XLR of SPEAKON ?
(23 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2002 Laatste: 10-7-2014 Berichten: 882 | 4-11-2002 15:45 |
Tiemen schreef: Heb je 1 lijn per kant nodig dan zou ik voor XLR gaan. Heb je sub/mid/hi of zoiets, dan zou ik voor Speakon gaan...Persoonlijk zou ik in een dergelijk geval voor 4-p speakon gaan. Indien je ooit eens uitbreid hoef je dan niet weer met je kabels aan het werk. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 4-11-2002 15:50 |
Tiemen schreef: Mwa...Ik zou niet weten waarom geen XLR te gebruiken...Het is gemakkelijker door te linken (geen koppelstukken nodig! XLR is totaal niet ontworpen specifiek voor mic en line, het wordt gewoon daarvoor gebruikt. Maar ik heb al evenveel XLR op speakers zien zitten.Tiemen In ons systeem heeft iedere soort pluggen zijn eigen functie. De vraag was dan ook hoe hij het het beste kon aanpakken en dat heb ik hem geadviseerd. Hij gaf ook al aan dat hij met een gescheiden systeem wilde gaan werken dus is 3 polig XLR al exit. En 4 of 5 polig XLR is veel te kortsluitingsgevoelig met 2,5 kwadraads draden. Dat vind ik zelfs al bij 3 polig xlr een beetje erg dicht op elkaar zitten. voor je het weet springen de vonkjes over Wat doorlinken betreft, als je je speakons volgens de norm aansluit kun je zoveel doorlinken als je wilt, want het zal nooit fout gaan. SPEAKER SYSTEMS: Full range systems: NL4MP (-R), pin 1+/1-. Positive signal to pin 1+ produces positive waveform from driver(s) (moves cone outwardly). Sub-Woofer: NL4MP (-R), pin 2+/2- Voor het hele verhaal: www.new-line.nl/default.asp?i=34 Link je verkeerd om met xlr door kan het gebeuren dat je sub signaal aan je tweeters gaat geven en hierdoor de boel opblaast. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
TiemenStandaard Lid Uit: België Sinds: 9-4-2002 Laatste: 25-3-2007 Berichten: 142 | 4-11-2002 16:07 |
Het gaat over iemand die het wil gaan gebruiken voor in zijn kamer. Verwarring is onmogelijk met andere woorden. Er wordt gezegd dat het ene uiteinde met Jack moet zijn. Dus moet je me eens uitleggen goe je een jack-plugje op een 4 (of meer) aderige kabel gaat solderen. Ik zeg niet dat XLR de beste oplossing is, ik zeg alleen dat het voor zijn toepassing eenvoudigst zal zijn. Wil ie eens zijn speakers op een andere plaats zetten kan er gewoon een stukje XLR-kabel tussen. Ik weet dat er 2 polige speakon bestaat. Maar zoals al gezegd zie ik geen enkel voordeel van het gebruik van speakon. Trouwens Tom als jullie van het systeem van ieder soort signaal andere connector uitgaan, hoe doen jullie dat met dmx? Tiemen | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 4-11-2002 17:10 |
Gezien de prijs van SpeakOn tegenwoordig zou ik ze gewoon gebruiken; zeker omdat het grote voordeel van XLR (lekker makkelijk kabels verlengen zonder koppelblokjes die iedereen altijd van je wil jatten) niet echt van toepassing is. Voor "voetbalveldsetjes" gebruik ik, waarschijnlijk net als Tiemen, ook nog steeds XLR. Waarom? Omdat het makkelijk doorlust, prima te voorzien is van 2 x 1.5^2 kabel, niet diefstalgevoelig is (valt niets te jatten) EN omdat er een auto overheen kan (en da's zeker NIET het geval bij SpeakOn). Van mij hadden ze die SpeakOn dingen ook wel wat steviger mogen maken (maar ja, da's nu eenmaal NIET zo). Als ik opnieuw "voetbalveldsetjes" zou moeten maken dan zou ik met XLR-4 gaan werken (en dan 2 sets van 2 pennen parallel zetten). Op die manier kan een klant dan niet microfoonkabel misbruiken als speakerkabel (is wel eens gebeurt) en vise versa. En Tom heeft het DMX XLR probleem opgelost door geen DMX te gebruiken ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 4-11-2002 23:47 |
Dré schreef: En Tom heeft het DMX XLR probleem opgelost door geen DMX te gebruiken ;-)En als hij ooit DMX gaat gebruiken gaat hij met verschillend gekleurde kabels werken. | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 25-5-2003 15:48 |
Ik heb het probleem dat ik op de installatie van school waar ik regelmatig aan zit te werken wel XLR moet gebruiken, omdat op de boxen (Dynacord) Jack en XLR zit. De jackbussen en pluggen zijn totaal versleten en idd ook erg storings/kortsluitings gevoelig (goddank is de versterker tegen kortsluiting beveiligd, anders was-ie allang naar z'n grootje geweest). Ik wil dus de XLR aansluitingen gaan gebruiken, maar ik moet nieuwe kabels maken. Hoe dikke kabel (2 aderig) kun je maximaal op een normale manier in een male XLR connector proppen en solderen? Is 2,5 mm2 haalbaar? Ik ga toch kabels gebruiken met aan de ene kant XLR en aan de andere kant Speakon, dus verwarren is niet zo snel mogelijk. Vervangen van de XLR chassisdelen door speakon lijkt me niet zo zinvol, en is lastig omdat de XLR's op een print gesoldeerd zitten. Overigens werd tot nu toe gewoon electriciteitsdraad gebruikt voor de kabels. Geeft het gebruik van 'echte' speakerkabels nog betere geluidskwaliteit of kan ik gewoon (zwarte) soepele electrakabel gebruiken? Diederik | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 25-5-2003 15:53 |
Diederik schreef: Ik wil dus de XLR aansluitingen gaan gebruiken, maar ik moet nieuwe kabels maken. Hoe dikke kabel (2 aderig) kun je maximaal op een normale manier in een male XLR connector proppen en solderen? Is 2,5 mm2 haalbaar?Overigens werd tot nu toe gewoon electriciteitsdraad gebruikt voor de kabels. Geeft het gebruik van 'echte' speakerkabels nog betere geluidskwaliteit? Alleen volgens de verkopers die rollen vol van dat dure spul hebben liggen... Voor de rest van ons: Kabel is kabel (het moet lang genoeg zijn (anders hoor je niks) en dik genoeg ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 9490 | 26-5-2003 00:35 |
Heb vroeger wel 2,5 in xlr gesoldeerd, maar dan moet de (dubbele) buitenisolatie wel van de draad af zijn, want anders krijg de twee draden er niet in. Er gaan dus twee geïsoleerde draden in de xlr. In mijn huiskamer heb ik 4 kwadraads platte tweeling luidspreker kabel in een xlr zitten, maar dat was een heel gerommel. Ik wou dat, omdat ik dat wou Heb nl een quater a versterker van Marantz, en het geeft (naar het schijnt ) een betere dynamiek. Tis mij niet ogevallen, maar ik heb vrienden die het verschil zouden horen tussen 2,5 en 4 kwadraads. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 26-5-2003 10:21 |
Tom schreef: ik heb vrienden die het verschil zouden horen tussen 2,5 en 4 kwadraads. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
JVSVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-5-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 540 | 26-5-2003 20:44 |
Met XLR maak je ook zeer gemakkelijk kortsluiting op de uitgang van je amp ! Ik heb er al eens eentje mee de lucht in laten gaan.. Steek maar eens op je gevoel een XLR-male achterin je speaker, grote kans dat je sluiting maakt met het vergrendelingslipje op je chassisdeel..... Daarom: Gewoon speakon. Kost iets meer, gaat een leven lang mee.... Joost | |