RMS, volt, ampere, luidsprekers
(35 reacties. Pagina 1 van 4)Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-1-2003 Laatste: 2-12-2009 Berichten: 358 | 19-10-2003 21:23 |
Voor school ben ik bezig met een zogenaamd profielwerkstuk. Dit houdt in dat je gedurend een jaar over een onderwerp een echt wetenschappelijk onderzoek gaat maken. Mijn onderwep is (zoals wel te verwachten) CLIPPEN. Nu heb ik al zeer veel gelezen en begrijp ik al een groot deel van de verschillende factoren die leide tot de vernieling van je Tweeters. Maar zoals bij een echt wetenschappelijk onderzoek moet je zelf ook proeven uitvoeren. De eerste proef die ik zou willen doen is simpel weg een geclipt signaal "zichtbaar" maken (om daaruit de theorie van harmonische verstoring uit te leggen). Mijn idee was om een versterker een luidspreker te laten aansturen en dan parallel aan de luidspreker een Oscilloscoop zetten. Als signaal wou ik dan een simpele toon (150 hz of zo) gebruiken. Is dit een goede opzet??? Volgende vraag zou ik in plaats van de Box ook een weerstand van 8 ohm kunnen gebruiken of niet (zou me een hoop herrie sparen ). Zelf denk ik van niet omdat een box niet een vaste weerstand heeft maar een weerstand die afhangt van de frequentie (klopt toch?) Verder zit ik met het probleem hoe Volt, Watt, RMSvermogen, Weerstand, Ampere samenhangt in een signaal (toch wel van groot belang als je naar clippen gaat kijken ). Wanneer een geluidssignaal versterkt wordt (voor het gemak even een sinus) dan wordt toch het voltage verhoogt? Dat zie ik namelijk in al die grafieken waar een toon is uitgedrukt in Volt en seconden (ik weet het is beetje onduidelijk maar probeer het zo goed mogelijk). Dus als je een versterker harder zet dan verhoog je het voltage zodat het verschil tussen + en - groter wordt. Maar er loopt toch ook stroom door de luidspreker (want P= V X I). Dus hoe hangt ampere dan weer samen met het geluid? En vermogen hoe staat dat weer in verband met het totaal? HELP (een link naar een site mag ook). Als laatste wordt er in de RaneNote 128 berekent hoeveel watt er door de extra harmonics veroorzaakt wordt. Dit doen ze uit de gegevens Harmonic, Amplitude, Db, Frequentie. Mijn vraag is hoe je berekent hoeveel watt er in een sinus toon zit? Rane note 128 | |
correct me if I'm wrong... | |
DJ SietseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2003 Laatste: 9-9-2008 Berichten: 1218 | 19-10-2003 21:31 |
ME schreef: Volgende vraag zou ik in plaats van de Box ook een weerstand van 8 ohm kunnen gebruiken of niet (zou me een hoop herrie sparen ). Zelf denk ik van niet omdat een box niet een vaste weerstand heeft maar een weerstand die afhangt van de frequentie (klopt toch?)Ik heb altijd gedacht dat een versterker ook ''onbelast'' werkt. Dus gewoon de osciloscoop op de speaker uitgang (correct me if I'm wrong ) | |
Door internet beperkt | |
MEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-1-2003 Laatste: 2-12-2009 Berichten: 358 | 19-10-2003 21:34 |
DJ Sietse schreef: Een weerstandje van 8 ohm kan maar een paar watt hebben. Een luidspreker meestal heel wat(t) meer. Dus grote kans je weerstandje gaat roken/smeltenIk heb altijd gedacht dat een versterker ook ''onbelast'' werkt. Dus gewoon de osciloscoop op de speaker uitgang (correct me if I'm wrong ) Correct me if I'm wrong... | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-10-2003 21:40 |
ik denk dat je nog een beetje moet stoeien met de formule U=IxR. een versterker levert een sinus spaning, bij een bepaalde belasting gaat er dus een stroom lopen en komt er vermogen tot stand. een niet belaste versterker kan wel clippen, omdat de voedingsspanning toch echt een keer aan zijn max is. dus een scoop op de uitgang en oversturen maar. clippen staat los van vermogen. maar heeft alles te maken met amplitude. | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
DJ SietseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2003 Laatste: 9-9-2008 Berichten: 1218 | 19-10-2003 21:42 |
ME schreef: (het is niet voor niets zo dat een versterker eerder clipt op 4 ohm dan op 8 ohm)Laten we maar eens kijken wat iemand anders ervan zegt Edit: Zie nijhuisr | |
Door internet beperkt | |
BergambachtStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-7-2003 Laatste: 16-1-2005 Berichten: 163 | 19-10-2003 21:49 |
nijhuisr schreef: ik denk dat je nog een beetje moet stoeien met de formule U=IxR.een versterker levert een sinus spaning, bij een bepaalde belasting gaat er dus een stroom lopen en komt er vermogen tot stand. | |
Keep the Inspirit alive... | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 19-10-2003 21:55 |
Bergambacht schreef: Net zoals je bij een sinus een gemiddelde spanning hebt, heb je ook een gemiddelde stroom, en daaruit volgt dus ook een gemiddeld geleverd/opgenomen vermogen. | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
PatrickKStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-4-2003 Laatste: 14-6-2011 Berichten: 351 | 19-10-2003 22:38 |
Hij zal wel effectief bedoelen neem ik aan? | |
-- Let's do it my way and get it right the first time -- | |
MEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-1-2003 Laatste: 2-12-2009 Berichten: 358 | 19-10-2003 22:42 |
Wat ik altijd heb begrepen is dat RMS een maat voor energie in sinussen is. Maar dat weet ik niet zeker en al helemaal niet met welke formule dan? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 7-10-2024 Berichten: 5308 | 19-10-2003 22:51 |
RMS (Root Mean Square) is inderdaad een manier om de effectieve waarde van een wisselspanning / stroom / vermogen te berekenen. Met andere woorden: een wisselspanning van 100 Volt RMS, is effectief even groot als een gelijkspanning van 100 Volt. De piek-tot-piek spanning is groter. Een eenvoudige uitleg vind je hier: linkje. In tegenstelling tot wat kennelijk een hoop mensen denken is echter een versterker die 100 Watt RMS kan leveren niet per definitie een versterker die 100 Watt continu kan leveren, omdat RMS geen definitie van testomstandigheden inhoudt. Verder bestaan er wel zware belastingsweerstanden van bijvoorbeeld 8 ohm, die bijvoorbeeld voorkomen dat duurtests van versterkers een dagenlange bak herrie zijn. Maar het moet niet nodig zijn de amp te belasten om toch het vastlopen tegen de voedingsspanning (=clippen) zichtbaar te maken. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! |