mijn baas >100euro per uur. Dus als problemen aan je complexe auto voor 80euro per uur worden opgelost door een mbo-er moet je blij zijn. ;-)Ik werkte vroeger tegenover een Mercedes-Benz dealerschap, waar dat dagelijkse gang van zaken was. De merkdealers hebben zulke grote vaste lasten, dat de uurtarieven wel zo hoog moeten zijn om nog in de zwarte cijfers te blijven. Dat ze daardoor (zeker in deze crisisperiode) veel klanten kwijt raken is goed te merken, er zijn veel bedrijven die nauwelijks genoeg werk in de agenda hebben om de monteurs de hele dag bezig te houden. Heb vroeger ook wel showrooms geschilderd, onkruid gewied, demo-auto`s gepoetst enzovoort als we rond deze tijd weinig of geen werk hadden. We waren toendertijd met 7 monteurs in de werkplaats van een Mazda-dealer, en ik heb weken meegemaakt dat we iedere dag`s ochtends voor de koffie al klaar waren met al het geplande werk van die dag. Dan maar hopen dat er een passant langskwam met een klusje, maar die werd dan ook volledig uitgemolken. | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 30-8-2012 09:03 |
eddy wally schreef: Dat zegt uw baas.Toen ik vroeger in de garage werkte had de baas overdag een werkbroek aan,ging 's avonds op de baan voor de verkoop en rekende dan nog zelf de lonen uit.zonder p.c. Nu met p.c.heeft men daarvoor enkele bedienden,een verkoper en een bureau om de lonen te berekenen en is men gehuisvest in een luxepand van enkele miljoenen euro's.Toen ik in 1990 een wagen kocht van omgerekend 22000 € kreeg ik extra rekening van 95 cent voor 4 parkervijzen voor de overbouw van de autoradio.Ik zou beschaamd zijn. Eergisteren nog een rekening gezien van mijn schoonvader, had pakweg 3000km geleden een groot onderhoud met distririem laten doen van bijna 900EUR. Wagen gaf een weekje geleden af en toe de melding "koelvloeistof niveau laag". Gaat ermee naar de garage, daar hebben ze 200ml bijgevuld... en mooi 1L aangerekend en 1/4 werkuur. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 30-8-2012 09:30 |
Zelf een goed opgeleide 1e monteur zal zijn eigen salaris zelden boven de 10 euro netto per uur zien uitkomen. Dan kost hij voor zijn baas ongeveer het dubbele. Daar komt dan nog een stukje gereedschap afschrijving bij en een stukje overhead. Laten we zeggen weer tien euro alles bij elkaar. Komen we uit voor de baas op 30 euro per uur. Nu wil de baas uiteraard een beetje winst maken. Ik denk dat als er 40à50 euro per uur gerekend zou worden, dat dat een realistische prijs is. Maar 80 tot 100 is gewoon kas spekken en in deze tijd inderdaad klanten verliezen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |