Forum > Algemeen Forum

kelderruimte

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 23:44
tja, lijkt me de manier van Tom stukken goedkoper dan een bedrijf te zoeken die het klusje klaart.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-1-2004 00:10
Gupy heeft gelijk. Hoe je je kelder vochtvrij gaat maken doet er niet meer toe als je niet EERST die schimmel opruimt. Schimmel gaat NIET vanzelf weg (heb ik in mijn woonhuis ook ontdekt), afhankelijk van het soort schimmel kan het zelfs behoorlijk ernstige schade aan je huis (hout!) toebrengen. Haal daar eerst een expert bij.
SP-AudioStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2003
Laatste: 4-10-2011
Berichten: 96
2-1-2004 00:16
wij hebben een studio in de kelder, is alleen 20 jaar niet meer in gebruik geweest, ik gebruik het nu om al mijn apparatuur neer te zetten, het is nog helemaal met eierdozen geïsoleerd. Het is gelukkig geen vochtige kelder, wat daar de reden van is weet ik niet er is ook geen speciale lucht verversing of zo, het enige voordeel wat er is, is dat de verwarmingsketel in de kelder staat, en ik denk dat dat heel wat scheeld qwa vocht, het is dus altijd kamer temperatuur in de kelder.
(maximaal 120 tekens)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2004 00:29
Je kunt wel gaan verwarmen, maar om het vocht te kunnen verdrijven moet het wel ergens heen kunnen hoor.....
Als je het na verwarming weer laat afkoelen zonder ventilatie, dan slaat het vocht meteen weer overal neer.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
2-1-2004 14:10
Het is ook goed mogelijk een kelder permanent vochtdicht te maken, zodat je je nooit meer druk hoeft te maken over vocht en ook geen verhoogde stroomrekening krijgt door mechanische ventilatie. Het werkt middels een 7 componenten procedé waarbij 7 verschillende lagen worden aangebracht. Nadien is de kelder bijvoorbeeld met vloerbedekking te bekleden. Voor meer informatie ( Een website van een van de bedrijven die deze werkwijze toepast ):www.fransnooren.nl
Het is denk ik niet echt goedkoop om te laten doen, je kunt het ook zelf doen middels een doe het zelf pakket van bovenstaande firma.

John
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2004 14:21
Vocht ontstaat ook simpelweg doordat je in een ruimte bezig bent.
Je adem is vochtig, je kan zweten, enz.
Ventilatie blijft noodzakelijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
2-1-2004 15:05
Dat is waar, maar voor vocht dat uit de grond komt e.d. is de in mijn post genoemde methode wel geschikt. Ventilatie moet altijd, maar dat hoeft dan niet persé mechanisch te zijn.

John
I am a TimeDriver!
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
2-1-2004 15:32
eerst en vooral bedankt om de vele reacties!
in de kelder is er een doorgang (halve op halve meter) om de kruipkelder in de gaan, in de doodlopende ruimtes van de kruipkelder is er telkens een ventilatierooster voorzien.
in de kelder zelf is er een raam aanwezig (dat open kan natuurlijk) die geleid wordt met een rooster naar het oppervlakte van buiten toe. als je dit raam openzet heb je dus een zekere tocht in de kelder (van raam door kruipkelder heen dus).
dit lijkt me al ideaal om een goede ventilatie te maken.

ook kan ik je vertellen dat er vroeger altijd een plas water in de kelder heeft gestaan, maar we hebben nooit de oorsprong ervan gevonden. ik denk dat de kalk het lek zelve gedicht heeft want de kelder staat nu meer dan 8 maand droog.

toch ga ik alles voor het onzekere nemen en de muren behandelen met een product hiervoor bestemd.

verder zou ik een ontvochtiger plaatsen (mss een toestel van delonghi) en in de toekomst een verwarming. vooral dit laatste: zou het nuttig zijn om een ontvochtiger te plaatsen? of meteen en alleen een verwarming?
still diggin'..
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-1-2004 15:55
1 x bewerkt. Laatst door Sgrovert op 2-1-2004 19:30
Probleem van een plas water hebben we hier ook in de kelder gehad.
Bij ons bleek het probleem te zitten in de oude riolering die bij het huis lag.
Deze was nog van gressbuis (zo heette die toch?).
Toen deze vernieuwd geworden is, door moderne buis, waren we ook in een keer van het vochtprobleem af.
Lost in Music
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
2-1-2004 16:11

Sgrovert schreef:

Deze was nog van gressbuis (zo heette die toch?).
gresbuis (bijna goed wink ;) )

Ventileren is in een kelder natuurlijk van groot belang ivm het vocht. Toch ben ik bang dat je er heel goed voor moet zorgen dat de vloer en de muren goed waterdicht zijn. Want als je nou op die vochtige vloer en wanden dempend materiaal (bijvoorbeeld vloerbedekking) gaat aanbrengen dan staat natuurlijk binnen de kortste de schimmel daarop door het vocht en alles blijft zeiknat.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)