Forum > Geluid

Versterker te warm?

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-10-2003 23:14

Victor schreef:

Als je in het begin prima kon werken met deze versterker en nu wordt hij ineens snel warm, dan zie ik een paar mogelijkheden:

1. je bent harder gaan draaien, en de versterker heeft nu een te kleine capaciteit. Oplossing: andere versterker kopen.
2. een ventilatie-opening is afgedekt of er zit veel stof in waardoor de versterker zijn hitte niet kwijt kan. Oplossing lijkt me duidelijk
3. de versterker is stuk. Oplossing: naar de reparateur ermee.
4. Onder versterker moet ook lucht weg kunnen, is hij misschien verzet en staat hij nu op een kleedje?
5. Ik begrijp dat er meer dan één box per kanaal aangesloten word? De totale weerstand die je versterker kan hebben mag niet lager liggen dan 4 ohm anders word hij heet.
6. Ik denk dat je ingebouwde ventilator kaduuk is.
Als je verterker afslaat, dan heb je het echt wel bont gemaakt, dus niet door blijven soebatten.

En laat: een amdj v 3000+ is een uitstekende verterker, maar je zal dan wel op moeten passen met je boxen als je hard wilt draaien, want hij heeft ook een flink vermogen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
6-10-2003 23:22

Tom schreef:

4. Onder versterker moet ook lucht weg kunnen, is hij misschien verzet en staat hij nu op een kleedje?
de versterker in kwestie heeft back to front cooling (of andersom happy :)) en moet het niet veel uitmaken of de behuizing is ingesloten. (behalve de voor en achterkant natuurlijk) anders is rack montage onmogelijk.

maar het blijft een DAP met 170 watt/8ohm en 200 watt/4ohm wat goedkope specs zijn
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
7-10-2003 00:15
Maar hij zegt toch dat het eerst wel prima ging,Ik zou zeggen laat het apparaat eens nakijken

MVG Mark
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
PcevandijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 14-10-2003
Berichten: 4
7-10-2003 09:24
Als ik zo de verhalen hoor, ligt het waarschijnlijk gewoon aan de capaciteit van de versterker.

Hij krijgt namelijk genoeg koeling, ventilator draait en rondom meer dan 30cm vrije ruimte voor, achter, links, rechts, onder, boven.

Het probleem is eigenlijk aan het licht gekomen toen we een nieuw mengpaneel aanschafte. Het output signaal hiervan kon een stuk hoger dan het oude mengpaneel. Waardoor je automatisch harder gaat draaien. Waarschijnlijk ligt hier het probleem.

Alleen ik vertrouw er niet op dan een nieuwe versterker (v3000) alleen genoeg zal zijn en dat de boxen dan ook snel aan vervanging toe zijn. Er is echter geen geld om deze ook nog eens te gaan vervangen (het is maar een vereniging)sad :(
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-10-2003 10:11
Het is gewoon een kwestie van disipline.
Een versterker of een luidspreker heeft gewoon een maximaal werkbare capaciteit.
Als de jongelui het over het max gooien, gaat er van alles stuk.
Versterker niet in de clip (rode ledje) en hij zal niet snel warm lopen, als je dat toch doet, gaat de versterker,
maar op den duur,
ook de boxen stuk.
Als je er een zwaardere verterker neerzet, zullen ze die ook tot de max gebruiken, en gaat het volgende in de lijn (de boxen) stuk,
en dienen ze te vervangen te worden.

Het beste is om de gene die de knopjes bedient, hoofdelijk verantwoordelijk te stellen voor eventuele schade.
Stuk is betalen!
Dat werkt meestal heel preventief wink ;)

De jeugd wil altijd net even iets meer er uit halen dan mogelijk is......
Daar is geen vechten tegen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TwanSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2010
Laatste: 9-11-2010
Berichten: 1
8-4-2010 10:40
Dit vind ik echt heel vreemd...
Ik heb vroeger ook die Dap Club500 versterker gehad.
Deze stuurde 2 AD (audience delight) speakers van 1200 watt met gemak aan!
Oke, er werd natuurlijk niet het onderste uit de kan van deze speakers gehaald, maar in een sportkantine tijdens een feestje met 100 man was het prima te doen! Versterker werd toen wel aardig warm, maar niet heet. We draaiden toen zodanig hard dat het clip-ledje net niet ging knipperen.

Ik denk dat er iets mis is met de weerstand van de speakers, of hoe ze aangesloten zijn. 6,5ohm zou moeten kunnen gezien de versterker op 4 ohm ook voldoende pit levert.
Wat ook zou kunnen is dat je een te hoog ingangssignaal instuurt, dat ie daar moeite mee heeft?

Ik weet zeker dat je met deze versterker die 85watt speakers aan moet kunnen sturen op een flink volume dus er zal waarschijnlijk wat mis zijn met je versterker :(

Succes ermee!
Timecode :)
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
8-4-2010 10:57
Wat ik vreemd vind is dat je reageert op een probleem dat in 2003 speelde.

Daarbij geeft het doormeten van een 8 ohm luidspreker vaak een weerstand tussen de 6 en 6,5 ohm op de multimeter, dus dat is volkomen normaal.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)