Forum > Geluid

RMS, volt, ampere, luidsprekers

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
19-10-2003 22:56
vermogen is het product van een RMS spanning en een RMS stroom, het resultaat is vermogen en geen RMS vermogen.
De term RMS (Root Mean Squared) kan alleen aan spanning en stroom worden toegekent. De RMS waarde aan AC stroom zou precies dezelfde warmte creeren als een DC stroom.

voor een sinusgolf is het de piek waarde gedeeld door de wortel van 2.

edit: te laat.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-10-2003 23:19

nijhuisr schreef:

vermogen is het product van een RMS spanning en een RMS stroom, het resultaat is vermogen en geen RMS vermogen.
De term RMS (Root Mean Squared) kan alleen aan spanning en stroom worden toegekent. De RMS waarde aan AC stroom zou precies dezelfde warmte creeren als een DC stroom.

voor een sinusgolf is het de piek waarde gedeeld door de wortel van 2.

edit: te laat.
Nooit te laat hoor, Rob wink ;)
De term RMS vermogen wordt wel door iedereen gebruikt. De bedoeling lijkt me duidelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
19-10-2003 23:30
Ok bedankt, RMS begint al stuk duidelijker te worden. Er blijven alleen nog genoeg vragen over wink ;) . Waar ik het meest mee zit is www.rane.com/n128t1.gif hoe komen ze aan al die getallen. Ik weet dat een Square Wave is opgebouwd uit oneven sinussen en dat de amplitude ook afneemt maar hoe hangt dB, Watt en Frequency daarmee samen?
correct me if I'm wrong...
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
19-10-2003 23:43
Frequency is niks meer dan de frequentie van de n-de harmonische van de 100Hz sinus. Watt is het vermogen van deze harmonische, en de dB de verhouding van het vermogen van de n-de harmonischolf met de grondtoon op logaritmische schaal. Als je wilt kan ik het nog wel wat duidelijker uitleggen voor je.
Keep the Inspirit alive...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
19-10-2003 23:55
De DB is hier niet als maat voor de geluidsdruk gebruikt, maar als versterkingsfactor.
De definitie voor deze Db is -dB = 10*log*(P2/P1) =10*log*(U2^2/U1^2)
Waarvoor dient deze Db?
Hij wordt gebruikt voor signaalbeschrijving:
Een signaal is mestal opgebouwd uit sinussen. Als deze sinussen moet je op een 1 of andere manier precies kunnen beschrijven. Dit wordt gedaan door:
1- De periode oftewel de frequentie.
2- De amplitude.
Hieruit is de RMS waarde te berekenen.
Om nu twee sinussen met elkaar te vergelijken wordt het verschil in vermogen in dB uitgedrukt.
Waarom wordt er nu een logaritmische schaal hiervoor gebruikt en niet gewoon de RMS waarde?
Dit komt omdat er vaak grote verschillen in RMS waarden worden vergeleken.
Bijvoorbeeld de Signaal/Ruis verhouding.

Enkele dingen om over deze dB te onthouden zijn:
Als hij positief is: versterking.
Is hij negatief verzwakking.
Is hij 0 signalen zijn gelijk.

Nog even uitleg plaatje:
Frequentie en amplitude spreken voor zich.
Bij watt vermoed ik dat ze RMS-vermogen uitgerekend hebben, maar heb ik niet nagerekend dus weet ik niet 100% zeker.
dB versterkingsfactor ten opzichte van 100 watt RMS. Dus de 100 watt is de p2
Harmonic, nummer van de meting.

Waarschijnlijk is dit verhaal niet meteen duidelijk. IK heb nog veel meer info over signalen mail me maar als je ze wilt hebben.

Succes met je werkstuk
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
20-10-2003 00:04

ME schreef:

De eerste proef die ik zou willen doen is simpel weg een geclipt signaal "zichtbaar" maken (om daaruit de theorie van harmonische verstoring uit te leggen). Mijn idee was om een versterker een luidspreker te laten aansturen en dan parallel aan de luidspreker een Oscilloscoop zetten. Als signaal wou ik dan een simpele toon (150 hz of zo) gebruiken. Is dit een goede opzet???
Kijk eens naar een opamp die je laat clippen.
Is denk ik makkelijker om het goed zichtbaar te maken.
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
20-10-2003 18:46

Sgrovert schreef:

Kijk eens naar een opamp die je laat clippen.
Is denk ik makkelijker om het goed zichtbaar te maken.
Bedankt voor alle informatie!!! Maar wat is een opamp???
De tabel begin ik al aardig te snappen. Heb zelf nog zitten zoeken en met de volgende formules ben ik al eind verder gekomen


-dB = 10*log*(P2/P1) =10*log*(U2^2/U1^2)

Ik kan nu aan alle getallen komen maar de getallen bij Amplitude, dB en Watt (inderdaar rms) zijn voor elke Frequentie toch hetzelfde???

Verder zegt Dré in zijn uitleg over Clippen:
Waarom noem ik de 100Hz als voorbeeld? Omdat statistische analyse heeft aangetoond dat bij de meeste (POP) muziek de meeste energie zit rond de 100Hz. Boven de 100Hz valt het spectrum met 3dB/oktaaf af, onder de 100Hz ook met 3dB/oktaaf.
Heb je daar een bron van???

Als laatste heb zou ik graag wat meer weten over de Fourier formule van een blokgolf. Ik heb de formule maar weet iemand een goede site met uitleg over waarom hij zo in elkaar zit??? (ok beetje heeft niet zoveel met forum te maken, maar je hebt hem wel nodig om clippen uit te leggen)
correct me if I'm wrong...
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
20-10-2003 23:03

ME schreef:

Bedankt voor alle informatie!!! Maar wat is een opamp???
Een opamp is een operationele amplifier. Een versterker dus, op ic nivo die een ingangsspanning maximaal versterkt. Het zijn kleine meegekoppelde versterkers die een ingangsspanning in het ideale geval een factor oneindig versterken. In de praktijk is dit dus altijd tot de voedingsspanning.
Als laatste heb zou ik graag wat meer weten over de Fourier formule van een blokgolf. Ik heb de formule maar weet iemand een goede site met uitleg over waarom hij zo in elkaar zit??? (ok beetje heeft niet zoveel met forum te maken, maar je hebt hem wel nodig om clippen uit te leggen)
Met een Fourierreeks stel je een blokgolf samen uit een aantal sinussen. Maar bij clippen probeert een versterker het signaal toch gewoon te versterken een loopt hij vast tegen zijn voedingsspanning? Daar heb je toch geen Fourierreeks voor nodig, of zie ik dat nou verkeerd? Kan iemand mij dat uitleggen?
Keep the Inspirit alive...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
20-10-2003 23:34

Bergambacht schreef:

Met een Fourierreeks stel je een blokgolf samen uit een aantal sinussen. Maar bij clippen probeert een versterker het signaal toch gewoon te versterken een loopt hij vast tegen zijn voedingsspanning? Daar heb je toch geen Fourierreeks voor nodig, of zie ik dat nou verkeerd? Kan iemand mij dat uitleggen?
Ja maar wanneer hij vastloopt tegen ze voedingsspanning wordt hij afgetopt. Daarbij gaat hij steeds meer op een blokgolf lijken (hoe meer hij clipt hoe meer hij op een blokgolf gaat lijken). De extra frequenties waaruit een blokgolf is opgebouwd komen dus ook weer trug in het geklipte signaal. De oneven harmonics komen dus ook voor in een geclipt signaal doordat een Fourierreeks is opgebouwd uit oneven sinussen. Nu dacht ik, wanneer ik meer kom te weten over die Fourierreeks, kan ik misschien ook uitleggen waarom de amplitude zo in elkaar zit enz (toch ???)
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-10-2003 15:04
www.google.com/search?q=fourier+square+wave

www.rane.com/pdf/note128.pdf
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)