Forum > Geluid

Bose L1

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
3-7-2013 20:27

prosoundlight schreef:

Het LD systeem heeft me altijd enorm kunnen bekoren (zie boven aangehaalde review Meet Music).
Ik vind meet music nu niet bepaald de beste bron als het om reviews gaat. Ik heb daar echt nog nooit een negatieve review gezien.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2013 21:08

YourLiVe schreef:

prosoundlight schreef:

Het LD systeem heeft me altijd enorm kunnen bekoren (zie boven aangehaalde review Meet Music).
Ik vind meet music nu niet bepaald de beste bron als het om reviews gaat. Ik heb daar echt nog nooit een negatieve review gezien.
Dan moet je toch eens beter lezen ;-) Nu ja, een 'negatieve review'... De reviews zijn testverslagen, persoonlijke indrukken, feiten, cijfers, prijzen, vergelijkingen etc. Een product is nooit zuiver negatief. Wel worden de belangrijkste positieve en ook negatieve kenmerken samengevat. Wanneer een product tijdens het testen echt slecht zou blijken, wordt er geen review geschreven. Gelukkig komt dat slechts heel zelden voor. Op die manier cancel je wel een aantal negatieve zaken, maar zo'n situatie kan ook positief uitdraaien. Wanneer bijvoorbeeld in overleg met de producent een aantal zaken verbeterd worden die echt niet door de beugel kunnen, wordt het product er alleen maar interessanter op. Veel testmateriaal zit immers nog in een preview fase. (afhankelijk van het merk natuurlijk, want een Chinees overleg is uiteraard meestal wishful thinking)

Het magazine leeft van de adverteerders, dus logischerwijze ga je nooit een zuiver 'negatieve review' terugvinden, maar de redacteurs geven een eerlijk en persoonlijk beeld van het materiaal. In de reviews worden zeker geen negatieve ervaringen en indrukken weggelaten, maar een product wordt wel telkens gekaderd in zijn context. Enerzijds wordt er vaak vergeleken met een referentiesysteem of instrument, anderzijds is het wel de bedoeling om het testmateriaal individueel te behandelen. Ieder product heeft zo wel zijn positieve kenmerken. Bij budgetmateriaal is dat praktisch altijd de prijs. Evident... En wanneer je dan prestaties vergelijkt met de vaak belachelijk lage prijs, waarom zou je dan een negatieve indruk nalaten? Negatieve zaken worden dus niet weggewerkt, maar positieve eigenschappen worden soms misschien wel wat meer in kijker gezet...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
3-7-2013 21:28

prosoundandlight schreef:

Vergelijken met eender welk conventioneel systeem is zinloos. Het is gewoon 'iets anders'...
Marketing lariekoek. Het Bose L1 (en vergelijkbare LD) setje is goed in een beperkt toepassingsgebied. Waarom zou het zinloos zijn om deze setjes te vergelijken met conventionele systemen (systemen die al jaren prima voldoen, ook in het toepassingsgebied van deze line-arraytjes)? sneaky :V

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen deze systeempjes, maar ik zie op dit moment nog duidelijk tekortkomingen voor brede inzet.
1) Ze gaan niet hard genoeg voor veel toepassingen. Ja, dat mag je ook niet verwachten uit een klein systeem, maar waar zijn dan de grotere setjes - niet zijnde de complete line-arrays met alle rigging nadelen?
2) Tot nu toe alleen het Bose setje gehoord en ik hoorde wel degelijk kamfiltereffecten in het hoog. Niet iedereen zal dit opvallen, maar mij wel. Het is dus wachten op een systeem waar dit wel is opgelost (dus hoogdrivers dichter bij elkaar, ribbons of waveguides...).
3) Geen van deze setjes heeft beamsteering en/of beamshaping. Door de smalle vertikale spreiding in het mid/hoog kun je dus weinig met zo'n setje in bijv een theatertje met oplopende tribune.

De eerste systemen die bovenstaande tekortkomingen niet hebben, zijn wel in aantocht maar nog erg prijzig (compleet ander segment zeg maar wink ;) ): Renkus-Heinz IC2 (zou volgens de marketing beloftes mijn ideale multi-functie set zijn, maar helaas 50keuro kosten sad :( ) en in het groot EAW Anya...
Totdat ik deze kan en wil betalen, blijf ik bij conventioneel. Degenen die het Bose (of LD) setje rendabel kunnen en willen inzetten: ik hou je niet tegen...
't is maar een hobby...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
3-7-2013 21:53

prosoundandlight schreef:

Het magazine leeft van de adverteerders.
Inderdaad, dat is het probleem. Logisch natuurlijk, en het alternatief (betalen voor een abonnement) betekent waarschijnlijk de dood voor het blad, maar ik zou het meer vertrouwen als er ook eens iets stond als "in deze prijsklasse kun je beter product X kopen". Sowieso zouden vergelijkingen tussen verschillende sets erg interessant zijn.

Maar ja, ook dan krijg je natuurlijk ruzie met de adverteerders.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
3-7-2013 22:14

PvG schreef:

3) Geen van deze setjes heeft beamsteering en/of beamshaping. Door de smalle vertikale spreiding in het mid/hoog kun je dus weinig met zo'n setje in bijv een theatertje met oplopende tribune.
De HT speakertjes zitten niet allemaal recht vooruit.
De spreiding is juist opvallend voor deze paal van amper 10cm breed.
De eerste systemen die bovenstaande tekortkomingen niet hebben, zijn wel in aantocht maar nog
erg prijzig (compleet ander segment zeg maar wink ;) ): Renkus-Heinz IC2 (zou volgens de marketing beloftes mijn ideale multi-functie set zijn, maar helaas 50keuro kosten sad :( ) en in het groot EAW Anya...
En dan ben je prijstechnisch weer appels met peren aan het vergelijken.
Als je 50k uitgeeft aan een mooi Bose systeem, heb je ook wel wat meer dan het boven omschreven systeempje hoor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
3-7-2013 22:26

Tom schreef:

PvG schreef:

3) Geen van deze setjes heeft beamsteering en/of beamshaping. Door de smalle vertikale spreiding in het mid/hoog kun je dus weinig met zo'n setje in bijv een theatertje met oplopende tribune.
De HT speakertjes zitten niet allemaal recht vooruit.
De spreiding is juist opvallend voor deze paal van amper 10cm breed.
Ik heb het over de vertikale spreiding, niet over horizontaal! Horizontaal is inderdaad prima (195gr volgens de specs), maar vertikaal is dit 0 (volgens de specs, maar in de praktijk natuurlijk enkele graden, maar in ieder geval niet bruikbaar in een theatertje met oplopende tribune).
't is maar een hobby...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
3-7-2013 22:44

PvG schreef:

prosoundandlight schreef:

Vergelijken met eender welk conventioneel systeem is zinloos. Het is gewoon 'iets anders'...
Marketing lariekoek. Het Bose L1 (en vergelijkbare LD) setje is goed in een beperkt toepassingsgebied. Waarom zou het zinloos zijn om deze setjes te vergelijken met conventionele systemen (systemen die al jaren prima voldoen, ook in het toepassingsgebied van deze line-arraytjes)? sneaky :V
Marketing lariekoek? Wat bedoel je daar nu mee?

Het is een zinloze vergelijking omdat de systemen a la Bose om te beginnen fysiek al compleet afwijken van eender welk conventioneel systeem. Ik doel dan helemaal niet op de klank of op de specifieke doelgroep, maar wel op de fysieke eigenschappen, het innovatieve karakter, het gebruiksgemak etc. Het is gewoon geen klassieke kast. Hoe goed een klein conventioneel setje ook mag zijn. Hoeveel beter (en voor een goedkopere prijs) een conventioneel kastje ook mag zijn... Het blijft appels met peren vergelijken.

En let op, ik volg je mening zelf ook hoor. Onze Bose sets die als demo voor de verkoop gebruikt worden, zijn bijvoorbeeld persoonlijke bezittingen. En toch worden ze nooit on the road ingezet. Ik wijk zelf niet af van conventionele systemen. Maar ik zie wel duidelijk de voordelen van de Bose en de LD. Ik zie dat de sets in bepaalde situaties echt wel nuttig en bruikbaar kunnen zijn, waarbij enkele voordelen meespelen die ik in geen enkel conventioneel systeem kan terugvinden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1595
3-7-2013 23:33

prosoundandlight schreef:

PvG schreef:

prosoundandlight schreef:

Vergelijken met eender welk conventioneel systeem is zinloos. Het is gewoon 'iets anders'...
Marketing lariekoek. Het Bose L1 (en vergelijkbare LD) setje is goed in een beperkt toepassingsgebied. Waarom zou het zinloos zijn om deze setjes te vergelijken met conventionele systemen (systemen die al jaren prima voldoen, ook in het toepassingsgebied van deze line-arraytjes)? sneaky :V
Marketing lariekoek? Wat bedoel je daar nu mee?
"Dit kun je nergens mee vergelijken... Ons product is zo uniek..." is verkooppraat. Ik kan nl altijd vergelijken in hoeverre twee verschillende producten mijn "probleem" oplossen en dat is altijd zinvol...

Wat is de reden dat je ze zelf niet on-the-road inzet?

't is maar een hobby...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
4-7-2013 00:13

PvG schreef:

"Dit kun je nergens mee vergelijken... Ons product is zo uniek..." is verkooppraat. Ik kan nl altijd vergelijken in hoeverre twee verschillende producten mijn "probleem" oplossen en dat is altijd zinvol...

Wat is de reden dat je ze zelf niet on-the-road inzet?
Laat me even duidelijk stellen dat ik absoluut geen 'volger' ben van de door Bose gebruikte marketingstrategieën (ik denk dat een van mijn vorige posts dat ook wel verduidelijkt). Feiten zijn echter feiten. En wanneer ik die feiten constateer, is mijn input in de discussie vrij duidelijk: zo'n Bose systeem kan je niet vergelijken met een conventioneel systeem (op vlak van design, innovatie bla bla bla). Jij vergelijkt probleemoplossend voor jouw specifieke situatie. Logisch, dat doe ik ook, dat tracht iedereen te doen. En nogmaals, ik heb het helemaal niet over klankeigenschappen of toepassingsgebieden, maar vertrek nog steeds louter van de fysieke, toch innovatieve verschijning. Het slanke zuiltje, de hoek tussen de speakertjes onderling, het wegklappen van de pootjes van het versterkergedeelte etc. etc.

Waarom ik de setjes zelf niet gebruik? Heel eerlijk? Omdat Bose me nooit heeft kunnen overtuigen. 't Zijn net die marketingpraatjes (die vol onjuiste theorieën zitten) die me steeds een negatief gevoel gaven. Er lopen behoorlijk wat mensen rond die Bose 'super' vinden, omdat ze dat hebben horen zeggen van iemand die het op zijn beurt ook altijd zo heeft opgevangen uit zijn omgeving. Op den duur gaan mensen er zelf in geloven. Luisteren? Dat is iets van vroeger. Als Jef en Jos zeggen dat het goed klinkt, dan zal het wel zo zijn... Dat was in mijn ogen de grootste kracht van Bose.

Dit systeem heeft me zo ver kunnen overtuigen dat ik er, zoals gezegd, de voordelen en de mogelijkheden van zie en dat ik moet toegeven dat de klank echt wel meevalt. Om te verkopen is dat dus helemaal ok (niet voor de naam, maar wel uit eigen overtuiging) Er zelf op terugvallen? Voorlopig niet :-) Misschien als Bose me op korte termijn met een nieuw systeem nog een keer positief weet te verrassen...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
4-7-2013 09:03
Misschien als Bose eens

1) kwalitatieve componenten gaat gebruiken
2) stopt met fabel-leugentjes die de fysica tarten te verspreiden
3) bovenstaande niet combineert met van de pot gerukte prijzen

dat er een dag zal komen dat ik mensen het zou durven aanraden, maar tot dan....
Er is niets innovatief aan dit systeem, zo'n zuilkastje hing 20j geleden ook al in een kerk, ze hebben er gewoon een baskastje dat amper bassen weergeeft onder geduwd en daar zoals met hun melkpak-thuisbioscoop-rotzooi een berg processing over geknald.

Voor 2000EUR zou zo'n ding moeten vol zitten met B&C, BMS, Faital Pro of eender welk a-merk aan drivers, in de realiteit is bose vaak gevuld met god weet welke noname speaker.

Niet dat ze alles slecht doen natuurlijk, ze hebben heel fijne matrixsystemen voor 100V distributie bv.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)