Forum > Zelfbouw Speakers

P-Audio TM-8

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-12-2003 16:59
ik kan het fout hebben, maar, hoe krijg je een poort van 10 cm breed! en een meter lang in een 15 liter kast?
is deze driver niet voor een bandpass systeempje mogelijk.?
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
1-12-2003 17:21
Hallo Bart,

De poort heeft een oppervlakte van 80cm2 en een lengte van ruim 100cm, een dun langwerpig ding dus. Om de poort in de kast te krijgen zal deze worden opgevouwen. Trouwens die 15 liter is ZONDER poort, de inhoud die de poort in beslag neemt moet je altijd nog bij de inhoud van de kast tellen. O ja, een zo'n brute driver die een extreme slag maakt wil je natuurlijk niet verstoppen in een bandpasskastje, dat zou zonde zijn!

Mijn laatste idee gaat uit van 1xP-Audio TM-8 + 1xB&C 8CX21 in een kastje van 56 liter bruto afmetingen h=48 b=28 d=42cm lekker compact dus. De TM-8 wordt aan de achterzijde gemonteerd en zijn basreflex tunnel komt uit aan de voorzijde van het kastje recht onder de coaxiale B&C speaker (in een 12 liter gesloten kastje)

Met mijn huidige versterkers komt dit neer op 1250W RMS per kastje... (900W sub, 175W mid, 175W hoog)

Voor Michiel: kleine kasten hebben het voordeel van, je raad het nooit: hun kleinheid! Die grote kasten werken perfect en klinken perfect alleen ik gebruik nu nu zelden meer dan 1W RMS per kast aan vermogen, dus ik dacht, neem wat meer vermogen dan kunnen de kasten kleiner worden. Bovendien houd ik rekening met een verhuizing waarbij het goed zou kunnen dat ik een kleinere kamer krijg, en dan passen grote kasten simpelweg niet.

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
1-12-2003 19:56
een groupdelay van 20ms bij 37hz is erg hoog, maar als het erg snel afvalt daarboven en -onder zou het acceptabel kunnen zijn denk ik.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-12-2003 23:49

Contour schreef:

Na wat gesimuleer lijkt een gesloten kast toch niet echt optimaal, wel zeer klein maar wel een erg extreem laag rendement rond de 30-40Hz. Mijn gedachten gaan nu uit naar een basreflex systeem:

- 15 liter netto per driver
- kastje afgestemd op 37Hz

Hier komt dus het grote probleem om de hoek kijken. Om zo'n kleine kast zo laag af te stemmen is een zeer lange reflex tunnel nodig namelijk 100mm diameter en dan 106cm lang!
Perfecte kandidaat voor een passieve radiator dus. Of toch maar een gesloten kastje maken. Een 1 meter lange pijp is GEEN optie. Je wilt een luidspreker bouwen en niet een "one tone organ".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
2-12-2003 11:10
Hallo Dre,

Waarom zouden we hier spreken over een 'one tone organ'? Qua performance zit er weinig tot geen verschil tussen de 100cm lange tunnel of een passieve radiator. Simulatie van de output van het kanaal (Hornresp) laat zien dat deze rond de 86dB zit tussen de 30-40Hz, de gecombineerde responsie van de driver + tunnel is gewoon vlak te noemen tussen de 35-200Hz...

Heb jij zelf ervaring heeft met zulke lange reflextunnels? Ik zou graag wat literatuur zien over dit onderwerp!

Groeten Walter
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
3-12-2003 13:30
Kleine update:

De drivers zijn inmiddels binnen, met dank aan Remco van de Werff (Think! Audio)

Vandaag het meest nuttige gebruik van mijn studieboeken ooit. Vier stapels op de grond gelegd en er als het ware een 10 liter gesloten kastje mee gemaakt. De driver er daarna ingelegd en spelen maar...

Het idee was om eens te kijken hoe een gesloten kastje met deze driver klinkt, enige observaties:

- Het rendement is extreem laag, daardoor is er zeer veel vermogen nodig om een beetje geluid te krijgen
- De TM-8 drivers hebben een extreem stug opgehangen konus, echt zeer moeilijk met de hand te bewegen
- De speakers zijn in staat tot enorme uitslagen, hiervoor is echter een brok vermogen nodig. Zo'n slag ziet er zeer cool uit, je ziet de konus niet meer echt maar meer een soort 'waas'
- Groot nadeel is dat die grote slag dus helemaal niet met veel druk gepaard gaat, hier blijkt duidelijk het nadeel van een kleine kast namelijk een laag rendement.
- De luisteropstelling was 1x TM-8 onder de 100Hz en 2x B&C coax zonder kast boven de 100Hz. Bij het uitschakelen van de TM-8 merk je pas dat zo'n gesloten kastje toch wel wat druk kan opbouwen, natuurlijk wordt het nog 3dB beter als de 2e TM-8 erbij komt bovendien komen de coaxen in basreflex kastjes (zie onderstaande)

De laatste plannen gaan uit van monitor kastjes van 40x28x35cm dat is 40 liter bruto, ultracompact dus. De TM-8 zit aan de achterzijde in een circa 10 liter gesloten behuizing. De B&C coax zit in een 10 liter reflexbehuizing, getuned op 68Hz. De filtering van het kastje geschiedt volledig 3-weg aktief waarbij de TM-8's waarschijnlijk pas onder de 70-80Hz aan het werk mogen.

Met een beetje geluk kan ik dit weekeinde al een heel eind komen met het eerste kastje, jullie blijven op de hoogte.

Als laatste wil ik nogmaals Remco bedanken voor de snelle levering en uitstekende service van Think! Audio

MVG Contour
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
3-12-2003 14:46
Hoi Walter,

Bedankt voor je aardige reactie, maar die is niet nodig hoor.

Je bedankt ons het meeste door met 2 mooi ontworpen en goed klinkende kasten nog eens langs te komen om ze te laten horen wink ;)

Het is zeker een feit dat deze speakers veel vermogen nodig hebben om wat druk te produceren gezien het lage rendement. Maar je hoeft ook niet bang te zijn dat ze heel snel hun X-max bereiken.

Ik ben erg benieuwd en hoor het nog wel.

Groeten,
Remco van der Werff
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
3-12-2003 15:20

Remco schreef:



Je bedankt ons het meeste door met 2 mooi ontworpen en goed klinkende kasten nog eens langs te komen om ze te laten horen wink ;)
Ons?...... Maar dat is inderdaad geen verkeerd idee...

En over het horen van kasten.. De 18-sound kasten zijn af.. Ze liggen in mijn bussie klaar om getest te worden :-) Kan ik eindelijk de speaker testen.. Hoorde dat jij ze ook wilde horen als ze klaar waren Contour?

Eerst nog enkele weken verven en afwerken.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
3-12-2003 15:56
Ja inderdaad,

Ik wil zeker eens horen wat die 18LW-1400 in huis hebben!

MVG Contour
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
3-12-2003 16:34
FOTO`S!

van die tm8s en die van reemski wink ;) , zou ik erg graag zien, maar neem aan dat als er fotos zijn dat ze online worden gezet? happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)