Forum > Geluid

360° Sub array

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
29-6-2013 10:24

knorrepot schreef:

PvG schreef:

knorrepot schreef:

Klinkt raar, maar waarom leg je ze niet gewoon in een vierkantje? Dus gewoon rond?
Dan wordt degene die er in het midden boven staat niet lekker...
Is dat een probleem dan? Zolang je vloerdeel voldoende los staat van de subs valt het wel mee hoor. Ik heb vaak zat 2 tot 4 dubbel 18" onder de booth. Zit z'n 60cm tussen, prima te doen. Draait de DJ ook niet te hard! Haha!
Bij bij liggen ze in kluster op een rij. Niet 360 graden.
Fase probleem? Normaal als je 4 dubbel 18" in een 4kantje legt... dan wordt je echt wel niet wijs als je erboven staat!

Om 360 graden evenredig sub te verkrijgen.. denk ik toch dat je of meer kasten nodig hebt, om je sub te kunnen sturen waar je zou willen, of je zult wat moeten incasseren en consessies doen.

Misschien een schets van de gehele locatie en wat de bedoeling is? Misschien is er wel een hele andere oplossing!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
29-6-2013 21:47

Hollender schreef:

Is het geen optie om ze gewoon rondom het te bespelen gebied te zetten, dus in de vier hoeken. De dj booth centraal in het midden waar je dan uitdoving van de bassen krijgt.
Vanuit 4 hoeken van de ruimte en dan uitdoving in het midden? In welk universum gebeurt dat? Volgens mij niet in het onze (eerder het tegenovergestelde)!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
29-6-2013 22:02
Inderdaad, nu ik er even over nadenk geeft dat juist het omgekeerde effect waarschijnlijk.

ashamed :$
Free beats!
BomdesStandaard Lid
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
29-6-2013 23:40

Watt-Xtra schreef:

Om 360 graden evenredig sub te verkrijgen.. denk ik toch dat je of meer kasten nodig hebt, om je sub te kunnen sturen waar je zou willen, of je zult wat moeten incasseren en consessies doen.

Misschien een schets van de gehele locatie en wat de bedoeling is? Misschien is er wel een hele andere oplossing!
Een plot van de omgeving moet ik nog doorkrijgen, maar het is een beetje het U2 of Metallica in the round concept maar dan met een DJ booth op een podium in het midden (natuurlijk niet zo gigantisch).

Volgens wat gesimuleer in MAPP zou de TM array op de grond alleszins een perfect 360° coverage geven zonder enige processing er op te gooien, het enige nadeel is dat je maar een heel klein cancellation veld hebt.
Meer kasten heb ik gewoon niet ter beschikking, dus ik vrees dat dit de beste consensus zal worden. Als ze de DJ er exact boven plaatsen kan het nog wel enigszins werken denk ik.
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
30-6-2013 09:24
Om cancellation te krijgen boven een "vertikaal array" zul je behoorlijk wat kasten moeten stapelen. Als je 4 kasten neerlegt, zullen deze zich omni gedragen (dus ook naar boven afstralen)...
Mijn 1e voorstel was om onder de kasten te gaan staan en door de afstanden tot de grond juist te kiezen, uitdoving te krijgen van de gewenste frequenties. Maar da's lastig als het net wat anders uit pakt...

Al geprobeerd om de driehoekige cadioide opstelling te simuleren?
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
1-7-2013 11:08
De driehoekige cardio heb ik net wat mee zitten proberen in MAPP, maar daar krijg ik toch niet meteen het resultaat mee dat ik zoek.
Tot nu toe geeft de TM array het meeste cancellation tussen de kasten en de meest nette afstraling.
PvGVIP Lid
1-7-2013 21:07

bomdes schreef:

Tot nu toe geeft de TM array het meeste cancellation tussen de kasten en de meest nette afstraling.
Een TM Array met slechts 4 kasten en geen processing, maar wel cancellation??
Geloof ik eigenlijk niet: de kasten liggen alle 4 dicht bij elkaar zonder processing? Dan is er geen cancellation in geen enkele richting. Is de "cancellation" die je in MAPP ziet niet gewoon dat de kleurtjes op zijn (roder dan rood), maw off-scale bult ipv dal?
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
1-7-2013 21:08
er zit toch echt een knalblauwe vlek tussen de kasten. ze is wel betrekkelijk klein
PvGVIP Lid
1-7-2013 21:33

bomdes schreef:

er zit toch echt een knalblauwe vlek tussen de kasten. ze is wel betrekkelijk klein
Waarschijnlijk is dat roder dan rood :-)

Met 4 kasten op een hoop zonder processing krijg je geen cancellation. Dat is zo door de natuurwetten (sub heeft golflengtes van enkele meters). Zonder processing krijg je alleen een beetje cancellation als je ze op een lijn legt (in het verlengde van de lijn).
't is maar een hobby...
JadjongStandaard Lid
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
1-7-2013 22:47
Met vier kasten en voldoende processing is het prima mogelijk om uitdoving op een plek te creeren. Met vier kasten is het ook mogelijk om 360 dekking te creeren.
Maar zowel 360 dekking als uitdoving voor de DJ erboven gaat je niet lukken. Tenzij het podium zes meter hoog is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)